Германският двигател - почти на празни обороти
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Германският двигател - почти на празни обороти

След девет години на хубаво време над германската икономика се струпват облаци

Германският двигател - почти на празни обороти

Състоянието на най-голямата икономика в Европа е проблемно, но не и тревожно

Петър Карабоев
5321 прочитания

След девет години на хубаво време над германската икономика се струпват облаци

© Shutterstock


Представете си Германия като много голяма и зависима от износа компания за коли, чието състояние има пряко влияние в Европа и в България в частност. Европейският пазар не расте достатъчно и отдавна е отеснял, всеки момент ще се отдели британският сегмент, а и трябва да се пренастройват производствените линии за новите екостандарти. В Китай вече няма данъчни стимули, в САЩ не купуват ентусиазирано и президентът им току заплашва с търговски санкции. Вдигащи се нови протекционистични бариери заплашват веригите за доставки и оскъпяват износа на крайни продукти. Клиентите все по-често изчакват да видят ефекта от новите технологии в сектора и от споделения транспорт.

Добрата новина е, че поне лихвите са ниски, дори отрицателни, и вероятно точно сега е моментът да се увеличи вземането на заеми и да се инвестира в социални и инфраструктурни разходи, за което търговските партньори и подизпълнители отдавна призовават. Управляващите обаче държат да не се нарушава принципът за балансиран бюджет.

Това е силно опростена картина на състоянието на доста по-сложната германска икономика в края на 2019 г. Тя в значителна степен описва трудностите за един модел, който бе успешен през последните две десетилетия, но сега е под въпрос, включително защото има проблем с ръководството в Берлин.

Оценки и прогнози

В есенната си прогноза МВФ обяви във вторник, че тази година германската икономика ще нарасне с едва 0.5% от БВП. От позицията на оптимиста това е избягване на рецесия, а от тази на песимиста - болезнено забавяне. Очакванията на фонда за Германия за 2020 г. са за ръст от 1.2%. Това може да се тълкува и като сигнал, че икономиката бързо се адаптира и неприятните новини може да се окажат кратко изключение. Бизнесът разчита и на мерки от правителството на Ангела Меркел, което има пространство за стимулиране на потреблението.

Прогнозата на Берлин през октомври съвпада почти точно с тази на МВФ, коригирайки надолу априлската. За да е пълен консенсусът, в началото на месеца водещите германски икономически институти се обединиха в песимизма си около ръст в споменатия порядък от 0.5 на сто за тази и 1.1% от БВП за следващата година.

Бизнесът разчита и на мерки от правителството на Ангела Меркел, което има пространство за стимулиране на потреблението
Източник: Reuters

Инфлацията на потребителските стоки и услуги е на най-ниското ниво от февруари 2018 г. - 1.2% през септември, по данни на федералната статистика, с особено ниски цени за енергия и храни. За най-голямата икономика в Европа това е нож с две остриета, защото, ако тези нива се задържат продължително или дори инфлацията намалее още повече, потребители и водещи компании може да отложат инвестициите и така да засилят забавянето.

Засега този сценарий изглежда по-малко вероятен - в началото на октомври Германската търговска асоциация (HDE) обяви, че очаква стабилно потребление в следващите поне три месеца. "Настроенията на потребителите са далеч от високите нива през последните години, но не предвиждаме рухване на частното потребление в предстоящите месеци", се казва в съобщение на асоциацията. В HDE смятат, че има "много стабилна ситуация на трудовия пазар" и основания за оптимизъм заради повишаването на заплати и пенсии през последните години. Ниската инфлация оставя повече разполагаеми средства на домакинствата, а "частното потребление създава в момента макроикономическа контратежест на отслабващата икономика".

Безработицата - друг измерител на здравето на германската икономика, е много ниска и структурата на заетостта се променя. През август официално безработни са били 3.1%. А според федералната статистика през 2018 г. се е увеличил до над 70% делът на хората на пълна заетост, докато намалява тази на почасовите и самонаетите. Така едно внушително "ядро" на работната сила има безсрочен договор с поне 21 часа седмично и плаща данъци и социални осигуровки. Самонаетите са намалели от 11% през 2007 г. на 9.3% през миналата. Силните профсъюзи нямат нищо против такава структура, защото от години водят кампании срещу "атипичната заетост", т.е. краткосрочни договори с малко защита за служителя.

Песимизмът идва от износа

След девет години на растяща икономика и рекордни показатели на износа сегашното забавяне може да се проточи.

Август се оказа особено лош за германския износ (-3.9% на годишна база), а от него в значителна степен зависи индустриалният сектор. Анализатори очакваха 1% свиване спрямо предходния месец, а то се оказа почти двойно - 1.8%. Спадът на експорта за страни извън ЕС бе 4.8%, а към страните от съюза - 3.7% на годишна база. Вносът също е намалял с 3.1% спрямо август 2018 г., а търговският излишък се е свил до 18 млрд. евро.

Две явления са отговорни - неяснотите около Brexit и търговската война САЩ - Китай. Марко Вагнер, старши икономист в Commerzbank, каза за агенция DPA, че "тревогите на експортно ориентираните производства са напълно основателни - ръстът в САЩ е по-скоро слаб, еврозоната също е икономически отслабнала, а Китай не показва признаци за възстановяване". Ако се потвърдят очакванията за лек спад на германския БВП през третото тримесечие, ще са покрити критериите за изпадане в техническа рецесия, допълни той.

Автор: Капитал

"Рецесията в германския индустриален сектор, изглежда, ще се проточи още доста време заради лошата глобална ситуация и защото германските компании губят пазарен дял", казва и Андрю Кънингам от анализаторската група Capital Economics.

Германската федерация за търговия на едро, външна търговия и услуги (BGA) заяви в началото на октомври, че прогнозите на членовете ѝ са мрачни за настоящата година. "Изглежда, ще трябва да отпишем 2019 г. и да се примирим с нулев растеж на износа", каза за DPA президентът на организацията Холгер Бингман. Според него подобрение едва ли ще има преди втората половина на 2020 г.

Това е необичайно състояние за бизнеса след девет години на растяща икономика и рекордни показатели на износа в продължение на пет години. В тях експортът за Китай и САЩ се увеличаваше всяка година с по над 10%, сега е 4.5%. Надеждите на компаниите за компенсация от активирането на споразумението за свободна търговия с латиноамериканската група Mercosur бяха попарени от френския президент Еманюел Макрон, който каза, че при сегашната екологична политика на Бразилия няма да одобри сделката.

Бизнесът е недоволен и от федералното правителство. "Коалицията е прекалено заета със себе си и се занимава повече с напрежението между партньорите, отколкото с големите предизвикателства пред Германия", казва пред Financial Times Щефен Кампетер, ръководител на голямото сдружение на работодателите BDA и бивш държавен секретар във финансовото министерство. "Има една тенденция към провинциализъм и това означава, че Германия не може да играе достатъчно важна роля в Европа."

На евроизборите през май социалдемократите - по-малкият коалиционен партньор на Меркел, отстъпиха на Зелените водещата роля на лявоцентристка партия в страната. Това е нова ситуация и критиците на управлението казват, че започва силно да се усеща отсъствие на цели и липса на идеи в правителството.

Автор: Капитал

В този икономически и политически контекст се подновиха призивите да бъде изоставено бюджетното правило за избягване на дефицит. Още повече че при сегашните лихви кредиторите са готови да плащат на правителството да вземе то заеми от тях. Осемте водещи икономически института на Германия призоваха в есенния си доклад Берлин да започне да взима малко кредити, за да "позволи на бюджета да диша". Те са против преки пакети за стимулиране от типа на бонусите за смяна на автомобили, защото не очакват рецесия.

Натиск над страни като Германия и Холандия за повече бюджетни разходи идва и от лидера на финансовите министри на еврозоната Марио Сентено, еврокомисаря по икономически и финансови въпроси Пиер Московиси, Европейската централна банка, Франция и Италия. Идеята е с публични разходи двете страни да се отдалечат от зоната на стагнацията, за да "издърпат" превантивно и останалите, защото в "колективния интерес на еврозоната" е да се избегне пропадане в продължителен период на бавен растеж.

И германският финансов министър Олаф Шолц, и холандският му колега Вопке Хьокстра отвръщат, че това няма да стане, защото и в момента правителствата им водели много експанзионистична бюджетна политика, с милиардите евро за климатични политики.

Според Петер Ванден Хуте от ING пакет бюджетни стимули неизбежно ще се появи и през 2020 г. и германската икономика ще ускори темпото. Но той напомня пред Reuters, че има фактори извън контрола на Берлин и Европа: "Перспективите не са добри. Докато световната търговия стагнира, германската индустрия и ръстът на икономиката почти неизбежно са обречени на движение с много ниска скорост."


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK