С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
6 30 окт 2019, 14:05, 6961 прочитания

Букурещ въвежда такса за замърсяващи автомобили

Коли със стандарт Euro 2 няма да могат да влизат в центъра на града, по-новите ще плащат "кислородна винетка"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Общинският съвет на Букурещ прие проекта на кмета Габриела Фирея за въвеждането на "кислородна винетка" за автомобили, които не отговарят на екологичния стандарт Euro 5. Така от 1 януари 2020 г. автомобилите с Euro 2 (или по-нисък) няма да могат да влизат в центъра на румънската столица, а за останалите зони на града ще трябва да плащат винетка от 3.20 евро на ден, съобщава Romania Insider. От 2022 г. пък тези коли, произведени до 1999 година, ще бъдат напълно забранени за движение в Букурещ.

Колите с Euro 3 и Euro 4, произвеждани основно между 2000 г. и 2010-а, също ще плащат такса. Тя ще бъде в размер от 1.06 евро на ден, но ще позволява и движение в центъра. Налагането на таксите ще започне да се прилага от началото на следващата година за автомобилите с Euro 3, а на тези с Euro 4 - от януари 2021 г. От 2024 г. е планирано колите с Euro 3 също да бъдат забранени за движение в Букурещ, посочва newsweek.ro.


Фокусът е качеството на въздуха

"Тук не става въпрос за жажда за пари, а за мярка, част от плана за подобряване на качество на въздуха. Букурещката винетка не трябва да се разглежда като още един данък, който ще плащат жителите, а като начин за достъп на обществени пътища в града", коментира Сорин Чириша, който е общински съветник. Той подчертава, че тази мярка не е нова, а е включена в интегрирания план за качество на въздуха, одобрен през 2018 г. от съвета. Просто сега се материализират правилата за прилагането ѝ, обяснява той пред румънската медия Libertatea.

За плащането на винетката има няколко опции - за ден, месец или годишно, което излиза и най-изгодно - около 400 евро за най-старите коли. Автомобилите със стандарт Euro 3 ще плащат електронна винетка "Oxygen" от 16 евро на месец и 190 евро за годишна винетка. Глобата за шофьорите, които не се съобразяват с новите изисквания, ще бъде между 315 и 420 евро.



"Пълно ограничение за влизане в центъра би било неподходящо към момента. Мярката има за цел да подобри качеството на въздуха в Букурещ, който е на шесто място в Европа по ниво на замърсяване. Ако не се предприемат мерки през следващите две години, градът ще се задуши ", коментира още Чириша.
Високите нива на замърсяване на въздуха заради прекалено многото дизелови автомобили и малкото електрически са проблем за почти всички големи градове в Европа.


София - все още мръсна

Новината от Букурещ идва в поредния ден с високо замърсяване на въздуха в София - в сряда бяха отчетени превишения до четири пъти над нормата за фини прахови частици, въпреки че още дори не е започнал отоплителния сезон. В сайта на сдружението Air Sofia беше публикувана информация, че в целия град нивото е над нормите, като най-замърсен е въздухът в района на "Младост 2", Орлов мост и "Хладилника".

Според неправителствената екологична организация Greenpeace столицата ни има най-високите нива на фини прахови частици PM2.5 в Европа за 2018 г. и е на 21-во място в класацията за всички големи градове в света.

Въпросът за качеството на въздуха беше един от основните в предизборната кампания на кандидатите за кметове. На дебат, организиран от платформата на AirBg, петима от тях обсъдиха възможностите за ограничения за влизането в центъра.
Предложения, подобни на нововъведеното в Букурещ, отправиха само Борислав Игнатов и Борис Бонев. Според Фандъкова въведените синя и зелена зона по време на нейното управление са достатъчно ефективни за дестимулиране на трафика в центъра, а поръчката за нови електрически автобуси също е напредък.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Коронавирусът заплашва италианската икономика Коронавирусът заплашва италианската икономика

Рим може да поиска по-голяма гъвкавост от ЕС за бюджетните цели

27 фев 2020, 1087 прочитания

Самотната Европа в дигиталния свят Самотната Европа в дигиталния свят

Брюксел иска повече правила за големите данни и изкуствения интелект, но първата част от технологичната стратегия на ЕК е беззъба

27 фев 2020, 1090 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Американската икономика леко се забавя

Ръстът за третото тримесечие е 1.9%, над очакванията на анализаторите

Още от Капитал
Фокусът с цените на тока

Защо в България борсовата електроенергия е хем най-скъпа, хем най-евтина

10 мита за еврото

Не, цените няма да се вдигат, курсът на лева няма да се променя и още няколко отговора на най-популярните заблуди за влизането в еврозоната

Отчети това

Как умните електромери могат да намалят сметките за ток

Руско-турската прокси война* може да ескалира

Турският президент Ердоган е на път да атакува директно армията на Башар Асад. Това ще има непредвидими последствия

Моя страна, моя Южна Корея

Кратък гид към корейската нова вълна в киното

Кино: "Малки жени"

Дързост и покорство във време на пробуждане

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10