Европейската инвестиционна банка спира финансирането на въглища и газ
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Европейската инвестиционна банка спира финансирането на въглища и газ

Reuters

Европейската инвестиционна банка спира финансирането на въглища и газ

Решението на ЕИБ рязко ще повиши цената на енергийните проекти, които разчитат на изкопаеми горива

5902 прочитания

Reuters

© Reuters


От края на 2021 г. Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) спира да финансира проекти, които разчитат на изкопаеми горива – въглища, газ или нефт. Инвестиционната банка на Европейския съюз ще пренасочи финансирането си към проекти за енергийна ефективност и възобновяемата енергия. ЕИБ все пак си оставя вратичка, която да й позволи да отпуска финансиране на проекти с фосилни горива, но само ако те имат намалени емисии от въглероден диоксид – таванът е 250 грама на киловатчас произведена енергия. Лимитът е по-нисък дори от ТЕЦ на газ, освен ако той не произвежда комбинирано електро- и топлоенергия. За сравнение - българските ТЕЦ на лигнитни въглища отделят 1.2 килограма CO2/квтч.

Решението на борда на директорите на ЕИБ беше отложено с два месеца, тъй като много страни членки, които са и акционери в банката, не са доволни от него. Например Германия и Европейската комисия лобираха да не се избързва. Заседанието е продължило повече от 11 часа, писа в twitter вицепрезидентът на банката Андрю Макдауъл, като съгласие е постигнато едва късно в четвъртък вечер.

В крайна сметка, по информация на групата на Зелените в европейския парламент, за завоя в политиката на ЕИБ са гласували 19 страни членки, включително България. Против са били Полша, Унгария и Румъния, шест държави са се въздържали.

Заради съпротивата ЕИБ ще приложи новата си политиката от 2021 г., а не от 2020 г., както беше планирано първоначално. Идващата нова Европейска комисия начело с Урсула фон дер Лайен дори предлага финансовата институция да се трансформира в Климатична банка. Целта на ЕК е през следващите десет години чрез финансиране от ЕИБ да се отключат 1 трлн. евро инвестиции - частни и публични, които да позволят преход на европейските икономики към по-чиста енергия.

"Климатът е основният въпрос в политическата програма на нашето време", заяви президентът на ЕИБ Вернер Хойер в специално изявление, наричайки решението на банката да се откаже от подкрепа на фосилните горива "квантов скок".

Решаващ кредитор

В момента ЕИБ има портфолио от половин трилион евро кредити и е основен кредитор при големите инфраструктурни проекти в ЕС. Миналата година банката е отпуснала 2 млрд. евро заеми за различни енергийни проекти, които разчитат на фосилни горива. Общо от 2013 г. насам ЕИБ е финансирала с 13.4 млрд. евро такива проекти, докато за същия период е подкрепила с 65 млрд. евро проекти в областта на възобновяемата енергия и енергийната ефективност.

В България само преди месец ЕИБ отпусна 110 млн. евро за изграждането на газовата връзка с Гърция, а 67 млн. евро могат да бъдат отпуснати на Софийската община за изграждането на когенерация, която да използва преработените отпадъци от София.

Финансирането от ЕИБ е решаващо за много проекти, тъй като банката може да си позволи да отпусне дългосрочни кредити при относително по-висок риск.

Големият финансов завой

Решението на ЕИБ идва на фона на амбицията на повечето страни от ЕС да постигнат климатично неутрална европейска икономика към 2050 г. Новият председател на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен поиска 27-те рязко да повишат амбицията си за намаляване на емисиите си от CO2 към 2030 г. Въпреки че преди по-малко от година беше договорено новото европейско законодателство, което изисква свиване на емисиите с 40% спрямо нивата им през 1990 г., Фон дер Лайен настоява за спад с 55% в следващото десетилетие.

Европейската централна банка скоро също може да последва примера на ЕИБ. Новият гуверньор Кристин Лагард пое ангажимент да вкара климатичните промени във фокуса на финансовата институция. В момента ЕЦБ обсъжда приемането промени в стрес тестовете си, така че те да включват и свързани с климата рискове. По този начин финансовата експозиция на банките към проекти с висок въглероден отпечатък може да бъде преоценена като пасив в техните баланси. Това рязко ще намали апетита им да финансират въглищни или газови проекти.

От края на 2021 г. Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) спира да финансира проекти, които разчитат на изкопаеми горива – въглища, газ или нефт. Инвестиционната банка на Европейския съюз ще пренасочи финансирането си към проекти за енергийна ефективност и възобновяемата енергия. ЕИБ все пак си оставя вратичка, която да й позволи да отпуска финансиране на проекти с фосилни горива, но само ако те имат намалени емисии от въглероден диоксид – таванът е 250 грама на киловатчас произведена енергия. Лимитът е по-нисък дори от ТЕЦ на газ, освен ако той не произвежда комбинирано електро- и топлоенергия. За сравнение - българските ТЕЦ на лигнитни въглища отделят 1.2 килограма CO2/квтч.

Решението на борда на директорите на ЕИБ беше отложено с два месеца, тъй като много страни членки, които са и акционери в банката, не са доволни от него. Например Германия и Европейската комисия лобираха да не се избързва. Заседанието е продължило повече от 11 часа, писа в twitter вицепрезидентът на банката Андрю Макдауъл, като съгласие е постигнато едва късно в четвъртък вечер.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    Silverman avatar :-|
    silverman

    Много правилно решение що се касае за въглищата! За газовите електроцентрали мисля, че е прибързано!

  • 2
    misho73 avatar :-|
    misho73

    Въглищата трябва да се забранят с Европейски регламент. Трябва също така всяка държава, която търгува с ЕС, особено безмитно (като Турция) да приеме тази регулация, а ако не - мито 20%. Всичко друго са простотии.
    ---
    Къпем се в енергия. Вятърната е най-щадящия природата източник. Отделно колко енергия хабим заради липсата на елементарен стиропор зимата и идиотската липса на външни щори лятото. Безумие! Автотранспорта в градовете, както и за товари е престъпление.

  • 3
    gost22 avatar :-|
    gost22

    До коментар [#2] от "misho73":

    Ще прощаваш, ама автотранспорта в градовете засега има няколко предимства, чието съчетание го прави "незаменим" към момента. Който иска да го заменя/намалява ще трябва да предложи алтернатива на тези му предимства. Всъщност именно заради няколкото предимства на колата пред ГТ си причиняваме това със задръстванията, плащаненията около колите, кофтия въздух (прахоляка и онова от ауспуха), изнервящото паркиране... Между другото, към предимствата на колата, включвам и недостатъците на градската среда и обществото. Примерно липсата на достатъчно детски градини води до ежедневното развозване на деца, с училищата и заниманията извън училище е подобно. Други неадекватности са негативно отношение към споделено пътуване или към схеми тип Юбер, както и типичното българско отвращение към живеенето под наем (близо до работното място или поне на място, с изобилие от ГТ)... Та едните голи забрани на коли в градовете няма да оправят нещата, най-много да счупят машинката за промяна към по-хубаво.
    Чувал (чел, видял) ли си някой български политик да предлага билет за ГТ тип "намаление на родител+дете" точно за да замени развозването на деца със семейните коли? В Ирландия, баровете си имат собсвен транспорт, който да събира компаниите от дома и после да ги връща, та хем да имат посещение, хем да не шофират пияни... това някъде в България да си го срещал на живо, щото аз не съм. Иначе през седмица има репортажи от ПТП-та на прибиращи се по нощите "само на една бира"...

  • 4
    petkata1 avatar :-|
    petkata1

    Добра идея, но както обикновено си личи, че е недомислена. Пак залитане. Тотално отричане на нещо и безсмислено величаене на друго. Дивотията евро-банкеро-чиновническа здраво се е завихрила. Дано не придобие размерите на тайфун.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK