С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 21 ное 2019, 14:30, 2394 прочитания

Белият дом опитва да промени веригите за доставка на автопроизводителите

Засега ефектът от това е малък

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Ще ви трябва магическа пръчка, за да върнете обратно работните места в производството", заяви американският президент Доналд Тръмп на 1 ноември, цитирайки представител на предходната администрация. И допълни: "Е, върнахме ги,"

Но световните автомобилни производители биха искали това да не се беше случвало. Те бяха ударени с мита върху стоманата, алуминия и компонентите от Китай и са заплашени с по-всеобхватни мита върху колите и авточастите заради заплаха на националната сигурност. Освен това се оформят нови правила под формата на USMCA – търговското споразумение между САЩ, Мексико и Канада.


Въпреки че са под натиск да увеличат производството си в Америка обаче, досега няма много признаци, че чуждестранните автокомпании ще поведат инвестиционен бум в САЩ. Според Кристин Джичек от Центъра за автомобилни изследвания техните инвестиции в съоръжения в САЩ са сравнително стабилни от рецесията насам.

Същевременно вносът в САЩ на пътнически превозни средства и камиони продължава да расте – с 6% през първите три тримесечия на 2019 г. в сравнение с година по-рано. Макар че европейските директори на автокомпаниите се срещнаха с Тръмп миналия декември, за да дискутират производствените си планове в страната, стойността на внесените превозни средства от ЕС се вдигна през същия период с 2%.

Търговските данни може да са изкривени от презапасяването – от Volkswagen вече споменаха това като начин на защита срещу заплахата с митата. Джичек пък предупреждава, че търговските политики са само едно от много неща, които се взимат предвид, когато компаниите решават къде да изградят новите си заводи. Американското търсене на коли отслабва, а производството се измества от седан към по-големи превозни средства като SUV, както и към електрически автомобили.



Бавна промяна

Зад кулисите обаче автокомпаниите планират да преработят своите вериги за доставка, за да изпълнят по-стриктните изисквания на USMCA. Ан Уилсън от Асоциацията на производителите на моторни превозни средства и оборудване казва, че членовете на тази индустриална група изготвят планове да произвеждат повече в Америка. "Ще видите структурни промени", твърди Дитмар Остерман, който работи с автофирми в PwC. По думите му плановете вече са очертани, но още не са изпълнени. Предприятията в Мексико, които са собственост на международни автопроизводители, ще трябва да извършат най-много промени. Забавянето частично се дължи на факта, че промяната на веригите за доставка е бавно и скъпо. Заводите и производствените линии са планирани с години напред, а намирането на нови доставчици изисква дълъг сертификационен процес.

Но политиците също носят част от вината. Пазарлъците в Конгреса заради USMCA означават, че все още не е сигурно дали и кога споразумението ще влезе в сила. И докато не бъде прокарано законодателство, детайлите остават неясни. Пожелал анонимност производител на авточасти се оплаква от "несъгласуваност в прилагането и интерпретирането на правилата". Той е получил различни запитвания от производители дали даден продукт ще спазва изискванията. Подобни неясноти правят планирането още по-трудно.

Освен това съществуват и други свързани с търговията заплахи от страна на Тръмп – да наложи още мита върху вносните компоненти от Китай и да удари с мита вносните автомобили и части от ЕС. Директорите на компании се примириха с факта, че напрежението с Пекин може да е дългосрочно, но им е трудно да предвидят какво може да стане с високите мита. Заплахата, че такива ще бъдат наложени върху вносните авточасти с цел да се защити американската национална сигурност, стана обект на толкова силна критика, че компаниите се надяват тя никога да не бъде приложена на практика. Но фиксацията на Тръмп към колите е прекалено голяма, за да могат да са сигурни.

Критиците на президента ще се оплакват, че неговата намеса във веригите за доставка на автомобилните производители води до последствия и че той едновременно вдига цената за потребителите и намалява конкурентоспособността на САЩ като експортна база. Всичко това е така. Но ако неговото основно желание е чрез планираните мерки да се увеличи производството на автомобили в САЩ, е прекалено рано да се обявява, че се е провалил.

2019, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Капитал #47

Текстът е част от новия брой на седмичния Капитал (22 - 28 ноември). В броя ще прочетете още:

- Горе ръцете, долу демокрацията
- Болничните: Всички лъжат, проблемът си стои
- Ново Eleven на борсата

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Британската предизборна кампания замеси и "Наистина любов" 1 Британската предизборна кампания замеси и "Наистина любов"

Тези избори утвърдиха експлоатацията на емоционални послания със съмнителна достоверност от всички водещи партии

11 дек 2019, 930 прочитания

Европейската зелена сделка: Европа ще стане първият климатично неутрален континент до 2050 г. 2 Европейската зелена сделка: Европа ще стане първият климатично неутрален континент до 2050 г.

За изпълнението на климатичните ангажименти до 2030 г. ще са необходими 260 млрд. евро допълнителни инвестиции на година

11 дек 2019, 1070 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Меркел ще окаже натиск на Макрон за преговори със Северна Македония и Албания

Според германския канцлер НАТО е "незаменим", а Западните Балкани трябва да имат ясна перспектива за членство в съюза

Още от Капитал
Бъдещият софийски жк "Галакси"

Срещу необявена цена "Галакси инвестмънт груп" стана собственик на най-големия парцел за строителство в рамките на София

LVMH тества границите на лукса

Може ли шик конгломератът да се разрасне още

Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

Къде е еко-то в данъка за колите

Новите данъчни идеи на София се мотивират със замърсяването на въздуха, но реално нямат връзка с това

Нова концепция: Bagri by Boykovski

"Искаме да придадем повече характер на заведението и на храната, която предлагаме"

20 въпроса: Красимир Георгиев

Често предизвиква себе си, а с това мотивира и други хора към промяна

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10