Доставянето на чиста енергия е по-лесно от съхранението й
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Доставянето на чиста енергия е по-лесно от съхранението й

Доставянето на чиста енергия е по-лесно от съхранението й

Намаляването на емисиите зависи от узряването на технологиите за съхранение на енергия

The Economist
4603 прочитания

© Цветелина Белутова


Звучи просто: вдигате тежки блокове с кран, след това улавяте енергията, получена при падането им. Това не е експеримент, разработен за десетгодишни деца, а концепция на Energy Vault, която получи 110 млн. долара от големия японски технологичен инвеститор SoftBank. Идеята си има конкуренти. Клъстер от милиардери, сред които Бил Гейтс, Джак Ма, Рей Далио и Масайоши Сон от SofBank, подкрепя други схеми за улавяне на енергия. Фирма от инкубатора Alphabet - компанията майка на Google, иска да складира електричество в разтопен пясък. Тези планове загатват за една от най-трудните задачи в енергийния бизнес. Производството на чиста енергия вече е сравнително просто. Съхранението й обаче е доста по-сложно.

Миналата година 7% от електричеството в света е произведено от слънце и вятър. До 2040 г. този дял може да нарасне над пет пъти според Международната енергийна агенция. Проблемът е, че когато вятърът утихне, турбините не работят. Облаците пък имат навика да закриват слънцето. Това означава, че слънцето и вятърът сами по себе си не могат да заменят централите на въглища и газ, които произвеждат непрекъснато надеждна енергия.

През 2018 г. са инсталирани около 3.5 гигавата системи за съхранение, което е около два пъти повече, отколкото през 2017 г.

Енергия за черни дни

Едно от възможните решения е енергията да се съхранява в батерии, които позволяват да се събира чисто електричество, когато слънцето и вятърът произвеждат повече, отколкото е необходимо, и то да се използва по-късно, когато има нужда от него. През 2018 г. са инсталирани около 3.5 гигавата системи за съхранение, което е около два пъти повече, отколкото през 2017 г. според компанията за енергийни данни BloombergNEF. По нейни оценки общите инвестиции в такива системи тази година може да достигнат 5.3 млрд. долара.

Автор: Капитал

Увеличаването на инвестициите би довело до значителното им разширяване (виж графиката). Съществуващите в момента системи за съхранение обаче покриват само около 1% от произвежданата възобновяема енергия, изчислява банката Morgan Stanley. Все още има много препятствия за преодоляване.

Съществуващите в момента системи за съхранение покриват само около 1% от произвежданата възобновяема енергия.

Най-разпространеният метод за съхранение засега е да се изпомпва вода в разположен нависоко резервоар в моменти на изобилие и да се изпуска, когато има нужда от електричество. Този вид водна енергия обаче не може да осигури много повече допълнителен капацитет за съхранение. Изграждането на нови резервоари изисква необичайна топография и може да доведе до екологичен хаос.

Батериите предлагат алтернатива и разполагаемостта би трябвало да се подобри с по-масовото навлизане на електрическите автомобили. "Цялата верига за производство и доставка на литиево-йонни батерии за електрически превозни средства се разраства, така че смятаме да се възползваме от това", казва Андрес Глуски от американската енергийна компания AES. В резултат на това, че повишеното търсене доведе до увеличаване на производството, разходите за батерии намаляха с 85% между 2010 и 2018 г. по данни на BloombergNEF. Това прави батериите достатъчно евтини не само за развитие на електрическите автомобили за масово потребление, но и за използване в енергийни системи.

Все по-голямо приложение

С разпространението на електрическите коли батериите им биха могли да служат за мобилни съоръжения за съхранение, които при нужда да подават електричество обратно в мрежата, когато автомобилите са паркирани и включени. При наличие на подходяща инфраструктура парковете електрически коли биха могли да заместят необходимия нов капацитет за съхранение.

Батериите правят много неща. Компанията Sunrun например продава слънчеви панели за дома заедно с батерии, което е особено привлекателно предложение за собствениците на жилища в Калифорния, които отчаяно търсят алтернатива заради спиранията на тока при пожари. В по-голямата мрежа батериите могат да работят като буфери, които да регулират минутните промени в електроподаването. Други възможни употреби включват прехвърляне на електроподаването от деня, когато слънчевите панели произвеждат електричество в излишък, към вечерта, когато потреблението се повишава.

Навлизането на системите за съхранение създава проблеми на старомодните производители на електричество, които разчитат на газ или въглища. NextEra Energy Resources, която изгражда инсталации за чиста енергия, все по-често оборудва големите слънчеви паркове с батерии. AES, която има решения за съхранение на енергия с батерии в 21 държави, оперира проект в Хавай, който комбинира слънчеви панели със съоръжение за съхранение, което обслужва пиковото потребление. Групата за изследвания в областта на чистата енергия Rocky Mountain Institute предупреждава, че проектите със слънчеви панели и батерии, съчетани с мерки като по-умни уреди за контролиране на потреблението, може да превърнат газовите електроцентрали в трудно възвращаеми активи.

Пречките остават

Въпреки това батерийната индустрия е изправена пред някои пречки, които спъват по-пълното й приложение. Като начало, ако батерията прегрее, може да се запали и да произведе взривоопасни газове. Миналата година се запалиха инсталации в Южна Корея. През април пожар и експлозия в Аризона повредиха инсталацията за съхранение на енергия на Fluence - смесено предприятие на AES и германския инженерен гигант Siemens. Причините все още се разследват. С развитието на индустрията мерките за сигурност се очаква да станат по-строги.

В същото време индустрията ще трябва да се справи с редица други правила и регулации. Южна Корея предлага стимули за съхранение, частично и за да създаде пазар за местните производители на батерии, които са сред водещите в света. Някои щати в Америка като Ню Йорк и Ню Джърси възлагат изграждането на системи за съхранение, за да намалят емисиите. В други щати пък федералният енергиен регулатор се опитва да отвори пазарите за съхранение, но липсват подробности как това ще стане на практика. Във Великобритания батериите се смятат за "активи за производство", което води до допълнителни такси и разходи за инвеститорите в съоръжения за съхранение, казва Майкъл Фолсъм от юридическата кантора Watson Farley & Williams.

Дори ако регулациите се изгладят, литиево-йонните батерии в даден момент ще достигнат лимита си. Breakthrough Energy Ventures (BEV) е фонд, подкрепян от господата Гейтс, Ма, Далио и други милиардери, за инвестиции в трансформационни технологии. Цената на литиево-йонните батерии бързо намалява, но за да се съхранява електроенергия в продължение на дни, да не говорим за седмици, "литиево-йонните батерии никога няма да станат достатъчно евтини", казва Ерик Тун, ръководител на научния отдел в BEV.

Алтернативите

Сред алтернативите са проточните батерии, които използват електролити в резервоари с химични разтвори, както и механични средства като падащите блокове на Energy Vault. Водород също може да се произвежда с чиста енергия и след това да се превръща отново в електричество в газовите електроцентрали или горивните клетки. Втечнените газове пък може да осигурят решение в бъдеще. За разлика от слънчевите панели, които вече са станали стандартизирани, различните батерии вероятно ще имат различни приложения в мрежата. "Батериите са като хората - всяка по някакъв начин си има слабо място", казва Матео Джарамило, който ръководеше разработката на решенията за съхранение в Tesla.

Сега Джарамило ръководи Form Energy - компания, която разработва електромеханична алтернатива на литиево-йонните батерии. Сред инвеститорите са BEV и голямата италианска компания за нефт и газ Eni. Джарамило отказва да прогнозира кога работата му ще достигне пазарна фаза. Но целта е ясна. "Ако можете да разработите дългосрочно решение за съхранение, това ще направи излишни въглищата и природния газ", казва той.

2019, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Звучи просто: вдигате тежки блокове с кран, след това улавяте енергията, получена при падането им. Това не е експеримент, разработен за десетгодишни деца, а концепция на Energy Vault, която получи 110 млн. долара от големия японски технологичен инвеститор SoftBank. Идеята си има конкуренти. Клъстер от милиардери, сред които Бил Гейтс, Джак Ма, Рей Далио и Масайоши Сон от SofBank, подкрепя други схеми за улавяне на енергия. Фирма от инкубатора Alphabet - компанията майка на Google, иска да складира електричество в разтопен пясък. Тези планове загатват за една от най-трудните задачи в енергийния бизнес. Производството на чиста енергия вече е сравнително просто. Съхранението й обаче е доста по-сложно.

Миналата година 7% от електричеството в света е произведено от слънце и вятър. До 2040 г. този дял може да нарасне над пет пъти според Международната енергийна агенция. Проблемът е, че когато вятърът утихне, турбините не работят. Облаците пък имат навика да закриват слънцето. Това означава, че слънцето и вятърът сами по себе си не могат да заменят централите на въглища и газ, които произвеждат непрекъснато надеждна енергия.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK