С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 12 дек 2019, 16:10, 3350 прочитания

България и други страни членки ще обжалват пакета "Мобилност" в съда на ЕС

Въпреки обявената по-рано договорка за новите транспортни правила се оказа, че финландското председателство на Съвета на ЕС е надскочило мандата си за преговори

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Ще инициираме дело пред съд на ЕС", заяви транспортният министър Росен Желязков по повод резултатите от тристранните разговори между страните членки, Европейския парламент и Европейската комисия, на които те трябваше да постигнат компромис по спорните текстове по пакета "Мобилност", по-известен в България като пакета "Макрон". Така, ако пакетът стане факт с обявените решения от тази сутрин, той ще бъде обжалван, като има 18-месечен преходен период от публикуването му и влизането му в сила.

Разговорите завършиха изненадващо в четвъртък рано сутрин, като според съобщението на европарламента на практика са били приети всички негови предложения. Министър Желязков окачестви обявените решения като "по-малко добри от тези, които очаквахме", като България заедно с другите държави от групата на единомислещите (Полша, Унгария, Литва, Латвия и Румъния) ще заведат колективен иск, който ще оспорва непропорционалните и дискриминационни точки към страните от периферията на съюза, които са три.


Според съобщението на европарламента на практика е било прието решението камионите да се завръщат по мястото си на регистрация на всеки 8 седмици, което според Желязков противоречи на обявения само ден по-рано зелен пакет, който поставя сериозни карбонови цели пред ЕС до 2015 г., като връщането на возилото няма никакво отношение към правата на водачите. Те пък според съобщението ще се връщат в държавата си на всеки 4 седмици, като България и останалите ще настояват да се предвиди да се взима под внимание свободната воля на вода или къде той иска да прекара почивката си (съобразително становище). Третият спорен момент са текстовете за хибридния модел на превозите, засягащ претоварването на стоки между две крайни точки.

Текстовете трябва да бъдат приети и на ниво съвет и да минат през парламента.

И други недоволни



Както се оказва обаче, Финландия е надскочила мандата си и останалите страни членки не искат да одобрят постигнатите договорки и преговорите по пакета "Мобилност" са блокирани засега по процедурни причини. Причината е, че Финландия като председател на Съвета на ЕС е приела текстове, които са излизали извън дадения й мандат. Заради това се очаква премиерът Бойко Борисов да повдигне въпроса на най-високо ниво по време на провеждащата се днес и утре в Брюксел среща на лидерите на ЕС.

Това е вторият случай в рамките на една седмица, в който Хелзинки надскача мандата си. При тристранните преговори по системата за класификация на екосъобразните икономически дейности (таксономия) Финландия отново е надскочила мандата си, който й е бил даден от страните членки.

Поради това сега страните членки са поискали председателството на Съвета на ЕС да направи разяснения и едва това преговорите ще продължат, твърдят дипломати.

При пакета "Макрон" не само България и източноевропейските страни са имали възражения срещу подхода на Финландия. Белгия например не е доволна от договорените условия за каботажа (превоза на стоки между две точки в друга държава), които са силно ограничителни за нейните транспортни фирми.

По таксономията също се оказва, че има широка коалиция от страни, които са недоволни от действията на Финландия. Франция, България, Чехия и Унгария не са били съгласни с изключването на ядрената енергетика от икономическите дейности, които са нисковъглеродни. Това означава, че условията за финансиране на такива проекти биха били много трудни. Германия и Унгария са възразили, че се изключват и газовите проекти. Германия сега изгражда продължението на "Северен поток 2" на своя територия, а Унгария очаква продължението на "Турски поток" през България да достигне до нейната територия.

Следващата седмица в Брюксел ще има извънредно заседание на посланиците на страните членки, на което вероятно ще се дадат нови мандати за преговори, от които ще зависи и крайният изход по двете законодателства.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Запали се ракетата на кандидата за "бронзов медал" при частните орбитални полети Запали се ракетата на кандидата за "бронзов медал" при частните орбитални полети

Космическата компания Firefly Aerospace вероятно няма да извърши премиерно изстрелване в през април, както планираше

24 яну 2020, 956 прочитания

Маневрите на Путин: Той си тръгва, за да остане 2 Маневрите на Путин: Той си тръгва, за да остане

Руският президент не мисли да изпуска властта през 2024 г., а да си запази лостове за влияние и да си намери друга силна роля в новата политическа схема

24 яну 2020, 787 прочитания

24 часа 7 дни
Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Brexit идва: Консерваторите печелят британските избори с голямо мнозинство

Това им гарантира достатъчно депутатски места за излизане от ЕС на 31 януари, но трудното следва

Още от Капитал
Две италиански офис сделки

Инвеститори от Рим купиха сгради до летището и над бизнес парка за 23.5 млн. евро

Глътка надежда за БНР

Изненадващо медийният регулатор реши да даде шанс на Андон Балтаков, който има опит в доказани медийни компании като "Асошиейтед прес" и CNN.

Реклама за слушане

Чрез подкаст рекламите компаниите могат да достигнат до нишова аудитория, фокусирана върху съдържанието.

Маневрите на Путин: Той си тръгва, за да остане

Руският президент не мисли да изпуска властта през 2024 г., а да си запази лостове за влияние и да си намери друга силна роля в новата политическа схема

Цветан Тодоров - човекът на чужда земя

Две нови издания хвърлят светлина върху личността и идеите на родения в България философ

Кино: "18% сиво"

През Европа към себе си със стил и чувство

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10