България и други страни членки ще обжалват пакета "Мобилност" в съда на ЕС
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

България и други страни членки ще обжалват пакета "Мобилност" в съда на ЕС

България и други страни членки ще обжалват пакета "Мобилност" в съда на ЕС

Въпреки обявената по-рано договорка за новите транспортни правила се оказа, че финландското председателство на Съвета на ЕС е надскочило мандата си за преговори

4215 прочитания

© Надежда Чипева


"Ще инициираме дело пред съд на ЕС", заяви транспортният министър Росен Желязков по повод резултатите от тристранните разговори между страните членки, Европейския парламент и Европейската комисия, на които те трябваше да постигнат компромис по спорните текстове по пакета "Мобилност", по-известен в България като пакета "Макрон". Така, ако пакетът стане факт с обявените решения от тази сутрин, той ще бъде обжалван, като има 18-месечен преходен период от публикуването му и влизането му в сила.

Разговорите завършиха изненадващо в четвъртък рано сутрин, като според съобщението на европарламента на практика са били приети всички негови предложения. Министър Желязков окачестви обявените решения като "по-малко добри от тези, които очаквахме", като България заедно с другите държави от групата на единомислещите (Полша, Унгария, Литва, Латвия и Румъния) ще заведат колективен иск, който ще оспорва непропорционалните и дискриминационни точки към страните от периферията на съюза, които са три.

Според съобщението на европарламента на практика е било прието решението камионите да се завръщат по мястото си на регистрация на всеки 8 седмици, което според Желязков противоречи на обявения само ден по-рано зелен пакет, който поставя сериозни карбонови цели пред ЕС до 2015 г., като връщането на возилото няма никакво отношение към правата на водачите. Те пък според съобщението ще се връщат в държавата си на всеки 4 седмици, като България и останалите ще настояват да се предвиди да се взима под внимание свободната воля на вода или къде той иска да прекара почивката си (съобразително становище). Третият спорен момент са текстовете за хибридния модел на превозите, засягащ претоварването на стоки между две крайни точки.

Текстовете трябва да бъдат приети и на ниво съвет и да минат през парламента.

И други недоволни

Както се оказва обаче, Финландия е надскочила мандата си и останалите страни членки не искат да одобрят постигнатите договорки и преговорите по пакета "Мобилност" са блокирани засега по процедурни причини. Причината е, че Финландия като председател на Съвета на ЕС е приела текстове, които са излизали извън дадения й мандат. Заради това се очаква премиерът Бойко Борисов да повдигне въпроса на най-високо ниво по време на провеждащата се днес и утре в Брюксел среща на лидерите на ЕС.

Това е вторият случай в рамките на една седмица, в който Хелзинки надскача мандата си. При тристранните преговори по системата за класификация на екосъобразните икономически дейности (таксономия) Финландия отново е надскочила мандата си, който й е бил даден от страните членки.

Поради това сега страните членки са поискали председателството на Съвета на ЕС да направи разяснения и едва това преговорите ще продължат, твърдят дипломати.

При пакета "Макрон" не само България и източноевропейските страни са имали възражения срещу подхода на Финландия. Белгия например не е доволна от договорените условия за каботажа (превоза на стоки между две точки в друга държава), които са силно ограничителни за нейните транспортни фирми.

По таксономията също се оказва, че има широка коалиция от страни, които са недоволни от действията на Финландия. Франция, България, Чехия и Унгария не са били съгласни с изключването на ядрената енергетика от икономическите дейности, които са нисковъглеродни. Това означава, че условията за финансиране на такива проекти биха били много трудни. Германия и Унгария са възразили, че се изключват и газовите проекти. Германия сега изгражда продължението на "Северен поток 2" на своя територия, а Унгария очаква продължението на "Турски поток" през България да достигне до нейната територия.

Следващата седмица в Брюксел ще има извънредно заседание на посланиците на страните членки, на което вероятно ще се дадат нови мандати за преговори, от които ще зависи и крайният изход по двете законодателства.

"Ще инициираме дело пред съд на ЕС", заяви транспортният министър Росен Желязков по повод резултатите от тристранните разговори между страните членки, Европейския парламент и Европейската комисия, на които те трябваше да постигнат компромис по спорните текстове по пакета "Мобилност", по-известен в България като пакета "Макрон". Така, ако пакетът стане факт с обявените решения от тази сутрин, той ще бъде обжалван, като има 18-месечен преходен период от публикуването му и влизането му в сила.

Разговорите завършиха изненадващо в четвъртък рано сутрин, като според съобщението на европарламента на практика са били приети всички негови предложения. Министър Желязков окачестви обявените решения като "по-малко добри от тези, които очаквахме", като България заедно с другите държави от групата на единомислещите (Полша, Унгария, Литва, Латвия и Румъния) ще заведат колективен иск, който ще оспорва непропорционалните и дискриминационни точки към страните от периферията на съюза, които са три.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    tonywalker avatar :-|
    tonywalker

    Свободно движение на хора, стоки и капитали. Блажени са вярващите!

  • 2
    voda avatar :-|
    The investor

    Не трябва да се огъваме.
    Това важи и срещу “праните мозоци од МакедониЯ”.

  • 3
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Време беше! Излиза, че движението на стоки и капитали е разрешено само в едната посока! Един елементарен пример - футболните ни клубове и да искат, не могат да ограничат чужденците в лигата (от ЕС). Никой не може да диктува кой служител къде да бъде за определен период от време! По-красноречиво нарушение на принципа за свободно движение от това трудно мога да си представя.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK