Дигиталният фронт на търговската война: Шампанско и данъци
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Дигиталният фронт на търговската война: Шампанско и данъци

Френско шампанско срещу "Google данък"

Дигиталният фронт на търговската война: Шампанско и данъци

Франция е първата, но не единствената държава, която планира данък върху тех компаниите въпреки заплахите на САЩ от ответни мерки

Светломира Гюрова
2822 прочитания

Френско шампанско срещу "Google данък"

© Reuters


Темата накратко
  • Вашингтон отговаря на френския дигитален данък с мита за 2.4 млрд. долара.
  • Франция е първата, но не единствената държава, която планира данък върху тех компаниите въпреки заплахите на САЩ от ответни мерки.
  • Най-добрият вариант е да има глобално решение за нови данъчни правила, но докато преговорите за намирането му буксуват, двустранните схватки ще продължават.

В последния рунд на търговската война в единия ъгъл на ринга са данъци за Google, Amazon и останалите тех левиатани, а в другия - мита върху шампанско и камамбер. Засега битката е между Франция и САЩ, но отстрани загряват още държави, които скоро ще се включат на страната на Париж. Рефер би трябвало да е Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР), която се опитва до 2020 г. да договори нови глобални данъчни правила, които да улавят по-добре печалбите на фирми, правещи бизнес на места, където нямат физическо присъствие. Докато това се случи обаче, двустранните схватки ще продължават.

Обложи това

Причината за спора между Париж и Вашингтон е т.нар. Google данък, въведен от Франция. Той влиза в сила със задна дата, от началото на 2019 г. и облага с 3% приходите - не печалбите - на технологичните компании, които правят бизнес в страната и имат поне 750 млн. евро продажби по света и 25 млн. във Франция. Целта е да се затворят вратичките в съществуващото международно данъчно законодателство, които позволяват на компаниите да печелят пари в една държава, докато седалището и данъчната им регистрация са в друга.

Фискалният ефект за френския бюджет вероятно ще бъде скромен, като изчисленията за годишния приход са в порядъка на 400 - 500 млн. евро. Но политическият символизъм е огромен - президентът Еманюел Макрон намали данъците в отговор на протестите на "жълтите жилетки" и са нужни попълнения за свиване на нарастващия бюджетен дефицит. А и данъците срещу GAFA (абревиатура за голямата технологична четворка Google, Apple, Facebook и Apple) се радват на популярност сред избирателите.

Само че, погледнато от Вашингтон, френският данък е дискриминационен и нечестно насочен към американски компании, които доминират в дигиталното пространство. Съответно президентът Доналд Тръмп изригна срещу "глупостта на Макрон" и миналата седмица Вашингтон обяви, че ще наложи 100% мита върху френски стоки на стойност 2.4 млрд. долара, вариращи от шампанско през сирена до чанти и козметика. Белият дом също така заплаши, че ще действа по този начин срещу всички държави, които въвеждат дигитални данъци за американските тех гиганти.

Данъчно техно

Вкъщност всички признават, че проблем има. На фона на милиардните си приходи компании като Google и Facebook плащат подозрително ниски данъци в Европа. Миналата година например във Великобритания имаше крещящи заглавия, когато стана ясно, че британското поделение на Amazon е платило 1.7 млн. паунда (2.2 млн. долара) данък при приходи 11.4 млрд. долара. Според изчисления на Европейската комисия дигиталните компании плащат средно 9.5% данък в сравнение с 23.2% за фирмите с "традиционни бизнес модели". И това е така не само в Европа. По оценка на Международния валутен фонд правителствата по света губят поне 500 млрд. долара годишно от мултинационални компании, които прехвърлят печалбите си в данъчни убежища.

Съответно повечето големи икономики - включително Америка - приемат, че международната система за корпоративно данъчно облагане е безнадеждно остаряла и изобилстваща с пролуки. Създадена за производствената ера, тя е неприложима в съвременния свят, където бизнесът е все повече дигитален и базиран на услуги. И ако данъкът върху печалбата все още работи, когато пазаруваме от кварталната пекарна или плод-зеленчук, то това съвсем не е така, ако поръчваме от Amazon.

Само че преговорите в ОИСР за нов глобален данъчен режим се точат вече шест години. Изгубили търпение, европейските държави опитват инициативи на ниво ЕС. След като шестият пореден опит за въвеждане на общоевропейски "уебданък" се провали в края на миналата година, блокиран от страни като Ирландия, Швеция и Дания, които имат големи технологични сектори, Париж реши да действа едностранно.

Но ако в момента Франция е сама на ринга срещу САЩ, съвсем скоро това няма да е така въпреки американските заплахи за ответни мерки. Британският премиер Борис Джонсън заяви миналата седмица, че компании като Amazon, Google и Facebook трябва да плащат "по-честен принос", и така потвърди ангажимента си към плана от следващата година Лондон да въведе данък от 2% върху приходите на уебтърсачките, социалните мрежи и платформите за онлайн продажби. Испания и Италия също са близо до приемането на подобни мерки, както и Нова Зеландия. Дигитален данък обмислят и Канада и Индонезия, а от австрийското финансово министерство съобщават, че макар страната да приема "насериозно" риска от американски мита, планираният данък от 5% върху приходите на онлайн компаниите ще бъде въведен от началото на 2020 г. Индия предприема различен подход за постигане на същата цел - промяна в данъчните правила, така че технологичните фирми да подлежат на същия режим на облагане, както останалите компании.

Най-силният аргумент срещу подобни индивидуални действия е, че създават объркваща мрежа от регулации и риск от двойно облагане за компаниите, като същевременно завъртат порочен цикъл от мерки и контрамерки между държавите. "Смятам, че дори французите биха се съгласили, че намиране на глобално решение е по-добрият вариант от серия едностранни решения", отбелязва пред в. Financial Times Чанинг Флин, глобален данъчен консултант в Ernst & Young. Но докато преговорите в ОИСР продължават да буксуват, на международната данъчна арена ще бъде горещо.

Темата накратко
  • Вашингтон отговаря на френския дигитален данък с мита за 2.4 млрд. долара.
  • Франция е първата, но не единствената държава, която планира данък върху тех компаниите въпреки заплахите на САЩ от ответни мерки.
  • Най-добрият вариант е да има глобално решение за нови данъчни правила, но докато преговорите за намирането му буксуват, двустранните схватки ще продължават.

В последния рунд на търговската война в единия ъгъл на ринга са данъци за Google, Amazon и останалите тех левиатани, а в другия - мита върху шампанско и камамбер. Засега битката е между Франция и САЩ, но отстрани загряват още държави, които скоро ще се включат на страната на Париж. Рефер би трябвало да е Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР), която се опитва до 2020 г. да договори нови глобални данъчни правила, които да улавят по-добре печалбите на фирми, правещи бизнес на места, където нямат физическо присъствие. Докато това се случи обаче, двустранните схватки ще продължават.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK