С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 13 дек 2019, 9:53, 2425 прочитания

Дигиталният фронт на търговската война: Шампанско и данъци

Франция е първата, но не единствената държава, която планира данък върху тех компаниите въпреки заплахите на САЩ от ответни мерки

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко
  • Вашингтон отговаря на френския дигитален данък с мита за 2.4 млрд. долара.
  • Франция е първата, но не единствената държава, която планира данък върху тех компаниите въпреки заплахите на САЩ от ответни мерки.
  • Най-добрият вариант е да има глобално решение за нови данъчни правила, но докато преговорите за намирането му буксуват, двустранните схватки ще продължават.
В последния рунд на търговската война в единия ъгъл на ринга са данъци за Google, Amazon и останалите тех левиатани, а в другия - мита върху шампанско и камамбер. Засега битката е между Франция и САЩ, но отстрани загряват още държави, които скоро ще се включат на страната на Париж. Рефер би трябвало да е Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР), която се опитва до 2020 г. да договори нови глобални данъчни правила, които да улавят по-добре печалбите на фирми, правещи бизнес на места, където нямат физическо присъствие. Докато това се случи обаче, двустранните схватки ще продължават.

Обложи това


Причината за спора между Париж и Вашингтон е т.нар. Google данък, въведен от Франция. Той влиза в сила със задна дата, от началото на 2019 г. и облага с 3% приходите - не печалбите - на технологичните компании, които правят бизнес в страната и имат поне 750 млн. евро продажби по света и 25 млн. във Франция. Целта е да се затворят вратичките в съществуващото международно данъчно законодателство, които позволяват на компаниите да печелят пари в една държава, докато седалището и данъчната им регистрация са в друга.

Фискалният ефект за френския бюджет вероятно ще бъде скромен, като изчисленията за годишния приход са в порядъка на 400 - 500 млн. евро. Но политическият символизъм е огромен - президентът Еманюел Макрон намали данъците в отговор на протестите на "жълтите жилетки" и са нужни попълнения за свиване на нарастващия бюджетен дефицит. А и данъците срещу GAFA (абревиатура за голямата технологична четворка Google, Apple, Facebook и Apple) се радват на популярност сред избирателите.

Само че, погледнато от Вашингтон, френският данък е дискриминационен и нечестно насочен към американски компании, които доминират в дигиталното пространство. Съответно президентът Доналд Тръмп изригна срещу "глупостта на Макрон" и миналата седмица Вашингтон обяви, че ще наложи 100% мита върху френски стоки на стойност 2.4 млрд. долара, вариращи от шампанско през сирена до чанти и козметика. Белият дом също така заплаши, че ще действа по този начин срещу всички държави, които въвеждат дигитални данъци за американските тех гиганти.



Данъчно техно

Вкъщност всички признават, че проблем има. На фона на милиардните си приходи компании като Google и Facebook плащат подозрително ниски данъци в Европа. Миналата година например във Великобритания имаше крещящи заглавия, когато стана ясно, че британското поделение на Amazon е платило 1.7 млн. паунда (2.2 млн. долара) данък при приходи 11.4 млрд. долара. Според изчисления на Европейската комисия дигиталните компании плащат средно 9.5% данък в сравнение с 23.2% за фирмите с "традиционни бизнес модели". И това е така не само в Европа. По оценка на Международния валутен фонд правителствата по света губят поне 500 млрд. долара годишно от мултинационални компании, които прехвърлят печалбите си в данъчни убежища.

Съответно повечето големи икономики - включително Америка - приемат, че международната система за корпоративно данъчно облагане е безнадеждно остаряла и изобилстваща с пролуки. Създадена за производствената ера, тя е неприложима в съвременния свят, където бизнесът е все повече дигитален и базиран на услуги. И ако данъкът върху печалбата все още работи, когато пазаруваме от кварталната пекарна или плод-зеленчук, то това съвсем не е така, ако поръчваме от Amazon.

Само че преговорите в ОИСР за нов глобален данъчен режим се точат вече шест години. Изгубили търпение, европейските държави опитват инициативи на ниво ЕС. След като шестият пореден опит за въвеждане на общоевропейски "уебданък" се провали в края на миналата година, блокиран от страни като Ирландия, Швеция и Дания, които имат големи технологични сектори, Париж реши да действа едностранно.

Но ако в момента Франция е сама на ринга срещу САЩ, съвсем скоро това няма да е така въпреки американските заплахи за ответни мерки. Британският премиер Борис Джонсън заяви миналата седмица, че компании като Amazon, Google и Facebook трябва да плащат "по-честен принос", и така потвърди ангажимента си към плана от следващата година Лондон да въведе данък от 2% върху приходите на уебтърсачките, социалните мрежи и платформите за онлайн продажби. Испания и Италия също са близо до приемането на подобни мерки, както и Нова Зеландия. Дигитален данък обмислят и Канада и Индонезия, а от австрийското финансово министерство съобщават, че макар страната да приема "насериозно" риска от американски мита, планираният данък от 5% върху приходите на онлайн компаниите ще бъде въведен от началото на 2020 г. Индия предприема различен подход за постигане на същата цел - промяна в данъчните правила, така че технологичните фирми да подлежат на същия режим на облагане, както останалите компании.

Най-силният аргумент срещу подобни индивидуални действия е, че създават объркваща мрежа от регулации и риск от двойно облагане за компаниите, като същевременно завъртат порочен цикъл от мерки и контрамерки между държавите. "Смятам, че дори французите биха се съгласили, че намиране на глобално решение е по-добрият вариант от серия едностранни решения", отбелязва пред в. Financial Times Чанинг Флин, глобален данъчен консултант в Ernst & Young. Но докато преговорите в ОИСР продължават да буксуват, на международната данъчна арена ще бъде горещо.

Капитал #50


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Великобритания плаши ЕС с мита върху стоки за 47 млрд. евро без търговска сделка Великобритания плаши ЕС с мита върху стоки за 47 млрд. евро без търговска сделка

Германия ще бъде най-тежко засегната, като на нейни стоки за 18.8 млрд. евро могат да бъдат наложени тарифи

28 яну 2020, 806 прочитания

Boeing неочаквано спря проекта за товарен космически "самолет" 5 Boeing неочаквано спря проекта за товарен космически "самолет"

Въпреки това обаче корпорацията вече е усвоила за целта около 150 млн. долара от щатската изследователска агенция DARPA

28 яну 2020, 1818 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Сделката между Китай и САЩ може и да е близо, но може и да не е

Медиите в САЩ очакваха новина в четвъртък, но тя отново се отлага – въпросът е за колко време

Още от Капитал
БТК ще бъде купена почти изцяло с дълг

Купувачът на телекома пласира облигации за общо 1.2 млрд. евро, които ще бъдат усвоени преди финализирането на сделката

Ryanair става Buzz в София

Нискотарифната компания планира реорганизация и ребрандиране на част от поделенията си под марката Buzz. Сред тях е това в Полша, което ще поеме управлението на София

Пътеводител на кандидат-програмиста

Какво е добре да се знае за академиите, които предлагат подобни обучения

Грета Тунберг и пророците на климатичния апокалипсис

Световният икономически форум в Давос отново показа пропастта между думи и дела в областта на борбата с глобалното затопляне

20 въпроса: Блажка Димитрова

Един от основните двигатели зад сдружението "Нулев отпадък - България" и създателка на първия отдаден на каузата ресторант у нас

Ален де Ботон, писател, философ, основател на The School of Life: Ние сме любов и мрак

Ботон за емоционалната интелигентност, стоицизма и деструктивното в човешкия вид пред "Капитал"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10