Железопътните амбиции на Европа

Пътуването с влак на континента става все по-популярно, но цената и качеството на услугата варират в различните страни

За еднопосочно пътуване между Мадрид и Барселона са необходими близо 7% от средния нетен доход в Испания
За еднопосочно пътуване между Мадрид и Барселона са необходими близо 7% от средния нетен доход в Испания
За еднопосочно пътуване между Мадрид и Барселона са необходими близо 7% от средния нетен доход в Испания    ©  Reuters
За еднопосочно пътуване между Мадрид и Барселона са необходими близо 7% от средния нетен доход в Испания    ©  Reuters

Пътуването с влак става все по-популярно в Европа по редица причини – от екологични до сантиментални, а в последно време и все по-прагматични, тъй като разпространението на свръхскоростните влакове става с все по-бързи темпове на континента. Пред европейците обаче все още са налице различни бариери по отношение на този вид пътувания. Наред с тях обаче те имат и някои съществени предимства, сред които и сравнително ниската цена. Факт е, че влаковият транспорт става по-популярен, отколкото преди десетилетия. Достъпът до него, наред с надеждността и бързината му, обаче варират от страна до страна.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
8 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    historama avatar :-|
    historama
    • - 1
    • + 6

    Хубава статия, пораждаща един въпрос - защо вече 13 години бг правителствата не направиха НИЩО за модернизиране на жп транспорта? Абсолютно НИЩО!

    Нередност?
  • 2
    peni_nikol.53. avatar :-|
    Peni Nikol
    • + 4

    А нашите железници кога? Като гледам какви влакове са построени плаче ми се за нашите скапани локомотиви.

    Нередност?
  • 3
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • + 1

    До коментар [#1] от "historama":

    Можеш ли да ми припомниш какво толкова направиха за жп. транспорта правителствата преди 13г?

    Нередност?
  • 4
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • + 1

    Обичам релсовия транспорт. Но, уви, е скъпо удоволствие. Доста по-скъпо от автомобилния. Затова дори някои богати страни като САЩ имат сравнително слабо развит пътнически жп транспорт.

    В Западна Европа жп транспортът е сравнително добре развит на първо място защото е щедро субсидиран - повечето западноевропейски страни отделят милиарди всяка година. Бедна България просто не може да си позволи толкова големи субсидии. Но дори така БГ дава под формата на субсидии над 600 милиона лева всяка година за жп. транспорт (или почти 200 лева под формата на данъци от всеки трудово-активен българин). Просто тези пари са недостатъчни за да се създаде жп транспорт на западно-европейско ниво.

    Другото е, че у нас субсидиите дори би трябвало да са по-високи от тези в Зап. Европа защото у нас гъстотата на населението е много по-ниска - в Германия на 1 кв. км живеят 232 души, а в БГ - само 64. Затова у нас пътническият жп транспорт би изисквал дори по-високи субсидии на километър разстояние отколкото в Германия.

    На кратко - заради тези обективни дадености у нас и за в бъдеще няма да има жп транспорт на западно-европейско ниво.

    Нередност?
  • 5
    historama avatar :-|
    historama
    • + 2

    До коментар [#3] от "Николов":

    Преди 13 години (преди 2007г-) евросубсидии нямаше. Малко кохезионни фондове след 2001г., и това беше.

    Нередност?
  • 6
    historama avatar :-|
    historama
    • - 1
    • + 1

    До 4
    Колега, постингът ти е интересен, и не бих искал да го оборвам, ей така само заради спорта. Имам впечатления от Франция, и не мисля че жп-то им е субсидирано, напротив напоследък е доста скъпо. Дори и там се появиха мнения, че това е резултат на прекалено оскъпените свръхбързи влакове (скорост до 580 км/ч), реално излишни, но оскъпяващи ненужно и инфраструктурата им, и самите влакове.

    Нередност?
  • 7
    iavorski avatar :-|
    iavorski
    • - 2
    • + 1


    До коментар [#] от "
    Николов
    ":

    В САЩ ЖП транспорта е слабо развит не защото са богати, а за да станат богати някои конкретни видове бизнеси. Справка - високоразвитата здравно-осигурителна система в богатите САЩ.

    Нередност?
  • 8
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    До коментар [#6] от "historama":

    Това, че е скъп не пречи да е силно субсидиран:

    "Passenger rail companies in France earned €13.4 billion of income in 2015: €8.3 billion of commercial income and €5.1 billion from public subsidies" (http://bit.ly/2t4cqPW).

    На практика, около 40% от приходите са от субсидии. Т.е. билетите би трябвало да са почти 2 пъти по-скъпи. Което би спряло много хора от това да ползват влаковете.

    На практика няма Западана страна в която пътническият жп транспорт да не е субсидиран. Дори и в САЩ е субсидиран.

    Нередност?
Нов коментар