С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
8 18 яну 2020, 13:50, 6236 прочитания

Железопътните амбиции на Европа

Пътуването с влак на континента става все по-популярно, но цената и качеството на услугата варират в различните страни

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Пътуването с влак става все по-популярно в Европа по редица причини – от екологични до сантиментални, а в последно време и все по-прагматични, тъй като разпространението на свръхскоростните влакове става с все по-бързи темпове на континента. Пред европейците обаче все още са налице различни бариери по отношение на този вид пътувания. Наред с тях обаче те имат и някои съществени предимства, сред които и сравнително ниската цена. Факт е, че влаковият транспорт става по-популярен, отколкото преди десетилетия. Достъпът до него, наред с надеждността и бързината му, обаче варират от страна до страна.

Недостатъците


Данните на EDJNET за пътувания с влак, събрани от 28 уебсайта за резервации в цяла Европа за 73 примерни маршрута, показват, че основните препятствия пред хората, които живеят в близост до гара и влакова връзка, са цената на билета и времето за пътуване. На места този начин на придвижване може да е неоправдано скъп и твърде бавен в сравнение с другите видове транспорт. В 34 от 73 изследвани маршрута влакът печели по бързина пред автомобила. Традиционно това се случва на по-дълги разстояния, тъй като предимството на колите пред релсовия транспорт е предимно при късите маршрути.

Що се отнася до достъпността, билетите в някои страни са значително по-скъпи, отколкото в други, ако се отнасят спрямо средните нетни заплати на гражданите. Те, може би парадоксално, често са по-скъпи в страни с по-ниски доходи, отколкото в страни с по-високи такива. Разбира се, има и изключения. В Германия например са сравнително скъпи. За еднопосочно пътуване между Мадрид и Барселона пък са необходими близо 7% от средния нетен доход в страната. Влаковете по това трасе обаче са бързи и реално пътуването с кола е с 3 часа по-дълго. За сравнение, хората, пътуващи между Букурещ и Тимишоара, ще дадат приблизително същия процент от дохода си за билет, но всъщност ще загубят 2 часа, ако предпочетат да пътуват с влак, а не с кола.

Цени на билети за еднократно пътуване като % от средния доход в страната (на дълги разстояния)





Случаят Полша

През годините местните администрации на различни региони в Полша са се опитвали да идентифицират проблемите пред железопътния транспорт в страната като част от подготовката на стратегии за развитие на транспорта. Резултатите от тях са красноречиви – гражданите предпочитат влаковете като средство за придвижване, но липсата или недостатъчният брой връзки и недобре планираните графици на движение ги отказват. Пренебрежително малка част от хората посочват цената или нивото на комфорт като причина да не използват железопътен транспорт толкова често, колкото им се иска. Ситуацията е подобна и в множество други страни от Централна и Източна Европа – политическите решения, грешните инвестиции и засилената конкуренция от страна на компаниите за автобусни превози довеждат до свиването на пазарния дял на железопътния транспорт. Проучванията в различните общини на Полша заключват, че пътуванията с влак са популярни, но недостатъчно ефективни.

Опит за реформа

Полското правителство твърди, че се старае да полага съществени усилия в посока подобряване на качеството на железопътната мрежа в страната – една от мерките включва пускането в движение на влакове по маршрути, които не се експлоатират. Предимствата и въздействието на тези промени все още не са ясни. Същевременно специалисти смятат, че ще бъдат необходими много по-големи инвестиции. Полските държавни железници (Polskie Koleje Państwowe – PKP) и министър-председателят Матеуш Моравецки отчитат като успех тези свои действия, като те представляваха и едно от предизборните обещания на дясната "Право и справедливост" по време на последната предизборна кампания.

Преди Коледа в Полша беше въведено и ново разписание на влаковете, според което в страната ще се движат 400 междуселищни влака - с 20 повече, отколкото досега. За сравнение, през миналата година местните власти във Великополското воеводство в западната част на централна Полша са закупили 15 влака, които могат да обслужват няколко дузини регионални маршрута всеки ден.

Изводът е, че ако някой прави активни опити за разширяване на железопътната мрежа на страната, това са местните власти, а не централното правителство или PKP. Държавните железници са дали заявка, че ще увеличат броя влакове по популярните маршрути, но това няма да реши проблемите на хората, които са отделени от железопътната мрежа. Примерите за това са много – връзката между градовете Луков и Парчев беше пусната като отклонение по време на продължителното обновяване на трасето Люблин - Варшава. Когато обаче ремонтът приключи, през Луков и Парчев ще минават два влака вместо настоящите осем. Така хората от тези райони, които са получили достъп до сравнително честа директна връзка с по-големите градове, ще я загубят.

Същевременно на 12 ноември по време на първата сесия на новоизбраната долна камара на полския парламент Матеуш Моравецки похвали "страхотната нова програма за развитие на железопътния транспорт в Полша" и "реконструкцията на железопътните линии между по-малките градове".

Пречките

Бързата реконструкция на полските железници се затруднява поради липсата на налични ресурси, както и заради високите разходи за обновяване на разрушената железопътна мрежа. А отговорността за лошото състояние на полската железопътна система и за това, че поляците толкова често избират да пътуват с кола, е в стратегията за потискане на търсенето, премахване на връзки и гари и в крайна сметка разглобяване на коловози, която се разгръща след политическата трансформация през 1989 г.

Лицата, вземащи решения, намаляват привлекателността на железопътните връзки, като определят неудобни часове на заминаване, които не съответстват на часа, в който жителите трябва да пътуват, за да стигнат до работа или училище, да посетят лекар или агенция. В резултат на това все по-голям брой хора решават да пътуват с кола и по този начин още повече намаляват жизнеспособността на железниците. Вследствие на това броят на пътуващите с влакове намалява, което дава на железопътните компании основание да затворят оскъдно използвани връзки.


Средно разстояние от дома до най-близката гара, в км
Статията е публикувана в рамките на проекта EDJNET, в който "Капитал" е партньор.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Климатичните промени спънаха разширяването на лондонското летище "Хийтроу" Климатичните промени спънаха разширяването на лондонското летище "Хийтроу"

Ръководството на най-голямата британска аерогара ще обжалва казуса пред Върховния съд на страната

28 фев 2020, 589 прочитания

Полша обърква миграцията по чисто европейски начин Полша обърква миграцията по чисто европейски начин

Поляците повтарят грешката на Германия, преструвайки се, че имигрантите ще се върнат вкъщи

28 фев 2020, 804 прочитания

24 часа 7 дни

28 фев 2020, 13638 прочитания

28 фев 2020, 4455 прочитания

28 фев 2020, 2692 прочитания

28 фев 2020, 2293 прочитания

28 фев 2020, 1780 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Китайската икономика нараства с най-бавен темп от 30 години

Броят на новородените в страната е спаднал до най-ниското си равнище от 70 години

Още от Капитал
"Белите" петна на София

Главният архитект посочи 684 ха свободни терени в София в потвърждение на идеята си за компактно развитие на столицата

Сбогом, Lafka

Очакването на пазара е веригата да заработи като място за продажба на продуктите на държавния тотализатор

Тол-системата: Гафове вместо милиони

Тол-системата ще заработи на 1 март, но до 27 март има "гратисен период" без глоби

Потупване по рамото от Брюксел

С нетрадиционно позитивен доклад за икономическите дисбаланси Европейската комисия даде още един тласък на България по пътя към еврото

Произходът на видовете според Сабина Радева

Детската книга за труда на Чарлз Дарвин, която стана хит във Великобритания и по света, излиза на български

Книга: Лив Стрьомквист - "Плодът на познанието"

Вместо да ремонтира стари йерархии, комиксът отваря място за варианти, в които да няма унижени и изключени

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10