Беларус опитва да притиска Русия с внос на норвежки петрол
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Беларус опитва да притиска Русия с внос на норвежки петрол

Суровината идва от находище в Северно море и като качество е близка до руския сорт Urals

Беларус опитва да притиска Русия с внос на норвежки петрол

Транспортирането от Северно море и през Литва обаче го прави твърде скъп

Петър Карабоев
2726 прочитания

Суровината идва от находище в Северно море и като качество е близка до руския сорт Urals

© Reuters


Беларус закупи 80 хиляди тона петрол от Норвегия, докато продължава спорът с Русия за нов договор за доставки за беларуските рафинерии през 2020 г.

Количеството e символично - малко над 3-дневния капацитет на беларуската рафинерия "Нафтан" и едва една осма от очаквания внос от Русия за януари. Качеството му е близко до това на сорта Urals и може да се конкурира с него, но според Reuters транспортните разходи са много по-големи.

Поради това на операцията се гледа като на част от опита на Минск за натиск над Москва да продължи да продава на вътрешноруски цени, т.е. фактически да субсидира петрола за Беларус. Тази схема е изгодна за президента Александър Лукашенко и поради това, че близо 60% от продуктите от преработения в "Нафтан" руски нефт отиват за износ в чужбина и носят добри валутни приходи.

Купувачът е беларуската нефтена компания (БНК), съобщи пресцентърът на концерна "Белнефтехим". Според Reuters партидата идва от норвежкото поле Johan Sverdrup в Северно море, което заработи от октомври 2019 г. S&P Global го нарече гигантско заради прогнозите добивът от това находище да достигне 400 хиляди барела в денонощие и потенциал дори за 660 хиляди барела на ден.

Вносът трябва да стане през литовското пристанище Клайпеда и с жп композиции. Разходите за пренос обаче най-вероятно ще потвърдят правилото от предишни опити за внос на сортове като лекия американски Santa Barbara и азербайджанския Azeri Light - преносът да е по-скъп от себестойността на пренасяното, което го прави неизгоден спрямо руския. Само използването на жп цистерни от Клайпеда до Новополоцк, където е "Нафтан", (около 550 км) добавя 20 долара на тон, казва източник от литовското пристанище.

Затова и на подобни доставки се гледа като на епизодични и демонстрационни, пише Reuters, макар представител на "Белнефтехим" да твърди, че "и в бъдеще ще продължаваме преговорите".

След като дори личните преговори с президента Владимир Путин в последните дни на 2019 г. не помогнаха да се намери решение за нов договор, Лукашенко нареди да се търсят алтернативи на руския петрол. Жп превозите от балтийски пристанища са една от тях, а на 14 януари търговски предложения бяха разпратени до Украйна, Полша, балтийските републики, Казахстан и Азербайджан.

Друга идея предложи самият той - да използва за реверсивни доставки две от трите тръби на петролопровода "Дружба", пренасящ за Европа. От полската PERN, оператор на "Дружба" на полска територия, заявиха, че това е технически невъзможно заради възможностите на инфраструктурата.

Договорът между Беларус и Русия изтече на Нова година и на 3 януари Москва спря вноса в Беларус. Но на следващия ден от Минск съобщиха, че суровината отново влиза по петролопровода, макар и в ограничен обем. Танкерът Breiviken с 80-те хиляди тона норвежки петрол се очаква в Клайпеда на 22 януари.

Беларус закупи 80 хиляди тона петрол от Норвегия, докато продължава спорът с Русия за нов договор за доставки за беларуските рафинерии през 2020 г.

Количеството e символично - малко над 3-дневния капацитет на беларуската рафинерия "Нафтан" и едва една осма от очаквания внос от Русия за януари. Качеството му е близко до това на сорта Urals и може да се конкурира с него, но според Reuters транспортните разходи са много по-големи.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Имам по-неординерна гл.т. по казуса.

    Минск купи въпросните 80 хил.т. от Норвегия - около 1% от потреблението на страната - на БОРСОВИ ЦЕНИ!!

    Което е сигнал към Москва, че щом може да си позволи да купува петрол на борсови цени, Белорусия явно има средства и Русия ще може да й продаде останалите 99% - около 24 млн.т.нефт - не по досегашните занижени цени, а по борсови.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Капанът AstraZeneca

Капанът AstraZeneca

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK