С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 21 яну 2020, 16:36, 2030 прочитания

Беларус опитва да притиска Русия с внос на норвежки петрол

Транспортирането от Северно море и през Литва обаче го прави твърде скъп

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Беларус закупи 80 хиляди тона петрол от Норвегия, докато продължава спорът с Русия за нов договор за доставки за беларуските рафинерии през 2020 г.

Количеството e символично - малко над 3-дневния капацитет на беларуската рафинерия "Нафтан" и едва една осма от очаквания внос от Русия за януари. Качеството му е близко до това на сорта Urals и може да се конкурира с него, но според Reuters транспортните разходи са много по-големи.


Поради това на операцията се гледа като на част от опита на Минск за натиск над Москва да продължи да продава на вътрешноруски цени, т.е. фактически да субсидира петрола за Беларус. Тази схема е изгодна за президента Александър Лукашенко и поради това, че близо 60% от продуктите от преработения в "Нафтан" руски нефт отиват за износ в чужбина и носят добри валутни приходи.

Купувачът е беларуската нефтена компания (БНК), съобщи пресцентърът на концерна "Белнефтехим". Според Reuters партидата идва от норвежкото поле Johan Sverdrup в Северно море, което заработи от октомври 2019 г. S&P Global го нарече гигантско заради прогнозите добивът от това находище да достигне 400 хиляди барела в денонощие и потенциал дори за 660 хиляди барела на ден.

Вносът трябва да стане през литовското пристанище Клайпеда и с жп композиции. Разходите за пренос обаче най-вероятно ще потвърдят правилото от предишни опити за внос на сортове като лекия американски Santa Barbara и азербайджанския Azeri Light - преносът да е по-скъп от себестойността на пренасяното, което го прави неизгоден спрямо руския. Само използването на жп цистерни от Клайпеда до Новополоцк, където е "Нафтан", (около 550 км) добавя 20 долара на тон, казва източник от литовското пристанище.



Затова и на подобни доставки се гледа като на епизодични и демонстрационни, пише Reuters, макар представител на "Белнефтехим" да твърди, че "и в бъдеще ще продължаваме преговорите".

След като дори личните преговори с президента Владимир Путин в последните дни на 2019 г. не помогнаха да се намери решение за нов договор, Лукашенко нареди да се търсят алтернативи на руския петрол. Жп превозите от балтийски пристанища са една от тях, а на 14 януари търговски предложения бяха разпратени до Украйна, Полша, балтийските републики, Казахстан и Азербайджан.

Друга идея предложи самият той - да използва за реверсивни доставки две от трите тръби на петролопровода "Дружба", пренасящ за Европа. От полската PERN, оператор на "Дружба" на полска територия, заявиха, че това е технически невъзможно заради възможностите на инфраструктурата.

Договорът между Беларус и Русия изтече на Нова година и на 3 януари Москва спря вноса в Беларус. Но на следващия ден от Минск съобщиха, че суровината отново влиза по петролопровода, макар и в ограничен обем. Танкерът Breiviken с 80-те хиляди тона норвежки петрол се очаква в Клайпеда на 22 януари.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Климатичните промени спънаха разширяването на лондонското летище "Хийтроу" Климатичните промени спънаха разширяването на лондонското летище "Хийтроу"

Ръководството на най-голямата британска аерогара ще обжалва казуса пред Върховния съд на страната

28 фев 2020, 600 прочитания

Полша обърква миграцията по чисто европейски начин Полша обърква миграцията по чисто европейски начин

Поляците повтарят грешката на Германия, преструвайки се, че имигрантите ще се върнат вкъщи

28 фев 2020, 809 прочитания

24 часа 7 дни

28 фев 2020, 13638 прочитания

28 фев 2020, 4455 прочитания

28 фев 2020, 2692 прочитания

28 фев 2020, 2293 прочитания

28 фев 2020, 1780 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Давос 2020: Първият ден мина под сянката на хвалебствията на Тръмп

Основните панели в началото на Световния икономически форум се фокусират върху рисковете, свързани с климатичните промени

Още от Капитал
"Белите" петна на София

Главният архитект посочи 684 ха свободни терени в София в потвърждение на идеята си за компактно развитие на столицата

Сбогом, Lafka

Очакването на пазара е веригата да заработи като място за продажба на продуктите на държавния тотализатор

Борсовата оферта на Eleven

Анализатори смятат, че ще има интерес към акциите на "Илевън кепитъл", но и посочват някои особености заради специфичната й дейност

Тол-системата: Гафове вместо милиони

Тол-системата ще заработи на 1 март, но до 27 март има "гратисен период" без глоби

Книга: Лив Стрьомквист - "Плодът на познанието"

Вместо да ремонтира стари йерархии, комиксът отваря място за варианти, в които да няма унижени и изключени

Кино: "Котка в стената"

Изчезващата милост към другия

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10