Оскари в преход
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Оскари в преход

Reuters

Оскари в преход

На еклектична церемония Академията балансира между сигурността и риска. "Паразит" направи история. Брад Пит, Лора Дърн, Хоакин Финикс и Рене Зелуегър спечелиха при актьорите

Янко Терзиев
6165 прочитания

Reuters

© Reuters


Без централен водещ и с преобладаващи прекъсвания за реклами (поне такова бе усещането) Холивуд поздрави, поласка и награди избраниците си за филмовата 2019 г. И основно себе си. Отвори и мост към глобалната картина на киното и света, опита да измие стари вини.

Индустрията е в период на напасване. От едната страна настъпват стрийминг платформите и реалността Netflix. Все повече заглавия се правят директно за малките екрани, все по малко се ходи на "голямо кино" след определена възраст. От другата страна е натискът на "хаштаг" движенията. След #OscarsSoWhite, през 2016 г. бяха приети скоростно няколкостотин нови членове, за да се отговори на исканията за "разнообразие" и "включване". Случи се изключението "Лунна светлина" (2017). После дойде бурята MeToo и низвергването на Уайнстийн. В номинациите за творческите награди започнаха да се появяват и жени, цветът на кожата в актьорските категории бе разнообразен миналата година с Махершала Али и Реджина Кинг.

Но тенденцията все още е плаха и с отливи - тази година сред режисьорските номинации нямаше жена въпреки силната заявка на Грета Геруиг с емблематичния "Малки жени" (за филма - в следващия брой). А Синтия Ериво ("Хариет") бе единственият "цвят" сред десетте актьорски предложения. На 92-ата си церемония 8000-те членове на Академията трябваше да избират между сигурното и разпознаваемото (Скорсезе, Тарантино, класическия военен епос "1917") и отварянето към новия глобален пейзаж с жанрово новаторския и социално ангажиран "Паразит". И както се случва във времена на кризи и преход - се застраховаха и в двете посоки.

Пробивът "Паразит"

Екипът на "Паразит" позира със статуетките за най-добър филм и режисура
Източник: Reuters

Южнокорейската социална сатира на тема бедни-богати, смесваща комедия, трилър, социален реализъм и катастрофичен филм накрая, стана първият чуждоезичен от тази година международен филм (international feature), печелил главния "Оскар" за продукция на годината.

Не са го правили номинирани през годините класики със субтитри от "Великата илюзия" и "Викове и шепот" до скорошните "Любов" на Ханеке и "Рома" на Куарон. Авторът му Пон Джун-хо взе и статуетките за режисура, оригинален сценарий и чуждестранен филм. Беше най-често виканият творец на сцената и без да говори английски, успя да благодари на Скорсезе, от когото се е учил на кино, и на Тарантино, от когото се е "учил на Америка".

След приза за режисура каза, че вече отива да празнува, а когато го върнаха още веднъж, обеща да празнува до сутринта. Истината беше, че сякаш Холивуд повече се нуждаеше от "Паразит", отколкото "Паразит" от Холивуд.

Източник: Reuters

Фаворитите получиха своето

Брад Пит
Източник: Reuters

В актьорските категории мина без изненади. Брад Пит взе първия си изпълнителски "Оскар" (след този за продуцент на "12 години роб") за приносната си роля в "Имало едно време в Холивуд" на Тарантино. В речта си поиска от Академията да отвори графа и за "изкуството на каскадьорите".

В дамската поддържаща категория очаквано бе отличена Лора Дърн, бракоразводната адвокатка от "Брачна история" със стоманен поглед и феминистки принципи, щит за жените жертви.

Хоакин Финикс
Източник: Reuters

Хоакин Финикс взе отдавна полагащия му се "Оскар" за болезненото си превъплъщение в "Жокера", това остана и едва второто отличие за филма на Тод Филипс за вечерта (от 11 шанса). Другото беше за оригиналната музика на исландската композиторка Хилдур Гурнадотир.

На сцената Финикс произнесе политически най-натовареното слово, припомни, че "ние всички тук сме се отделили от естествения свят, напразно мислим, че имаме право да го експлоатираме". Накрая, просълзен, прочете откъс от писмо на починалия си брат, когато е бил 17-годишен, завършващо със завета: "Тичай с любов към спасението!"

Рене Зелуегър
Източник: Reuters

Призът за централна женска роля остана при водещата в предварителните залагания Рене Зелуегър за пълното сливане с Джуди Гарланд в два времеви пласта, включително до изпълнението на песните, в биографичния "Джуди".

Шарените моменти

Грета Тунберг подчерта на запис, че именно документалните филми са й отворили очите за днешния активизъм. Особено тези на Дейвид Атънборо за планетата и живота на земята (които "Капитал" разпространи на DVD преди 12 години). За късометражен документален филм спечели "Да се научиш да караш скейтборд във военна зона и да си момиче", сниман в Афганистан. На сцената заедно с английската режисьорка Карол Дайзингър излезе и млада жена с източни черти и познато звучащото име Елена Андрейчева. Оказа се основно продуцент, родена в Киев и базирана в Лондон.

Елтън Джон
Източник: Reuters

Безапелационният с операторската награда Роджър Дийкинс ("1917") изброи щедро имената на всичките си асистенти, включително "грип"-ърите и момчетата на фокуса. Еминем (без да е обявен предварително) накара залата да тактува в ритъма му на Lose Yourself от "8-ма миля", но и да смръщи вежди на уличния текст (особено Скорсезе и някои дами). Напълнелият сър Елтън Джон взе втория си "Оскар" от 4 номинации за новата песен от "Рокетмен", но изпълнението му извика спомени за по-добри времена. Открояващото се изпълнение на вечерта беше на Синтия Ериво със Stand Up от расово ангажирания "Хариет".

Тайка Уайтити
Източник: Reuters

Тайка Уайтити внесе свежест с второто си появяване след оскара за адаптиран сценарий на "Джоджо Заека", напомни на луксозно облечената зала на територията на кои индиански племена е "Долби тиътър", където се намират в момента и на кого трябва да благодарят на първо място. Имаше и презентър със синдром на Даун - Зак Готсаген от Peanut Butter Falcon - за пръв път в историята на наградите.

Най-топлият момент остана за героя на вечерта Пон Джун-хо, който припомни мотото на Скорсезе, което го е водило в работата му - "най личното е и най-креативно". После чистосърдечно поиска да раздели статуетката на пет - за споменатите си учители и "за Тод и Сам".

Утехи, разочарования и малки изненади

След доминацията на BAFTA и отличията за драма и режисьор на "Златен глобус" "1917" на Сам Мендес остана с призовете за оператор, звуков монтаж и специални ефекти. "Бомба със закъснител" спечели само за грим, а "Малки жени" - само за костюми. Малко за филми с кауза от гребена на политическия момент. Изненадващо напред при техническите награди излезе "Пълно ускорение" ("Форд срещу Ферари") - припознат за обикновен и звуков монтаж. Отсъствието на финалните "Междузвездни войни" е леко обидно, но и показателно.

Натали Портман
Източник: Reuters

За да напомни фрапиращото отсъствие на жени в режисьорската група, Натали Портман носеше наметка с избродираните в златно имена на пропуснатите: Грета Геруиг, Лулу Уанг (The Farewell), Мариел Хелер (A Beautiful Day in the Neighborhood). Малко демонстративно бе оставена почти празна кошницата на Netflix - само две награди (поддържаща женска роля за "Брачна история" и пълнометражен документален филм за "Американска фабрика") - от 24 предложения, най-много от тях за "Ирландецът" (10).

При нашата черга

"Физика на тъгата", канадският филм с българска душа на Теодор Ушев и Георги Господинов, остана с шортлистването, което също е признание. Особено като знаем, че в категорията спечели конвенционалната мелодрамка с детска поука Hair Love (но на Sony Pictures) - момиченце свиква да харесва болната си от рак майка и без коса.

Екипът на "Медена земя"
Източник: Reuters

История обаче направиха съседите от Северна Македония с "Медена земя" на Тамара Котевска и Любомир Стефанов, номиниран едновременно в международната категория и за пълнометражен документ. Клипът с реалната баба Хатидже, оплакваща горко убитите си пчели, бе повторен на два пъти. И новото име на държавата, където обаче вниманието към киното и културата и парите за тях са кратно повече от тук, се чу два пъти. Там, в Меката на индустрията. Отделно до шортлиста в международната категория имаше повече от всякога заглавия от Източна Европа - Естония, Чехия, Унгария и Полша. От тях само полският Corpus Christi се добра до заветната петорка.

Пълният списък с "Оскари 2020" е на сайта на Академията: https://oscars.org/oscars

Без централен водещ и с преобладаващи прекъсвания за реклами (поне такова бе усещането) Холивуд поздрави, поласка и награди избраниците си за филмовата 2019 г. И основно себе си. Отвори и мост към глобалната картина на киното и света, опита да измие стари вини.

Индустрията е в период на напасване. От едната страна настъпват стрийминг платформите и реалността Netflix. Все повече заглавия се правят директно за малките екрани, все по малко се ходи на "голямо кино" след определена възраст. От другата страна е натискът на "хаштаг" движенията. След #OscarsSoWhite, през 2016 г. бяха приети скоростно няколкостотин нови членове, за да се отговори на исканията за "разнообразие" и "включване". Случи се изключението "Лунна светлина" (2017). После дойде бурята MeToo и низвергването на Уайнстийн. В номинациите за творческите награди започнаха да се появяват и жени, цветът на кожата в актьорските категории бе разнообразен миналата година с Махершала Али и Реджина Кинг.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 2
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    Не знам кой (и защо) се опитваше да превежда директното излъчване на церемонията по Kino Nova, но в един момент просто стана невъзможно за гледане (и най-вече слушане). И това успяхме да съсипем.

  • 3
    a3_tr avatar :-|
    a3_tr

    обидна не е липсата на Star Wars. Обидна е липсата на Alita battle angel поне в графата видеоефекти....


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK