Битката за пазара на оръжия в Близкия изток става все по-ожесточена
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Битката за пазара на оръжия в Близкия изток става все по-ожесточена

Shutterstock

Битката за пазара на оръжия в Близкия изток става все по-ожесточена

Китайски, руски и местни компании искат да вземат пазарен дял от западните гиганти

The Economist
3043 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Потокът от чуждестранни оръжия към Арабския полуостров започва още преди 150 години. Докато европейските армии се модернизират, вече остарелите им оръжия, които не покриват новите изисквания, се оказват в излишък. Враждите между арабските племена създават готов пазар за тях. Оттогава насам той се задвижва от комбинация от хроничната регионална нестабилност и петролните залежи. Повечето оръжия все още идват от Запада. Сега плаващите пясъци на геополитиката може да отворят възможности и за други.

На авиошоуто в Дубай през миналия ноември Виктор Кладов от Rostec, руска държавна фирма, която управлява износа на компаниите за отбрана от страната, коментира пред The Economist, че руският оръжеен износ към Близкия изток е стигнал рекордна стойност 13.7 млрд. долара през 2018 г. С искрен тон, необичаен за повечето хора в индустрията, Кладов казва, че това се дължи на желанието на Русия да продава всичко на всички. Европейците и американците са по-притеснени да изпращат оръжия на места, където има смесена история на спазването на човешките права. Според Кладов войната в Сирия е била шанс руските оръжия "да се изложат на показ". Китайските фирми, също без особени скрупули, вървят по същия път. Страните от Близкия изток се опитват да създадат и своя отбранителна индустрия. Битката за най-бързо растящия пазар на оръжия в света става все по-ожесточена.

Силите на войната

Големите оръжейни компании на Запад разчитат преди всичко на вътрешните пазари за приходите и печалбата си. Износът отговаря за по-малко от една трета от приходите на Lockheed Martin, най-голямата оръжейна компания в света. Но глобалният пазар за износ е голям и става все по-голям. Според тинк-танка Stockholm International Peace Research Institute (SIPRI) той възлиза на 100 млрд. долара през 2018 г. Приходите отвън балансират свиванията на бюджетите за отбрана у дома и помагат за огромните инвестиции, нужни за големи проекти.

Все по-голяма част от тези приходи идват от Близкия изток. През периода 2014 - 2018 г. регионът изкупи една трета от световния оръжеен износ, по-малко само от азиатско-тихоокеанския регион, сочат данните на SIPRI. Страните там внасят с 87% повече оръжия, отколкото през предишния петгодишен период. През 2018 г. Саудитска Арабия изхарчи 68 млрд. долара за военна техника, повече от всички останали в света с изключение на САЩ и Китай. Обединените арабски емирства (ОАЕ) са седми по разходи за отбрана. Дори малките Катар и Оман влизат в топ 20.

Американските оръжейни компании, чийто вътрешен пазар отговаря за 36% от световните разходи за отбрана, доминират индустрията. Общо 12 от 20 от най-големите фирми по приходи в сферата на отбраната са американски. Американската индустрия отговаря за 36% от износа през 2014 - 2018 г. Страните от Близкия изток са изкупили половината от американския износ за този период, както и 60% от този на Великобритания, 44% от експорта на Франция и 25% на Германия. През 2018 г. Близкият изток е отговарял за 3.6 млрд. долара, или 7% от всички приходи на Lockheed Martin. Raytheon, четвъртият по големина производител в света, направи 15% (около 4 млрд. долара) от всички приходи от износ в региона, без да се брои Северна Африка.

Повечето от парите на Близкия изток отиват във военновъздушните сили. Купуването, въоръжаването и поддържането на военни самолети е скъп бизнес, който отговаря за близо две трети от глобалния износ през последното десетилетие. Саудитска Арабия вече има осмата по големина военна флотилия в света. През 2011 г. страната подписа договор за 24 млрд. долара, които отидоха в Boeing и нейните доставчици Raytheon и британската BAE Systems. Той включва 84 нови изтребителя F-15 и ъпгрейд на 70 съществуващи самолета.

Има обаче неща, които американските фирми не биха продали. Или просто не могат. Международните споразуменяи по въоръжение, в които САЩ са страна, изключват износа на балистични ракети и въоръжени дронове. Китай, която стои настрана от тези договори, няма пречки. Доскоро въоръжаваща само комунистически революционни движения с леки оръжия, сега Китай е един от най-големите износители на оръжие в света.

Полетът на дракона

Стратегическите конкуренти на Китай като Индия (вторият по големина вносител на оръжие след Саудитска Арабия) не биха се докоснали до китайско оръжие. Но китайските производители засилват присъствието си в Африка и Близкия изток, особено с военните си дронове. Макар те да не са толкова технологично напреднали, колкото американските, са също толкова ефективни - през 2018 г. ОАЕ използва китайски дрон, за да убие бунтовнически лидер в Йемен, където водената от Саудитска Арабия коалиция води война. Цената им е едва четвърт от тази на американските.

Питър Наваро, търговският съветник на президента на САЩ Доналд Тръмп, често се оплаква, че дронът Wing Loong II, създаден от Chengdu Aircraft Industry Group, е "очевидно копие" на дрона Predator, произвеждан от американската General Atomics. Други дронове - Rainbow CH-4, произвеждани от China Aerospace Science and Technology Corporation, изглеждат много близо до друг американски продукт, Reaper. В същото време Доналд Тръмп се опитва да намали рестрикциите върху износа на американски модели. Сделките позволяват на Китай да създаде връзки в региона, което може да доведе до бъдещи продажби на други системи, казва Пиетер Уезман от SIPRI. Катар вече има китайски балистични ракети.

Руските амбиции

Русия, чиито вътрешни продажби спадат от 2016 г., също се насочва все повече към Близкия изток. Подобно на Китай, руската технология залага на ниски цени и без рестрикции. Въпреки че руското производство не може да се сравнява с най-добрите технологии на Европа и САЩ, "е достатъчно добро", казва представител на индустрията.

Руски фирми все още не са пробили на пазара. В Дубай Кладов показваше и невоенни продукти, като например система за съхранение на вино, направена от военни материали. Но Русия изнася далеч по-смъртоносни продукти към Египет, където доставките на американски оръжия бяха спрени след военния преврат през 2013 г. Други силни пазари за Русия са Сирия и Ирак. Руското правителство казва, че преговаря за продажбата на изтребители Су-35 на ОАЕ (макар страната да предпочита американските F-35, каквито вероятно и ще купи). Саудитска Арабия преговаря за купуването на руските противоракетни системи С-400. САЩ биха били гневни, ако кралството се обърне към Русия. Когато Турция, съюзник на САЩ в НАТО, обяви, че ще купи системи С-400, САЩ отказаха да продадат на страната F-35.

Китайските и руските фирми се опитват да се възползват и от оръжейното ембарго, което някои северноевропейски страни наложиха на Саудитска Арабия заради войната в Йемен и смъртта на журналиста дисидент Джамал Хашоги. Германия спря износа на оръжия, произведени в страната или такива, използващи германски части, към Саудитска Арабия. Канадското правителство е под натиск да се откаже от договор за модернизиране на саудитските бронирани машини на стойност 11 млрд. долара. Великобритания спря износа си на лицензи за оборудване, което може да бъде използвано от Саудитска Арабия в Йемен. Сделката на BAE за продажбата на още самолети Typhoon на стойност 6.5 млрд. долара също може да пропадне.

Последната заплаха за западната доминация може да дойде от самите вносители. Големите договори за отбрана обичайно включват джойнт венчъри с местни компании. Луси Беру-Содру от тинк-танка International Institute for Strategic Studies казва, че тези договори позволяват на клиентите да разработват оръжията и сами. Австралия, Пакистан, Южна Корея и Турция успяха да развият индустрия в отбраната от нищо отчасти заради политики да се помага на местните доставчици.

На шоуто в Дубай ОАЕ представи Edge, консорциум от 25 фирми във военната индустрия. Saudi Arabian Military Industries (SAMI), друга национална група, беше създадена през 2017 г. Саудитска Арабия иска да насочи 50% от разходите си за отбрана към вътрешния пазар до 2030 г. спрямо едва 2% през 2017 г. Страната работи с чуждестранни директори и експерти. Китай разработва завод за дронове там, а SAMI се управлява от германец. Ще мине време, докато местните компании могат да се конкурират със западните гиганти. Дните, в които Западът можеше да продава на шейховете стари мускети, никога няма да се върнат.

Българският износ на оръжие със сериозен спад

Износът на оръжия от България е спаднал с над 37% през 2018 г. и е достигнал 764.5 млн. евро. Това показва годишният доклад на Междуведомствената комисия по експортен контрол към министъра на икономиката. Най-голяма част от експорта през 2018 г. е била предназначена за Саудитска Арабия, Индия, Афганистан, САЩ, Турция и Алжир. Комисията е издала 524 разрешения за износ и трансфер на продукти, свързани с отбраната, на стойност малко над 1 млрд. евро.

Най-голямата част от оръжейния износ през 2018 г. е била насочена за Близкия изток - 28% от целия обем, или 213.6 млн. евро. Досега обаче на този пазар се дължаха почти половината от продажбите на българско оръжие, а през 2017 г. там са били доставени близо три пъти повече оръжия (616.9 млн. евро).

Огромен спад има в доставките за Ирак, която традиционно получава най-голяма част от българските оръжия - едва 3.6 млн. евро. Повече от половината от продажбите в Близкия изток през 2018 г. са били в Саудитска Арабия - близо 155 млн. евро. Други основни дестинации са Обединените арабски емирства и Египет.

Капитал

Автор: Капитал

Потокът от чуждестранни оръжия към Арабския полуостров започва още преди 150 години. Докато европейските армии се модернизират, вече остарелите им оръжия, които не покриват новите изисквания, се оказват в излишък. Враждите между арабските племена създават готов пазар за тях. Оттогава насам той се задвижва от комбинация от хроничната регионална нестабилност и петролните залежи. Повечето оръжия все още идват от Запада. Сега плаващите пясъци на геополитиката може да отворят възможности и за други.

На авиошоуто в Дубай през миналия ноември Виктор Кладов от Rostec, руска държавна фирма, която управлява износа на компаниите за отбрана от страната, коментира пред The Economist, че руският оръжеен износ към Близкия изток е стигнал рекордна стойност 13.7 млрд. долара през 2018 г. С искрен тон, необичаен за повечето хора в индустрията, Кладов казва, че това се дължи на желанието на Русия да продава всичко на всички. Европейците и американците са по-притеснени да изпращат оръжия на места, където има смесена история на спазването на човешките права. Според Кладов войната в Сирия е била шанс руските оръжия "да се изложат на показ". Китайските фирми, също без особени скрупули, вървят по същия път. Страните от Близкия изток се опитват да създадат и своя отбранителна индустрия. Битката за най-бързо растящия пазар на оръжия в света става все по-ожесточена.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK