Румъния трябва да си върне 570 млн. евро незаконна помощ за товарните железници
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Румъния трябва да си върне 570 млн. евро незаконна помощ за товарните железници

С помощта си правителството е действало като представител на властта, а не като акционер, реши Брюксел, и това деформира конкуренцията в сектора

Румъния трябва да си върне 570 млн. евро незаконна помощ за товарните железници

Държавното CFR Marfa изпитва финансови затруднения поне от 2009 г. насам

Петър Карабоев
1720 прочитания

С помощта си правителството е действало като представител на властта, а не като акционер, реши Брюксел, и това деформира конкуренцията в сектора

© cfrmarfa.cfr.ro


Европейската комисия нареди на правителството в Букурещ да си възстанови неправомерно отпусната държавна помощ от 570 млн. евро за товарните жп превози, управлявани от държавно дружество. Ще трябва да се приберат и лихвите, произтичащи от облагодетелстване на CFR Marfa чрез отписването на задължения и несъбрани взимания.

Изпълнителният зам.-председател на комисията по въпросите на конкуренцията Мрагрете Вестагер посочва, че товарните жп превози са важен елемент от всяка национална транспортна система, но CFR Marfa е получила незаконно предимство пред конкурентите си. Това е в нарушение на правилата на ЕС за държавна помощ и правителството трябва си възстанови средствата.

CFR Marfa е изцяло държавно дружество, изпитващо от години финансови затруднения - основно към CFR Infrastructura, също държавно дружество, управляващо жп инфраструктурата. Но задължения са натрупани и за социални отчисления и към данъчната администрация.

За разлика от пътническия транспорт този с товарни превози е силно конкурентен след либерализирането на сектора през 2007 г. Именно Асоциацията на румънските частни оператори на товарни превози сезира комисията през март 2017 г. за държавната помощ, която им пречи да работят нормално.

Разследването на Европейската комисия започна на 18 декември 2017 г. и установи, че правителството е опростило около 363 млн. евро през 2013 г. и поне от 2010 г. не си събира социални отчисления и задължения към CFR Infrastructura. В конкретния случай правителството е действало като представител на управлението, а не като акционер в дружеството, а и акционерите на никой частен оператор не биха могли да извършат подобни действия със задълженията си, без да платят някаква финансова санкция, се казва в официалното съобщение.

По принцип въпросните над половин милиард евро би трябвало да бъдат възстановени веднага, за да се премахне най-бързо и деформирането на конкуренцията в сектора. Обичайният срок за това е 4 месеца, но поради особения статут на държавното дружество в икономиката Брюксел позволява той да бъде удължен до 6 месеца. Правилата на ЕС не предвиждат в подобен случай санкция за компанията, т.е. за CFR Marfa.

Друго решение на Европейската комисия от понеделник позволява на държавата да помогне на летището в Тимишоара (третото по големина в страната) и на авиокомпаниите Wizz Air и държавната Tarom.

Европейската комисия нареди на правителството в Букурещ да си възстанови неправомерно отпусната държавна помощ от 570 млн. евро за товарните жп превози, управлявани от държавно дружество. Ще трябва да се приберат и лихвите, произтичащи от облагодетелстване на CFR Marfa чрез отписването на задължения и несъбрани взимания.

Изпълнителният зам.-председател на комисията по въпросите на конкуренцията Мрагрете Вестагер посочва, че товарните жп превози са важен елемент от всяка национална транспортна система, но CFR Marfa е получила незаконно предимство пред конкурентите си. Това е в нарушение на правилата на ЕС за държавна помощ и правителството трябва си възстанови средствата.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK