Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
24 фев 2020, 14:28, 1538 прочитания

Румъния трябва да си върне 570 млн. евро незаконна помощ за товарните железници

Държавното CFR Marfa изпитва финансови затруднения поне от 2009 г. насам

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Европейската комисия нареди на правителството в Букурещ да си възстанови неправомерно отпусната държавна помощ от 570 млн. евро за товарните жп превози, управлявани от държавно дружество. Ще трябва да се приберат и лихвите, произтичащи от облагодетелстване на CFR Marfa чрез отписването на задължения и несъбрани взимания.

Изпълнителният зам.-председател на комисията по въпросите на конкуренцията Мрагрете Вестагер посочва, че товарните жп превози са важен елемент от всяка национална транспортна система, но CFR Marfa е получила незаконно предимство пред конкурентите си. Това е в нарушение на правилата на ЕС за държавна помощ и правителството трябва си възстанови средствата.


CFR Marfa е изцяло държавно дружество, изпитващо от години финансови затруднения - основно към CFR Infrastructura, също държавно дружество, управляващо жп инфраструктурата. Но задължения са натрупани и за социални отчисления и към данъчната администрация.

За разлика от пътническия транспорт този с товарни превози е силно конкурентен след либерализирането на сектора през 2007 г. Именно Асоциацията на румънските частни оператори на товарни превози сезира комисията през март 2017 г. за държавната помощ, която им пречи да работят нормално.

Разследването на Европейската комисия започна на 18 декември 2017 г. и установи, че правителството е опростило около 363 млн. евро през 2013 г. и поне от 2010 г. не си събира социални отчисления и задължения към CFR Infrastructura. В конкретния случай правителството е действало като представител на управлението, а не като акционер в дружеството, а и акционерите на никой частен оператор не биха могли да извършат подобни действия със задълженията си, без да платят някаква финансова санкция, се казва в официалното съобщение.



По принцип въпросните над половин милиард евро би трябвало да бъдат възстановени веднага, за да се премахне най-бързо и деформирането на конкуренцията в сектора. Обичайният срок за това е 4 месеца, но поради особения статут на държавното дружество в икономиката Брюксел позволява той да бъде удължен до 6 месеца. Правилата на ЕС не предвиждат в подобен случай санкция за компанията, т.е. за CFR Marfa.

Друго решение на Европейската комисия от понеделник позволява на държавата да помогне на летището в Тимишоара (третото по големина в страната) и на авиокомпаниите Wizz Air и държавната Tarom.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Нова седмица, нови 6 млн. безработни в САЩ Нова седмица, нови 6 млн. безработни в САЩ

Над 16 млн. души са се обявили за безработни пред правителството през последните три седмици

9 апр 2020, 664 прочитания

Пандемията ще промени начина на правене на бизнес в глобален мащаб Пандемията ще промени начина на правене на бизнес в глобален мащаб

Тя показа колко зависими са страните от Китай, посочва главният икономист на ЕБВР

9 апр 2020, 924 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Вирусът vs Шенген: Епидемията доведе до призиви за затваряне на границите в ЕС

СЗО съветва да не се въвеждат строги ограничения за пътуванията и търговията

Още от Капитал
В енергетиката всичко върви надолу

Блокирането на икономиката заради COVID-19 доведе до най-драстичния спад в цените на електроенергията и природния газ

Може ли България да надбяга вируса

България използва времето, спечелено от социалната изолация, за минимални подобрения в здравната система и планира да въведе софтуер за следене на заразени и нарушители на карантини. Засиленото тестване все още не се случва

Коронабюджет 1.0: Оптимистичната версия

Правителството поиска спешна ревизия на бюджет 2020, която да му даде по-голяма гъвкавост за маневри

Глобалната рецесия изглежда неизбежна

Коронавирусът инфектира както търсенето, така и предлагането по света

Всички в кухнята

Как да пазаруваме, какво да готвим и откъде да черпим кулинарно вдъхновение

20 въпроса: Енчо Керязов

През март "Колибри" издаде първата му биография – "Обичай смело"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10