Какво друго по света: няколко любопитни идеи
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Какво друго по света: няколко любопитни идеи

Какво друго по света: няколко любопитни идеи

Коли с автопилот ще "виждат" и през асфалта; Adidas ще прави обувки при нулева гравитация; Crew Dragon се готви за по-дълга орбитална мисия

3160 прочитания

Коли с автопилот ще "виждат" и през асфалта

Масачузетският технологичен институт (MIT) разработва технология, която ще позволи на самоуправляващите се автомобили да "виждат" през пътната настилка. Идеята на учените е да дадат повече възможности на превозните средства да установяват своето точно местоположение, особено когато пътят е засипан със сняг, има гъста мъгла или толкова лоши метеорологични условия, че пътната маркировка на практика не може да се види.

В момента в общия случай колите с автопилот разчитат на камери и сензори за засичане на светлина (LIDAR), за да се позиционират прецизно на пътя. Но когато започне да вали сняг, обикновено той скрива маркировката на пътните ленти и за автомобила става сложно да разбере къде точно се намира - нещо, което може да доведе до фатални последици.

Затова екип от лабораторията по компютърни науки и изкуствен интелект към MIT е разработил система, наречена Localizing Ground Penetrating Radar (LGPR). Тя картографира в реално време повърхността, по която колата се движи, и то на дълбочина около три метра.

"Ако вземеш лопата и започнеш да разкопаваш даден път, всичко, което ще намериш, са чакъл, почва и мръсотия. LGPR обаче ще разпознае специфични елементи и като ги сравни с картата, която е създал до момента, ще се ориентира къде точно се намира на пътя. И то без да се нуждае от камери и лазери", казва д-р Теди Орт от лабораторията на MIT. Според изследователите технологията работи дори при паркиране в гараж, сканирайки бетона и металната арматура в него.

В момента екипът работи по миниатюризация на системата, чиято широчина е около 2 метра - доста повече от използваните в момента камери и LIDAR сензори.


Adidas ще прави обувки при нулева гравитация

Големият производител на спортна екипировка Adidas планира да проведе през следващия месец иновативен научен експеримент на Международната космическа станция (МКС). Неговата задача е да провери какво е влиянието на безтегловността върху изработката на материали за обувки от следващо поколение.

За целта следващата товарна капсула, която ще излети към МКС на 2 март, ще носи на борда си специална доставка пелети, направени от термопластов полиуретан. Въпросният материал е патентован от Adidas под името Boost и служи за изработката на иновативни подметки за спортни обувки.

По време на експеримента пелетите ще бъдат "инжектирани" под налягане в специален калъп, като тяхното поведение, взаимодействие, окончателно разполагане в пространството и превръщането им в еднороден градивен материал за подметка ще бъде заснето с високоскоростна камера.

От Adidas предполагат, че изучаването на процеса в условията на микрогравитация ще им позволи да създават още по-авангардни обувки в близко бъдеще. След края на експеримента въпросният калъп ще бъде върнат на Земята, а изследователите на компанията обещават да разберат "какво е нужно, за да се създаде "наистина извънземна" технология за нуждите на бегачите".


Crew Dragon се готви за по-дълга орбитална мисия

Премиерният полет на частната космическа капсула Crew Dragon, разработена от компанията SpaceX, най-вероятно ще продължи доста по-дълго време от планираното.

По план апаратът трябва да бъде изстрелян към Международната космическа станция (МКС) на 7 май с двама души на борда - астронавтите изпитатели Боб Бенкен и Дъг Харли. Първоначално се предвиждаше те да прекарат на орбиталния комплекс една или две седмици, след което да се върнат на Земята, демонстрирайки, че Crew Dragon е достатъчно безопасен.

Преди около месец обаче от NASA намекнаха, че мисията може да бъде удължена, така че САЩ да могат да поддържат поне трима души екипаж на МКС, докато се изчистят техническите предизвикателства пред другата частна капсула - Starliner на Boeing. През миналия уикенд от щатската космическа агенция публикуваха в Twitter фотогалерия от тренировка на двамата астронавти изпитатели, които се подготвят за ремонтни дейности със скафандри в открития Космос. Това бе прието като косвено доказателство, че мисията на Бенкен и Харли действително ще бъде удължена. Няколко часа по-късно от NASA също потвърдиха това, без да дават допълнителни подробности.

Предполага се, че според новия план Crew Dragon ще остане скачен с Международната космическа станция между месец и половина и три месеца. След това двамата астронавти изпитатели трябва да бъдат сменени от първия официален екипаж на частната капсула - американците Виктор Гловър и Майкъл Хопкинс, както и японския астронавт Соичи Ногучи. Тримата трябва да останат на орбиталния комплекс около половин година.

Коли с автопилот ще "виждат" и през асфалта


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK