Пандемията от коронавирус намалява замърсяването на въздуха
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пандемията от коронавирус намалява замърсяването на въздуха

Улиците в италианската столица Рим опустяха почти напълно в резултат на драстичните мерки за ограничаване на епидемията от коронавирус. Липсата на автомобилен трафик обаче има поне временен благотворен ефект върху качеството на въздуха

Пандемията от коронавирус намалява замърсяването на въздуха

Спадат и емисиите на парникови газове в атмосферата, но бъдещите мерки за подпомагане на икономиките може да обърнат този тренд

Момчил Милев
5866 прочитания

Улиците в италианската столица Рим опустяха почти напълно в резултат на драстичните мерки за ограничаване на епидемията от коронавирус. Липсата на автомобилен трафик обаче има поне временен благотворен ефект върху качеството на въздуха

© Reuters


Все по-бързото разпространение на новия коронавирус в глобален мащаб, изглежда, има първоначален благотворен ефект върху околната среда. Нивата на вредните и парниковите газове в атмосферата над много големи градове и региони видимо спадат заради ефекта на пандемията върху работните процеси и транспорта, съобщава BBC.

Драстичен спад в Ню Йорк

Изследователи от университета "Колумбия" в Ню Йорк коментират пред британската медиа, че първоначалните им данни за щатския мегаполис сочат спад в емисиите на отделяния от колите въглероден моноксид с почти 50% в сравнение с миналата година.

Намаляване се наблюдава и по отношение на емисиите на затоплящия атмосферата въглероден диоксид. По приблизителни оценки на учените трафикът в щатския мегаполис в момента се е понижил с около 35% спрямо същия период на миналата година.

"В Ню Йорк по принцип има изключително високи стойности на въглероден моноксид за последната година и половина. Това в момента е най-чистият въздух, който някога съм виждала. Това е по-малко от половината, което стандартно виждаме през март", коментира проф. Рошин Комейн от университета "Колумбия", която се занимава с наблюдението на въздуха в града.

И въпреки че много изследователи приемат тези сурови данни с голяма доза резерви, те очевидно са пряко свързани с екологичните ефекти от разпространението на коронавируса в Китай и Италия, отбелязва BBC.

Подобен спад имаше и в Китай

До подобни изводи стига и анализ на екологичния сайт Carbon Brief, който преди около месец отбеляза 25% спад в ползването на енергия и парниковите емисии в Китай за период около две седмици.

И в Китай, и в Северна Италия също така се наблюдава видим спад в нивата на азотен диоксид - явление, което също се свързва с намаляването на автомобилния трафик и промишлената активност. Въпросният газ е опасен замърсител на въздуха с висок парников ефект.

"Очаквам да регистрираме най-ниския пик в отделянето на въглероден диоксид в периода от май до май, който сме наблюдавали в северното полукълбо от 2009 г., може би и от по-рано", обобщава проф. Комейн.

Подобна гледна точка застъпват и други изследователи в тази сфера, които смятат, че мерките за борба с пандемията ще се отразят на нивата на въглеродния диоксид за цялата година.

"Всичко зависи от това колко дълго ще продължи пандемията и колко широкообхватни ще бъдат ограничителните мерки по отношение на икономиката, особено в САЩ. Но най-вероятно ще видим нещо ново, що се отнася до глобалните емисии през тази година", коментира и проф. Корин ле Клер от Университета в Източна Англия. И добавя: "Ако те продължат още 3-4 месеца, определено може да наблюдаваме намаление."

Възможен обратен ефект

Източник: NASA

Това, което ще има голямо значение за крайния ефект по отношение на атмосферното замърсяване и въглеродните емисии, обаче са мерките за подпомагане на икономиките, които ще бъдат предприети от правителствата, когато разпространението на заразата започне да намалява.

Защото след приключването на глобалната финансова криза от 2008-2009 г. емисиите в крайна сметка се повишават с около 5% в резултат икономическите стимули, които в крайна сметка поощряват използването на въглища и петрол.

"Правителствата трябва да са изключително внимателни по какъв начин ще подкрепят икономиките си, за да не се обвържат отново с фосилните горива", коментира проф. Ле Клер. пред BBC.

Други изследователи пък се опасяват, че ако пандемията продължи по-дълго, най-вероятно стимулите ще са фокусирани върху генерирането на какъвто и да е икономически растеж, независимо от ефекта върху околната среда.

"Определено смятам, че климатичната тема може да бъде поставена "на трупчета". И в този случай няма много надежда стимулите да бъдат дадени за чиста енергия", смята проф. Глен Питърс от Центъра за международни климатични изследвания. "Помощите ще отидат за сектори, където има загуба на работни места, като туризма и услугите", допълва той.

Все по-бързото разпространение на новия коронавирус в глобален мащаб, изглежда, има първоначален благотворен ефект върху околната среда. Нивата на вредните и парниковите газове в атмосферата над много големи градове и региони видимо спадат заради ефекта на пандемията върху работните процеси и транспорта, съобщава BBC.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK