Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
6 апр 2020, 12:32, 2464 прочитания

Повече търговия или превключване към вътрешно производство

ЕС и САЩ опитват да намерят спасение за икономиката по време на пандемията

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
ЕС и САЩ са изправени пред дилема - в сегашните условия на пандемия дали за икономиката е по-добре да се смажат колелата на свободната търговия, или урокът от кризата с коронавируса е, че мрежите за доставки са непредвидимо крехки и Западът трябва да превключи към по-голямо вътрешно производство.

Проблемът е сериозен, пише Рolitico. През първите две седмици на март германският и френският износ към САЩ отбелязват спад съответно с 10.6% и 12.5% в сравнение със същия период през 2019 г.


Бариери пред световната търговия

Германският икономически министър Петер Алтмайер настоява, че търговията трябва да заема централно място при излизането от кризата. "Трябва да работим заедно и да избегнем напрежението и пречките пред световната търговия", казва той. Докато американският търговски представител Робърт Лайтхайзър оставя впечатлението, че според него глобализацията е отишла прекалено далеч: "В тази криза научаваме, че прекаленото разчитане на други страни като източник на доставки и медицински продукти създава стратегическа уязвимост за нашата икономика. Затова насърчаваме диверсификация на мрежите за доставки и искаме да стимулираме повече производство у дома." Въпросът с наличността на медицинските продукти влезе в дневния ред и на ЕС на фона на коронавируса и както Алтмайер, така и френският му колега Брюно льо Мер призовават по-голяма част от фармацевтичното производство да се завърне в Европа.

Две от най-големите индустриални асоциации - германската BDI и френската MEDEF, посочват, че най-бързият път към икономическо възстановяване е търговията. Те настояват политиците да премахнат новопоявилите се рестрикции пред износа и да ограничат негативните отражения върху глобалните мрежи за доставки, като се въздържат от ненужни нови регулации и търговски бариери в условията на пандемия.



Износ на медицинско оборудване

Много страни може и да се изказват положително за отворената търговия, но същевременно имат дълбоки стратегически притеснения относно износа на медицинско оборудване. Миналата седмица доклад на базираната в Швейцария организация Global Trade Alert разкри, че 54 държави са наложили експортни рестрикции спрямо медицински стоки от началото на годината. Търговските министри от Г-20 призоваха за оставянето на този пазар отворен, но не обещаха изрично, че няма да въвеждат нови бариери пред износа. Европейският комисар по търговията Фил Хоган поиска от лидерите в ЕС да не поставят препятствия пред търговията и да "избегнат спиралата от рестриктивни мерки и запасяване", но същевременно защити контрола на ЕС върху износа на персонално защитно оборудване.

В момента анализаторите се опитват да прогнозират колко голямо ще е забавянето в търговията. Сигналите от въздушния превоз на стоки не са добри, тъй като всички страни в ЕС без Ирландия наложиха забрана върху пътуванията от трети държави. Все пак обаче около 80% от обема на международната търговия на стоки е по море, затова Международната камара по морски превоз призова правителствата да продължат да осигуряват достъп до пристанищата по света.

От транспортния конгломерат Maersk посочват, че работният процес върви с пълна сила въпреки "съществените предизвикателства в глобалните морски мрежи за доставка". Второто по големина европейско пристанище - Антверпен, обяви, че засега не регистрира спад в търговията със стоки, но скоро очаква "голямо икономическо отражение", когато започнат да акостират по-малко кораби.
Следете в реално време ситуацията с Covid-19
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

На Covid море в Южна Европа На Covid море в Южна Европа

Или как се подготвят за летния сезон в Гърция, Турция, Испания и Италия

29 май 2020, 677 прочитания

Епидемията от COVID-19 в Русия е много по-тежка, отколкото Кремъл признава Епидемията от COVID-19 в Русия е много по-тежка, отколкото Кремъл признава

Подобно на своя съветски предшественик, системата на Владимир Путин е пълна с лъжи

29 май 2020, 837 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Ритейл"

Седмичен бюлетин с най-важното от ритейл сектора

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
И котките могат да се инфектират с коронавирус

За момента няма потвърдени научни данни домашните любимци да могат да заразяват обратно стопаните си

Още от Капитал
Млякото и яйцата ще са след 30 минути на вратата ви

Заради коронавируса онлайн търговията с бързооборотни стоки преживява страхотен бум в цял свят

Чиновници в излишък

Държавната служба е желана заради сигурността по време на криза и гарантираната заплата

Дефектните мерки

След края на извънредното положение бизнесът оцелява много повече на мускули и в по-малка степен заради подкрепа от държавата

Магистрала без правила

"Хемус" вече се строи и планът на властта е да бъде готова след четири години. Цената обаче е заобикаляне на законите и непрозрачно харчене на милиарди левове

Ако това е чалга – аз съм "за"

Защо Мила Роберт е явление на попкултурната сцена в България

Широко затворени очи

Какво (не) научихме за особеностите на общественото поведение по време на пандемия

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10