Повече търговия или превключване към вътрешно производство
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Повече търговия или превключване към вътрешно производство

Reuters

Повече търговия или превключване към вътрешно производство

ЕС и САЩ опитват да намерят спасение за икономиката по време на пандемията

Марина Станева
2912 прочитания

Reuters

© Reuters


ЕС и САЩ са изправени пред дилема - в сегашните условия на пандемия дали за икономиката е по-добре да се смажат колелата на свободната търговия, или урокът от кризата с коронавируса е, че мрежите за доставки са непредвидимо крехки и Западът трябва да превключи към по-голямо вътрешно производство.

Проблемът е сериозен, пише Рolitico. През първите две седмици на март германският и френският износ към САЩ отбелязват спад съответно с 10.6% и 12.5% в сравнение със същия период през 2019 г.

Бариери пред световната търговия

Германският икономически министър Петер Алтмайер настоява, че търговията трябва да заема централно място при излизането от кризата. "Трябва да работим заедно и да избегнем напрежението и пречките пред световната търговия", казва той. Докато американският търговски представител Робърт Лайтхайзър оставя впечатлението, че според него глобализацията е отишла прекалено далеч: "В тази криза научаваме, че прекаленото разчитане на други страни като източник на доставки и медицински продукти създава стратегическа уязвимост за нашата икономика. Затова насърчаваме диверсификация на мрежите за доставки и искаме да стимулираме повече производство у дома." Въпросът с наличността на медицинските продукти влезе в дневния ред и на ЕС на фона на коронавируса и както Алтмайер, така и френският му колега Брюно льо Мер призовават по-голяма част от фармацевтичното производство да се завърне в Европа.

Две от най-големите индустриални асоциации - германската BDI и френската MEDEF, посочват, че най-бързият път към икономическо възстановяване е търговията. Те настояват политиците да премахнат новопоявилите се рестрикции пред износа и да ограничат негативните отражения върху глобалните мрежи за доставки, като се въздържат от ненужни нови регулации и търговски бариери в условията на пандемия.

Износ на медицинско оборудване

Много страни може и да се изказват положително за отворената търговия, но същевременно имат дълбоки стратегически притеснения относно износа на медицинско оборудване. Миналата седмица доклад на базираната в Швейцария организация Global Trade Alert разкри, че 54 държави са наложили експортни рестрикции спрямо медицински стоки от началото на годината. Търговските министри от Г-20 призоваха за оставянето на този пазар отворен, но не обещаха изрично, че няма да въвеждат нови бариери пред износа. Европейският комисар по търговията Фил Хоган поиска от лидерите в ЕС да не поставят препятствия пред търговията и да "избегнат спиралата от рестриктивни мерки и запасяване", но същевременно защити контрола на ЕС върху износа на персонално защитно оборудване.

В момента анализаторите се опитват да прогнозират колко голямо ще е забавянето в търговията. Сигналите от въздушния превоз на стоки не са добри, тъй като всички страни в ЕС без Ирландия наложиха забрана върху пътуванията от трети държави. Все пак обаче около 80% от обема на международната търговия на стоки е по море, затова Международната камара по морски превоз призова правителствата да продължат да осигуряват достъп до пристанищата по света.

От транспортния конгломерат Maersk посочват, че работният процес върви с пълна сила въпреки "съществените предизвикателства в глобалните морски мрежи за доставка". Второто по големина европейско пристанище - Антверпен, обяви, че засега не регистрира спад в търговията със стоки, но скоро очаква "голямо икономическо отражение", когато започнат да акостират по-малко кораби.

ЕС и САЩ са изправени пред дилема - в сегашните условия на пандемия дали за икономиката е по-добре да се смажат колелата на свободната търговия, или урокът от кризата с коронавируса е, че мрежите за доставки са непредвидимо крехки и Западът трябва да превключи към по-голямо вътрешно производство.

Проблемът е сериозен, пише Рolitico. През първите две седмици на март германският и френският износ към САЩ отбелязват спад съответно с 10.6% и 12.5% в сравнение със същия период през 2019 г.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK