Какво друго по света: няколко любопитни идеи
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Какво друго по света: няколко любопитни идеи

Какво друго по света: няколко любопитни идеи

NASA наема SpaceX за товарни полети до Луната; Tesla прави апарати за обдишване от части за коли; Космическата капсула Starliner пак ще лети без астронавти

2933 прочитания

NASA наема SpaceX за товарни полети до Луната

Американската космическа агенция NASA сключи договор с частната компания SpaceX, по силата на който последната трябва да започне да извършва товарни полети до орбитата на Луната. По план това трябва да се случи в не толкова далечно бъдеще - някъде през 2022 г. В момента фирмата на милиардера Илън Мъск има подобрен контракт за доставка на екипировка до Международната космическа станция, която обикаля в ниска орбита около Земята.

Идеята е SpaceX да започне да прави същото и за следващата космическа станция, която би трябвало да започне да се строи съвсем скоро - така нареченият "Лунен портал" (Lunar Gateway). Той ще обикаля около естествения спътник на нашата планета и би трябвало да стане изходна точка за голямото завръщане на американските астронавти на лунната повърхност в рамките на космическата програма "Артемида" (Artemis).

За целите на тази мисия SpaceX ще трябва да разработи нова космическа капсула, наречена Dragon XL. За разлика от своите настоящи предшественици Dragon и Crew Dragon тя няма да бъде изстрелвана с ракетата Falcon 9, a с по-мощния й аналог Falcon Heavy. За момента се предвижда Dragon XL да не може да превозва астронавти и да носи на борда си до 5 тона полезен товар за нуждите на екипажа на Lunar Gateway. Към момента NASA е заделила 7 млрд. долара за транспортни мисии до лунния портал през следващите 12-15 години, като предвижда да наеме за целта поне още една частна компания. Всяка от космическите фирми гарантирано ще трябва да извърши поне два полета до орбиталния комплекс.


Tesla прави апарати за обдишване от части за коли

Компанията за електромобили Tesla демонстрира работещ прототип на свое устройство за обдишване, или т.нар. вентилатор. Интересното при него е, че е направено основно от компоненти за автомобилната индустрия, които по принцип са предназначени за производството на популярния Model 3. Прототипът беше създаден след обещанието на изпълнителния директор на фирмата Илън Мъск, че ще използва ресурсите на Tesla "да произвежда вентилатори, в случай че има недостиг", за да подпомогне претоварените болници при разрастване на пандемията от коронавирус.

"Опитваме се да конструираме вентилатори от части за коли, така че да помогнем на медицинската индустрия, без да ги лишаваме от компоненти от тяхната верига за доставки", коментира вицепрезидентът на компанията Ларс Морави. Устройството може да следи количеството кислород, което пациентът вдишва, и въглеродния диоксид, който той издишва, визуализирайки информацията на тъчскрийн дисплея, по принцип използван в инфотейнмънт системата на Model 3. Системата също така се управлява от компютъра, който по принцип се използва във въпросния електромобил. "Искаме да използваме части, които познаваме много добре, които са надеждни, които можем да сглобяваме бързо и имаме в големи количества", коментира Джоузеф Маршъл, директор по инженерните въпроси в Tesla.

Също така, преди да бъде използвана, машината трябва да премине през тестове и одобрение от страна на агенцията по храните и лекарствата на САЩ - процес, който може да отнеме много време.


Космическата капсула Starliner пак ще лети без астронавти

Комерсиалният орбитален апарат CST-100 Starliner на Boeing, който в близко бъдеще трябва да транспортира хора до Международната космическа станция (МКС), ще трябва да извърши още един тестов полет без пасажери на борда, за да докаже, че е безопасен. Това стана ясно от официално изявление на аерокосмическата корпорация, след като в продължение на няколко месеца експерти на NASA анализираха данните от първата полу(не)успешна мисия на частната космическа капсула.

Космическият кораб беше изстрелян тестово без екипаж на 20 декември миналата година и по план трябваше автоматично да се скачи с МКС. Заради проблем в софтуера и грешна синхронизация на часовника обаче Starliner неконтролирано започна да включва своите двигатели за маневриране, ефективно изгаряйки голяма част от горивото си. В крайна сметка специалистите на NASA и Boeing успяха да вкарат апарата в стабилна орбита около Земята, но бяха принудени да се откажат от скачването с орбиталната станция. Също така мисията бе съкратена от една седмица на 2 дни.

Проблемите на Starliner обаче не свършиха дотук. Въпреки че апаратът успя безаварийно да се приземи на ракетния полигон White Sands в Ню Мексико, от NASA и Boeing с половин уста признаха, че в хода на мисията са открили и коригирали още една софтуерна грешка, която потенциално е можела да доведе до катастрофални последствия. Става дума за бъг, който е можел да сблъска капсулата със сервизния модул, който трябва да се отдели в процеса на кацането и да изгори на безопасна дистанция при обратното навлизане в атмосферата.

NASA наема SpaceX за товарни полети до Луната


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK