Рестартирането на училищата в Европа е ключово за икономиката, но носи рискове
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Рестартирането на училищата в Европа е ключово за икономиката, но носи рискове

Reuters

Рестартирането на училищата в Европа е ключово за икономиката, но носи рискове

Правителствата нямат еднозначен отговор на въпроса кога учениците да се върнат в клас

Марина Станева
3188 прочитания

Reuters

© Reuters


Европейските правителства се мъчат да отговорят на един и същи въпрос - кога да се отворят отново училищата и детските градини. От една страна, се рискува образованието на милиони деца, както и се затруднява връщането на родителите на работа. От друга, възможно е да се създадат нови условия за разпространението на коронавируса, пише Politico.

"Училищата в известен смисъл са като петриеви панички. Имате всички тези хора, които идват и си отиват и които могат да пренесат заразата у дома", казва Пер Блок от Oxford University.

Различни подходи

Всяка страна реагира по различен начин. В Италия училищата са затворени до септември, а Испания обмисля да направи същото. Германия, Франция и Белгия ще ги отворят през следващите няколко седмици. В Полша остават затворени поне до 24 май, а Великобритания още не е определила дата. Дания и Норвегия вече са ги отворили, а в Швеция учебните заведения за ученици под 16 г. не са затваряли през цялото време.

Ефектът от затварянето на училищата върху работата на родителите е очевидна. "За някои родители комбинираната отговорност за работата и за грижата за децата по време на пандемията може да отнеме целия ден", твърди изследване на британския Институт за фискални изследвания. Но фактът, че държавите имат различен подход по темата, показва колко е труден балансът между нуждата от икономически рестарт и потенциалните здравни рискове.

Отварянето на училищата изглежда особено рисковано в страни, в които децата прекарват много време с бабите и дядовците си, като например Италия. Учени предупреждават италианското правителство, че отварянето на училищата може да доведе до второ въвеждане на карантинни мерки, докато родители подписват петиция, настояваща именно за това. Същевременно пък в Норвегия 27 хил. души са се присъединили към група във Facebook, наречена "Моето дете няма да бъде опитна мишка за COVID-19". Във Франция президентът Еманюел Макрон отчаяно иска да върне родителите обратно на работа, тъй като страната официално е в рецесия. Затова и там предстои връщане на учениците в училище.

Кои ученици да се приоритизират

Въпросът дали да се приоритизират по-големите или по-малките ученици също е спорен. В Дания изпратиха обратно на училище децата под 11 г., защото смятат, че по-големите ученици са по-способни да се справят с дистанционното обучение. Докато в Германия стигат до противоположното заключение - детските градини трябва да отворят последни, защото малките деца не умеят да спазват социална дистанция.

Това накара 40 жени професори да напишат отворено писмо, в което се казва, че "основната тежест от загубата на институционалната грижа се понася от жените". Като доказателство те посочват, че жените с академични професии пишат много по-малко трудове по време на карантинните мерки спрямо своите колеги мъже. Нещата се усложняват дори още повече за самотните майки.

Европейските правителства се мъчат да отговорят на един и същи въпрос - кога да се отворят отново училищата и детските градини. От една страна, се рискува образованието на милиони деца, както и се затруднява връщането на родителите на работа. От друга, възможно е да се създадат нови условия за разпространението на коронавируса, пише Politico.

"Училищата в известен смисъл са като петриеви панички. Имате всички тези хора, които идват и си отиват и които могат да пренесат заразата у дома", казва Пер Блок от Oxford University.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK