Временно прощаване със златната ера на алкохолния бизнес
Пандемията удари сектора, който ще трябва да търси нови начини да стигне до клиентите
Седмични новини за европейски регулации, бизнес и финансиране.
Преди година журналист се присъединява на пътуване с яхта до Айли, остров в Западна Шотландия, известен с торфеното си малцово уиски, което може да опърли косъмчетата в ноздрите ви. Яхтата акостира пред дистилерията Ardbeg, чието име е изписано с големи черни букви върху бяла варосана стена, гледаща към морето. Закуската включва хагис и глътка скоч. След това идва ред на обиколка във фабриката и още дегустации. Дори през нощта въздухът е пропит от димни изпарения, идващи от смачкания в бъчви малц. Работниците нощна смяна баят на спиртната напитка, докато тя преминава през тръбите. Те споделят, че търсенето е толкова високо, че производството е денонощно.
Благодарение на отдадеността на тези производители през последните години бизнесът със спиртни напитки за 1.5 трлн. долара се превръща в златоносен. За добре обутите (или за носещите мокасини), марки като Ardbeg, собственост на френската група за луксозни стоки LVMH редките видове уиски могат да се продават за над 100 долара за бутилка. Шампанското направи огромен оборот миналата година, а сред негазираните вина дълго неодобряваното от ценители розе се превърна в престиж. От финансова гледна точка най-големите компании за напитки проявиха изключително чувство на миксология, която би накарала един барман да се изчерви. Тъй като на запад общите обеми намаляват, компании като Diageo и Pernod-Ricard успяха да убедят хората да харчат повече за марки от по-висок клас и рязко увеличиха печалбите си. Пивоварите, водени от Anheuser-Busch InBev и Heineken, придобиха конкурентите си и намалиха разходите, създавайки дуопол с висок марж на някои нововъзникващи пазари.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
1 коментар
"Капитал", моля ви, работете малко по-професионално, защото преводите ви на статиите от "Икономист" са ужасяващи и всеки път ме карат да съжалявам, че въобще се занимавам да ги отварям. Само няколко примера от горната статия:
- 'добре обути' марки???? Може би изразът на английски е "well-heeled", ама на български търговските марки не са обути, не са подпетени и не носят мокасини
- Schumpeter - какво ли е това мистериозно име? Добре, че съм чел "Икономист" и знам, че това е заглавие на рубрика там и че по този начин журналистът, пишещ статията, пише за себе си (т.е. за своя шкаф с алкохол и своя опит с марихуаната), ама както сте го написали, е пълна безсмислица
- как работниците 'баят' или производителите на алкохол разчитат 'непреодолимо' на барове даже и аз не мога да обясня...
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.