Прокремълски предприемач купува водещия руски бизнес вестник "Ведомости"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Прокремълски предприемач купува водещия руски бизнес вестник "Ведомости"

Сблъсъкът за "Ведомости" показва, че Кремъл иска да засили контрола върху останалите малко независими медии

Прокремълски предприемач купува водещия руски бизнес вестник "Ведомости"

Медийният мениджър Иван Еремин става собственик, след като подготвяната по-рано сделка пропадна

2113 прочитания

Сблъсъкът за "Ведомости" показва, че Кремъл иска да засили контрола върху останалите малко независими медии

© Reuters


Малко известен руски медиен мениджър в тесни търговски връзки с държавата купи водещия бизнес вестник "Ведомости", след като по-рано опитът за продажба пропадна. Служители на "Ведомости" смятат, че появата на Иван Еремин в последния момент, за да спаси продажбата, едва ли ще отслаби конфронтацията с новия редактор, който според тях е забранил да се пише по теми, които Кремъл счита за забранени, пише Financial Times.

Натиск от Кремъл

Сблъсъкът за "Ведомости" според неговите журналисти показва, че Кремъл иска да засили контрола върху останалите малко независими медии. През последните години няколко други медии бяха продадени на приятелски настроени към Кремъл собственици, след което в тях бяха назначени удобни редактори, което накара журналистите да напуснат масово.

Консорциумът, воден от издателя Демян Кудрявцев, стана собственик на "Ведомости", съоснован преди време от Financial Times и The Wall Street Journal, през 2015 г., след като Русия ограничи чуждестранната собственост на медиите до 20%.

В редакционна позиция в петък след обявяване на сделката от "Ведомости" пишат, че според тях зад Еремин стоят неназовани фигури, които "смятат изданието за инструмент на влияние, а не за бизнес". Според репортерите смяната на собствеността означава, че редакционната политика ще се промени драстично или ще стане по-лоялна към властите и държавните компании.

Връзката с "Роснефт"

Репортерите на "Ведомости" през март въстанаха срещу Андрей Шмаров, който беше назначен за изпълняващ длъжността редактор, заради провалена продажба на вестника. Тогава те заявиха, че е започнало цензуриране на статии в полза на Кремъл и държавната петролна компания "Роснефт".

Спорът с Шмаров всъщност торпилира продажбата на вестника на издателя Константин Зятков и председателя на "Арбат Капитал" Алексей Голубович. Според хора, участвали в преговорите, всяка страна е обвинявала другата в назначаването на Шмаров, което е принудило Голубович да се оттегли през април.

Тогава "Ведомости" си партнира с три други руски медии, за да проучи дейността на консорциума, който през 2015 г. придоби вестника. Компанията - майка на "Ведомости", дължи около 2 млрд. рубли (28 млн. долара) на Руската банка за регионално развитие, собственост на "Роснефт", според съвместното разследване на медиите. "Роснефт" от своя страна заяви, че компанията не участва в продажбата или назначаването на Шмаров.

В петък Зятков заяви, че също е решил да не купува "Ведомости" и вместо това е привлякъл Еремин към сделката. "Директната покупка на издател би била твърде рискована в сегашната среда по време на пандемията на коронавирус", се казва в изявление.

Шмаров отрече влиянието на Кремъл през април, като каза: "Взимам всички свои решения, както сметна за добре." Той също така каза, че не е "във война" и се надява да възстанови отношенията си с персонала.

Еремин, чиято агенция FederalPress е спечелила стотици рекламни конкурси на държавни компании, включително "Роснефт", не казва колко е платил за "Ведомости" или дали е поел дълга към банката на "Роснефт".

"[Продажбата на г-н Еремин] може да бъде крайъгълен камък в унищожаването на останките от свободните медии. Те ще унищожат бизнеса, включително базата от абонати, заяви източник, участващ в преговорите за продажбата на" Ведомости". Ще бъде трудно да го възстановите и не можете да го направите от чужбина, така че има допълнително затягане."

Малко известен руски медиен мениджър в тесни търговски връзки с държавата купи водещия бизнес вестник "Ведомости", след като по-рано опитът за продажба пропадна. Служители на "Ведомости" смятат, че появата на Иван Еремин в последния момент, за да спаси продажбата, едва ли ще отслаби конфронтацията с новия редактор, който според тях е забранил да се пише по теми, които Кремъл счита за забранени, пише Financial Times.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK