Авиоиндустрията в Тулуза е изправена пред икономически срив
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Авиоиндустрията в Тулуза е изправена пред икономически срив

Във френския район Окситания общо 40 хил. работни места в авиоиндустрията са изложени на риск - половината от тях биха могли да включват Airbus в регионалната столица Тулуза

Авиоиндустрията в Тулуза е изправена пред икономически срив

Изграденият около авиацията регион може да се сблъска с рецесия подобно на автомобилната индустрия в Детройт

2892 прочитания

Във френския район Окситания общо 40 хил. работни места в авиоиндустрията са изложени на риск - половината от тях биха могли да включват Airbus в регионалната столица Тулуза

© Reuters


Само преди три месеца предприемачът Серж Дюма има един проблем: как да се справи с огромната нужда от метални крепежни елементи и болтове, които неговата малка фирма за доставки на части за самолети произвежда северно от Тулуза. Сега шефът на Gillis Aerospace се чуди как да намери работа на всички 45 служители, тъй като търсенето на самолети спадна рязко заради кризата с коронавируса.

"През февруари бяхме в разгара на еуфория и изпълнихме всичко точно навреме по график", казва Дюмас пред Reuters, като има предвид веригата на доставки в индустрията. "За няколко дни преминахме от ускорение с пълна сила до набиване на спирачки. Бяхме смаяни."

Компанията му, която наскоро си партнира с германската Boellhoff Group, прекрати инвестиция за 800 хил. евро в нова сграда и машини. Gillis Aerospace, чиито годишни приходи надхвърлят 5 млн. евро, е една от хилядите малки и средно големи фирми, ударени от кризата. Френското правителство и частните кредитори финализират сделка за 15 млрд. евро, с която да помогнат на сектора.

"Детройтски синдром"

Във френския район Окситания общо 40 хил. работни места в авиоиндустрията са изложени на риск - половината от тях биха могли да включват Airbus в регионалната столица Тулуза. Някога радващ се на богатство благодарение на въздушния транспорт, четвъртият по големина град във Франция е загрижен заради слухове, че съдбата му може да бъде подобна на американския Детройт, който е засегнат от рецесия в автомобилната индустрия.

Въпреки че европейската мрежа за социално осигуряване е по-силна, опитът на Детройт поставя актуален въпрос: как град, изграден около една индустрия, може бъде засегнат от упадък, когато този сектор е ударен от икономически срив.

Експерти и асоциации алармираха през май, че регионът може да поддаде на "детройтския синдром". Въпреки това те отбелязват, че Airbus, която е препълнена с поръчки заради заземяването на модела 737 MAX на конкурентната Boeing, е избегнала стратегически грешки, които влошиха тежкото положение на американските автомобилни производители.

Детройт някога е бил един от най-богатите американски градове. Но след десетилетия на съкращаване на работни места и затваряне на автомобилни фабрики населението на града в Средния Запад надхвърля 700 хил. души, а много жители живеят в бедност.

Трудни времена за сектора

"В момента подизпълнителите в авиокосмическия сектор предоставят 86 хил. работни места в Окситания и Airbus купува 5 млрд. части на местно ниво", споделя президентът на Индустриалната търговска камара (CCI) в Окситания Ален ди Кресченцо. Производителите на самолети са работодатели на още 30 хил. души. "Когато Airbus кашля, всички се разболяват", добавя той.

CCI изчислява, че Airbus ще намали наполовина поръчките за части през тази година. За доставчиците, които изплащат заеми, подобни съкращения могат да бъдат пагубни. "Намаляване на активността наполовина се равнява на 40 хил. работни места на местно ниво и още толкова непреки работни места", казва Ди Кресченцо. От Airbus отказват коментар по темата.

Времената за работодателите са трудни. Със завръщането на Франция към нормален начин на живот след строгата карантина схемите за държавна помощ ще започнат да изтичат, а отменените данъци за работодатели могат да започнат да се увеличават през юли. "Тогава може да ни удари ефектът на Детройт. Ако не направим нищо, можем да убием най-големия авиационен рай в Европа", споделя Ди Кресченцо.

Град с дълга история

Авиационните корени на Тулуза датират от Първата световна война, когато местният индустриалец Пиер-Жорж Латекоер (100 години по-късно компанията има завод в Пловдив - б.р.) печели договор за направата на разузнавателни биплани Salmson за френската армия. Градът е пионер на международните полети с легендарната авиокомпания Aeropostale на Латекоер и родно място на самолетите Caravelle, Concorde и Airbus, които сега задвижват икономиката му.

Но скорошен доклад на организациите Fondation Copernic, Attac, Amis du Monde diplomatique и Universite Populaire de Toulouse атакува "колективната слепота", която го оставя зависим само от един сектор, изправен пред най-лошата си криза.

Според френската служба за статистика INSEE продукцията в страната се е свила с 33% през първите седмици на кризата, но в района на Тулуза се е понижила с 38% заради зависимостта му от авиоиндустрията. Шокът е още по-болезнен, защото индустрията има рекордна активност през 2019 г., твърди регионалният директор Каролайн Джамет. Доминиращата роля на група производители като Airbus означава, че трима от 10 местни доставчика разчитат на един основен клиент.

Кметът на града Жан-Люк Муденк се притеснява за подобно безредие в краткосрочен план. Но представяйки себе си като аерокосмически шампион за предстоящите избори, той отхвърля страховете, че половинмилионният град е изправен пред разруха в стил Детройт. Предприятията в града се надяват да разработят зелени самолети на бъдещето, твърди той пред Reuters и добавя: "Нашите фирми имат такова ноу-хау, че могат да произвеждат и в други области - отбрана, медицина или енергия."

Само преди три месеца предприемачът Серж Дюма има един проблем: как да се справи с огромната нужда от метални крепежни елементи и болтове, които неговата малка фирма за доставки на части за самолети произвежда северно от Тулуза. Сега шефът на Gillis Aerospace се чуди как да намери работа на всички 45 служители, тъй като търсенето на самолети спадна рязко заради кризата с коронавируса.

"През февруари бяхме в разгара на еуфория и изпълнихме всичко точно навреме по график", казва Дюмас пред Reuters, като има предвид веригата на доставки в индустрията. "За няколко дни преминахме от ускорение с пълна сила до набиване на спирачки. Бяхме смаяни."


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK