Германски милиардер може да торпилира спасяването на Lufthansa за 9 млрд. евро
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Германски милиардер може да торпилира спасяването на Lufthansa за 9 млрд. евро

Въпреки спасителния пакет на авиокомпанията може да се наложи да съкрати флота си със 100 самолета и да освободи 22 хил. души от общия си персонал от 140 хил.

Германски милиардер може да торпилира спасяването на Lufthansa за 9 млрд. евро

Хайнц Тийл е най-големият акционер в авикомпанията, която е изправена пред сериозни проблеми

Кирил Кирчев
7622 прочитания

Въпреки спасителния пакет на авиокомпанията може да се наложи да съкрати флота си със 100 самолета и да освободи 22 хил. души от общия си персонал от 140 хил.

© Reuters


Lufthansa и германското правителство преговаряха седмици, преди да постигнат съгласие за спасителния план за 9 млрд. евро за авиокомпанията, която изпитва финансови проблеми. Сега един човек може да доведе до срив на сделката.

Хайнц Херман Тийл, 79-годишният милиардер, е най-големият акционер с около 15.5%. Въпреки че намеренията му са неясни, той изрази недоволство от спасителния план - който дава на германското правителство дял от 20% в компанията, като смята, че инвеститорите заслужават по-добро решение, съобщава Bloomberg.

Този ход постави Тийл в центъра на събитията за най-големия корпоративен спасителен пакет по време на корона кризата само дни преди акционерите да го гласуват. Несъстоятелността би била най-вероятният резултат, ако инвеститорите блокират спасяването, предупреди Lufthansa. Синдикатите, много инвеститори и консултантски фирми препоръчват на акционерите да върнат сделката.

"Решението, организирано от правителството, е по-добро от несъстоятелността", казва Патрик Шухтер от Union Investment, която държи 0.12%. Той планира да гласува за спасяването въпреки недостатъците за акционерите. "Инвеститорите трябва да изберат по-малкото зло или да продадат акциите си."

За понеделник е била насрочена среща на върха между Тийл, главния изпълнителен директор на Lufthansa Карстен Шпор и двамата германски министри, които сключиха споразумението - на финансите Олаф Шолц и на икономиката Петер Алтмайер, твърди човек, запознат с въпроса, който предпочита името му да не се съобщава, тъй като информацията е поверителна. Очакванията са били Тийл да поиска промени в спасителния пакет. Говорителите на Lufthansa и германското правителство отказаха коментар за срещата.

"Правителството представи добра и балансирана оферта, с която надзорният съвет се съгласи", заяви в мейл до агенцията Корбинян Вагнер, говорител на икономическото министерство.

След срещата финансовият министър Олаф Шолц заяви, че смята, че може да се постигне консенсус по спасителния план. "Защото наистина е много добре обмислена идея как да се справим с много специалната ситуация. Мисля, че Lufthansa беше много успешна компания преди кризата, така че наше задължение е да направим възможно тя да оцелее в ситуацията на COVID-19 пандемия", заяви Шолц във видеоконферентен разговор, цитиран от Reuters.

И все пак Тийл, бивш военен в танкови войски, може да разполага с достатъчно боеприпаси, за да простреля спасителния пакет - ако реши да го направи.

Ако по-малко от 50% от акционерите участват на онлайн събранието в четвъртък - възможност, която е налице, като се има предвид, че на срещата през май бяха 33% - участието на Тийл може да бъде достатъчно, за да не успее управителният съвет на превозвача да получи нужните две трети от гласовете в подкрепа на сделката.

Не е ясно защо той би желал да насочи авиокомпанията към несъстоятелност, тъй като това би било пагубно за собствения дял на Тийл в размер на 750 млн. евро, както и за тези на други инвеститори, отбелязва Bloomberg.

В допълнение към това магнатът изглежда, че се готви за следващия си ход - той обяви в четвъртък план за продажба на 8 млн. акции на Knorr-Bremse AG, базирания в Мюнхен производител на спирачки, който е основният му бизнес. Това ще ще му осигури около 850 млн. долара в брой.

Постъпленията от продажбата ще бъдат използвани "за подпомагане на другите частни инвестиции на г-н Тийл", заявиха от неговия KB Holding. Говорител на Тийл е отказал коментар.

Подобно на авиокомпаниите по целия свят, Lufthansa се бори за оцеляване, след като коронавирусът приземи флотилиите и сложи край на авиационния бум през последното десетилетие. Компанията заяви, че губи 1 млн. евро на час и ще трупа загуби в седмиците без държавна помощ.

Този месец Германия предложи пакет от заеми и инвестиции, за да задържи националния превозвач във въздуха. Въпреки това авиокомпанията заяви, че може да се наложи да съкрати флота си със 100 самолета и да освободи 22 хил. души от общия си персонал от 140 хил.

Тийл увеличи участието си в Lufthansa до 10% през март и го повиши над 15% този месец, което направи превозвача втората му по големина инвестиция в публична компания.

Третият най-богат

Той започва работа в Knorr-Bremse през 1969 г. като юрист в отдела за патенти и се издига в компанията, преди да я купи през 1985 г. В този момент Тийл дори не е погасявал ипотеката на къщата си, казва той в интервю за Frankfurter Allgemeine.

Той и семейството му получават около 3 млрд. евро от първичното публично предлагане на Knorr-Bremse през 2018 г. Тийл все още притежава мажоритарен дял в производителя и е третият най-богат човек в страната с около 16.7 млрд. долара според индекса Bloomberg Billionaires.

Тийл, който като участник в събитие на Баварската асоциация на индустриалната индустрия през 2018 г. нарече канцлера Ангела Меркел автократична, е склонен да взема инвестиционни решения сам, без да се консултира със съветници, казаха хора, които са работили с него. Докато неговият подход работеше при Knorr-Bremse, в други случаи не се е оказал толкова добър. Откакто започна да изгражда дял в германската железопътна компания Vossloh в началото на 2011 г., акциите й паднаха с 59%.

Правителственият дял

В интервю за FAZ Тийл посочи, че е недоволен, че спасителното решение на Lufthansa благоприятства германските данъкоплатци пред акционерите на компанията, и иска условията да бъдат променени.

Имайки предвид негативните настроения сред обществото заради спасяването на банките след финансовата криза, германският финансов министър Олаф Шолц поиска Lufthansa да даде 20% от акциите на правителството при номиналната цена от 2.56 евро на акция. Тази част от пакета ще се гласува от акционерите в четвъртък и тя накара Тийл да обвини държавата в търсене на печалба.

"Федералното правителство трябва да се ограничи до пакетите за финансова помощ, които по същество са много положителни и не трябва да прерастват в ролята на инвеститор, ориентиран към възвръщаемост", казва Тийл в интервюто.

Lufthansa и правителствените служители отказаха коментар, а Шолц заяви, че сделката не е отворена за предоговаряне.

Време за оцеляване

Ходът на Тийл с повишаване на акционерното му участие в Lufthansa може да се дължи на желанието му да получи публичност или да покаже, че все още е страхотен инвеститор, казват хора, които са работили с него. Но държи картите си близо до себе си, разпалвайки спекулации дали просто възнамерява да настоява за по-добри условия, или да направи нещо по-драматично, като торпилира сделката и замени правителството в спасителния пакет, като се превърне в доминиращ акционер в компанията.

Каквито и да са намеренията му, той предизвиква тревога сред инвеститорите и другите заинтересовани страни в Lufthansa, включително служителите.

"Призовавам всички акционери да се регистрират, за да гласуват и подкрепят тази финансова спасителна линия", заяви Маркъс Уол, президент на Съюза на пилотите ВК. "Вие решавате за оцеляването на компанията и нейните служители", казва и Николи Баулис, служител в съюза на кабинните екипажи.

Lufthansa и германското правителство преговаряха седмици, преди да постигнат съгласие за спасителния план за 9 млрд. евро за авиокомпанията, която изпитва финансови проблеми. Сега един човек може да доведе до срив на сделката.

Хайнц Херман Тийл, 79-годишният милиардер, е най-големият акционер с около 15.5%. Въпреки че намеренията му са неясни, той изрази недоволство от спасителния план - който дава на германското правителство дял от 20% в компанията, като смята, че инвеститорите заслужават по-добро решение, съобщава Bloomberg.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK