Германски милиардер може да торпилира спасяването на Lufthansa за 9 млрд. евро

Въпреки спасителния пакет на авиокомпанията може да се наложи да съкрати флота си със 100 самолета и да освободи 22 хил. души от общия си персонал от 140 хил.

Германски милиардер може да торпилира спасяването на Lufthansa за 9 млрд. евро

Хайнц Тийл е най-големият акционер в авикомпанията, която е изправена пред сериозни проблеми

Кирил Кирчев
8295 прочитания

Въпреки спасителния пакет на авиокомпанията може да се наложи да съкрати флота си със 100 самолета и да освободи 22 хил. души от общия си персонал от 140 хил.

© Reuters


Lufthansa и германското правителство преговаряха седмици, преди да постигнат съгласие за спасителния план за 9 млрд. евро за авиокомпанията, която изпитва финансови проблеми. Сега един човек може да доведе до срив на сделката.

Хайнц Херман Тийл, 79-годишният милиардер, е най-големият акционер с около 15.5%. Въпреки че намеренията му са неясни, той изрази недоволство от спасителния план - който дава на германското правителство дял от 20% в компанията, като смята, че инвеститорите заслужават по-добро решение, съобщава Bloomberg.

Този ход постави Тийл в центъра на събитията за най-големия корпоративен спасителен пакет по време на корона кризата само дни преди акционерите да го гласуват. Несъстоятелността би била най-вероятният резултат, ако инвеститорите блокират спасяването, предупреди Lufthansa. Синдикатите, много инвеститори и консултантски фирми препоръчват на акционерите да върнат сделката.

"Решението, организирано от правителството, е по-добро от несъстоятелността", казва Патрик Шухтер от Union Investment, която държи 0.12%. Той планира да гласува за спасяването въпреки недостатъците за акционерите. "Инвеститорите трябва да изберат по-малкото зло или да продадат акциите си."

За понеделник е била насрочена среща на върха между Тийл, главния изпълнителен директор на Lufthansa Карстен Шпор и двамата германски министри, които сключиха споразумението - на финансите Олаф Шолц и на икономиката Петер Алтмайер, твърди човек, запознат с въпроса, който предпочита името му да не се съобщава, тъй като информацията е поверителна. Очакванията са били Тийл да поиска промени в спасителния пакет. Говорителите на Lufthansa и германското правителство отказаха коментар за срещата.

"Правителството представи добра и балансирана оферта, с която надзорният съвет се съгласи", заяви в мейл до агенцията Корбинян Вагнер, говорител на икономическото министерство.

След срещата финансовият министър Олаф Шолц заяви, че смята, че може да се постигне консенсус по спасителния план. "Защото наистина е много добре обмислена идея как да се справим с много специалната ситуация. Мисля, че Lufthansa беше много успешна компания преди кризата, така че наше задължение е да направим възможно тя да оцелее в ситуацията на COVID-19 пандемия", заяви Шолц във видеоконферентен разговор, цитиран от Reuters.

И все пак Тийл, бивш военен в танкови войски, може да разполага с достатъчно боеприпаси, за да простреля спасителния пакет - ако реши да го направи.

Ако по-малко от 50% от акционерите участват на онлайн събранието в четвъртък - възможност, която е налице, като се има предвид, че на срещата през май бяха 33% - участието на Тийл може да бъде достатъчно, за да не успее управителният съвет на превозвача да получи нужните две трети от гласовете в подкрепа на сделката.

Не е ясно защо той би желал да насочи авиокомпанията към несъстоятелност, тъй като това би било пагубно за собствения дял на Тийл в размер на 750 млн. евро, както и за тези на други инвеститори, отбелязва Bloomberg.

В допълнение към това магнатът изглежда, че се готви за следващия си ход - той обяви в четвъртък план за продажба на 8 млн. акции на Knorr-Bremse AG, базирания в Мюнхен производител на спирачки, който е основният му бизнес. Това ще ще му осигури около 850 млн. долара в брой.

Постъпленията от продажбата ще бъдат използвани "за подпомагане на другите частни инвестиции на г-н Тийл", заявиха от неговия KB Holding. Говорител на Тийл е отказал коментар.

Подобно на авиокомпаниите по целия свят, Lufthansa се бори за оцеляване, след като коронавирусът приземи флотилиите и сложи край на авиационния бум през последното десетилетие. Компанията заяви, че губи 1 млн. евро на час и ще трупа загуби в седмиците без държавна помощ.

Този месец Германия предложи пакет от заеми и инвестиции, за да задържи националния превозвач във въздуха. Въпреки това авиокомпанията заяви, че може да се наложи да съкрати флота си със 100 самолета и да освободи 22 хил. души от общия си персонал от 140 хил.

Тийл увеличи участието си в Lufthansa до 10% през март и го повиши над 15% този месец, което направи превозвача втората му по големина инвестиция в публична компания.

Третият най-богат

Той започва работа в Knorr-Bremse през 1969 г. като юрист в отдела за патенти и се издига в компанията, преди да я купи през 1985 г. В този момент Тийл дори не е погасявал ипотеката на къщата си, казва той в интервю за Frankfurter Allgemeine.

Той и семейството му получават около 3 млрд. евро от първичното публично предлагане на Knorr-Bremse през 2018 г. Тийл все още притежава мажоритарен дял в производителя и е третият най-богат човек в страната с около 16.7 млрд. долара според индекса Bloomberg Billionaires.

Тийл, който като участник в събитие на Баварската асоциация на индустриалната индустрия през 2018 г. нарече канцлера Ангела Меркел автократична, е склонен да взема инвестиционни решения сам, без да се консултира със съветници, казаха хора, които са работили с него. Докато неговият подход работеше при Knorr-Bremse, в други случаи не се е оказал толкова добър. Откакто започна да изгражда дял в германската железопътна компания Vossloh в началото на 2011 г., акциите й паднаха с 59%.

Правителственият дял

В интервю за FAZ Тийл посочи, че е недоволен, че спасителното решение на Lufthansa благоприятства германските данъкоплатци пред акционерите на компанията, и иска условията да бъдат променени.

Имайки предвид негативните настроения сред обществото заради спасяването на банките след финансовата криза, германският финансов министър Олаф Шолц поиска Lufthansa да даде 20% от акциите на правителството при номиналната цена от 2.56 евро на акция. Тази част от пакета ще се гласува от акционерите в четвъртък и тя накара Тийл да обвини държавата в търсене на печалба.

"Федералното правителство трябва да се ограничи до пакетите за финансова помощ, които по същество са много положителни и не трябва да прерастват в ролята на инвеститор, ориентиран към възвръщаемост", казва Тийл в интервюто.

Lufthansa и правителствените служители отказаха коментар, а Шолц заяви, че сделката не е отворена за предоговаряне.

Време за оцеляване

Ходът на Тийл с повишаване на акционерното му участие в Lufthansa може да се дължи на желанието му да получи публичност или да покаже, че все още е страхотен инвеститор, казват хора, които са работили с него. Но държи картите си близо до себе си, разпалвайки спекулации дали просто възнамерява да настоява за по-добри условия, или да направи нещо по-драматично, като торпилира сделката и замени правителството в спасителния пакет, като се превърне в доминиращ акционер в компанията.

Каквито и да са намеренията му, той предизвиква тревога сред инвеститорите и другите заинтересовани страни в Lufthansa, включително служителите.

"Призовавам всички акционери да се регистрират, за да гласуват и подкрепят тази финансова спасителна линия", заяви Маркъс Уол, президент на Съюза на пилотите ВК. "Вие решавате за оцеляването на компанията и нейните служители", казва и Николи Баулис, служител в съюза на кабинните екипажи.

Lufthansa и германското правителство преговаряха седмици, преди да постигнат съгласие за спасителния план за 9 млрд. евро за авиокомпанията, която изпитва финансови проблеми. Сега един човек може да доведе до срив на сделката.

Хайнц Херман Тийл, 79-годишният милиардер, е най-големият акционер с около 15.5%. Въпреки че намеренията му са неясни, той изрази недоволство от спасителния план - който дава на германското правителство дял от 20% в компанията, като смята, че инвеститорите заслужават по-добро решение, съобщава Bloomberg.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
mb-3
Close
Бюлетин
Бюлетин

Covid 19

Научавайте най-важното, без ненужна емоция и шум. Обобщение на информацията и най-важното, което засяга средата, бизнеса и вашите пари.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход