Корпоративни гиганти бяха призовани да не използват принудителния труд на уйгурите в Китай
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Корпоративни гиганти бяха призовани да не използват принудителния труд на уйгурите в Китай

Reuters

Корпоративни гиганти бяха призовани да не използват принудителния труд на уйгурите в Китай

Политиците и активистите смятат, че компаниите трябва да направят повече, ако не искат да бъдат съучастници в нарушаването на правата на човека

Кирил Кирчев
1831 прочитания

Reuters

© Reuters


Корпоративните гиганти, включително Nike, са изправени пред нарастващи призиви за прекратяване на връзки с доставчици, за които се твърди, че използват "принудителен труд" от уйгурите в Китай.

Активисти започнаха кампания, в която обвиниха фирмите, че "подкрепят и се възползват" от експлоатацията на мюсюлманската малцинствена група. САЩ също засилиха икономическия натиск, предупреждавайки фирмите да не правят бизнес в региона Синдзян поради злоупотребите, съобщава BBC.

Nike и други компании заявиха, че следят проблема. Американската компания за спортна екипировка заяви, че "прави постоянна проверка на доставчиците си от Китай, за да идентифицира и оцени потенциалните рискове, свързани с наемането на уйгурски или други етнически малцинства".

Nike обясни, че не доставя материали директно от Синдзян, региона в Западен Китай, където живее голяма част от уйгурското население на страната и се намират много от фабриките, за които се твърди, че използват работна ръка.

Apple също заяви, че е разследвала твърденията. "Не открихме доказателства за какъвто и да е принудителен труд по производствените линии на Apple и планираме да продължим мониторинга", обявиха от фирмата.

Политици и активисти твърдят, че компаниите трябва да направят повече, ако не искат да бъдат съучастници в нарушаването на правата на човека заедно с китайското правителство.

"Брандовете и търговците на дребно трябваше да напуснат отдавна, но не са го направили. Ето защо този публичен призив за действие е важен и необходим", заяви Клое Кранстън от Anti-Slavery International, една от над 180-те организации, участващи в кампанията. "Не става въпрос само за прекратяване на връзка с един доставчик. Става дума за цялостен подход."

Какво се случва в Синдзян?

Доклади на Австралийския институт за стратегическа политика (ASPI) и Конгреса на САЩ, наред с други, установиха, че хиляди уйгури са прехвърлени да работят във фабрики в Китай, при условия, според доклада на ASPI, които "силно предполагат принудителен труд". Тези предприятия са свързани с над 80 известни марки, включително Nike, Apple и Gap. Смята се, че Китай е задържал повече от 1 млн. уйгури в лагери в Синдзян, а обяснението на Пекин е, че реагира на рисковете от екстремизъм и отхвърля твърденията за лагери.

Какво правят правителствата?

Призивът за действие идва, след като САЩ също засилиха икономическия натиск по този въпрос. Вашингтон санкционира китайски служители, които наблюдават региона и предупреди фирмите да не правят бизнес в Синдзян.

Американски гранични служители иззеха пратка с 13 тона продукти за коса от региона на стойност близо 800 хил., а Министерството на търговията включи в черния списък още 11 компании - доставчици, които твърдят, че работят с фирми като Apple - ход, който ограничава възможностите тези фирми да купуват американски продукти.

Конгресът в САЩ обмисля закон, с който изрично да се наложи забрана на вноса от Синдзян, докато политици в САЩ и в Европа също заплашват със законодателство, което ще принуди компаниите да наблюдават по-внимателно проблема.

"Компаниите по целия свят трябва да преоценят своите операции и вериги за доставки и да намерят алтернативи, които не експлоатират труда и нарушават човешките права на уйгурския народ", заяви американският конгресмен Джеймс МакГовърн, който ръководи комитет по Китай.

Какво казват компаниите?

Активистката кампания е фокусирана върху марките дрехи, тъй като в региона се произвежда по-голямата част от памука в Китай, който представлява около 20% от световните доставки.

Компаниите за облекло твърдят, че приемат проблема сериозно. Nike каза, след като се сблъска с един от своите доставчици по въпроса - Taekwang Group, че фирмата е спряла да наема служители от Синдзян в една от фабриките си.

Gap каза също, че има политики, които следят да не се използва принудителен труд по веригата на доставки и не доставят дрехи директно от региона.

Други компании оспорват твърденията, че техните вериги за доставки са били опетнени. Adidas заяви, че никога не е доставял продукти от Синдзян, а компанията, цитирана в доклада на ASPI, е твърдяла, че е доставчик.

"Стандартите на работното място на Adidas строго забраняват всички форми на принудителен и затворнически труд и са приложими за всички компании от нашата верига на доставки", заявяват от германската група. "Използването на принудителен труд от някой от нашите партньори ще доведе до прекратяване на партньорството."

Apple заяви, че не е открила никакви проблеми, въпреки провеждането на няколко изненадващи одити на дългогодишния си доставчик O-Film - една от фирмите, цитирани от Министерството на търговията в САЩ.

Някои от китайските компании, обвинени в използване на принудителен труд на уйгури, също оспорват твърденията.

Корпоративните гиганти, включително Nike, са изправени пред нарастващи призиви за прекратяване на връзки с доставчици, за които се твърди, че използват "принудителен труд" от уйгурите в Китай.

Активисти започнаха кампания, в която обвиниха фирмите, че "подкрепят и се възползват" от експлоатацията на мюсюлманската малцинствена група. САЩ също засилиха икономическия натиск, предупреждавайки фирмите да не правят бизнес в региона Синдзян поради злоупотребите, съобщава BBC.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK