Бизнес моделът евтини кредити и изкупуване на акции се счупи

Големи компании по света разчитаха на него през последните две десетилетия, но по време на пандемията се оказаха без резерви и се наложи държавата да ги спасява

Lufthansa и БДЖ нямат много общо по между си, но през тази година те си приличат по едно - и двете транспортни компании ще се изправят пред фалит, ако държавата се оттегли от тях. И ако за българските железници това не е изненада, то за германското правителство не е съвсем обичайно спешно да става акционер в националния авиопревозвач и да осигурява солидно финансиране. Последните две глобални кризи - финансовата и сегашната заради коронавируса, показаха, че в такива условия правилата за държавна помощ спират да важат, правителствата стават собственици и изливат милиарди долари на данъкоплатците в частни компании.

Ако по времето на глобалната финансова криза неписаното правило "твърде голям, за да фалираш" беше валидно основно за банковия сектор, сега то се разпростря върху доста други сектори - авиационен, автомобилостроителен, туристически и др. Подкрепата включва държавна помощ, акционерна собственост, плащане на обезщетения на десетки милиони работници, докато заводите не работят, и др. На практика световни бизнес лидери се надпреварваха да обявяват колко губят заради пандемията от коронавирус и да чертаят планове за драстично свиване на броя на служителите си въпреки различните форми на държавна подкрепа.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Още от Капитал