Страната, където жените трябва да изгреят

Следващият японски премиер ще трябва да направи това, което Шиндзо Абе не успя с включването на жените в икономиката

Жените продължават да бъдат неизползваният икономически потенциал на Япония
Жените продължават да бъдат неизползваният икономически потенциал на Япония
Жените продължават да бъдат неизползваният икономически потенциал на Япония    ©  Reuters
Жените продължават да бъдат неизползваният икономически потенциал на Япония    ©  Reuters

Абеномиката е политически бранд, който ще живее дълго след като неговият създател се оттегли от управлението. Когато през 2012 г. стана премиер на Япония за втори път, Шиндзо Абе дойде със заявката за шокова терапия, която да събуди третата икономика в света от дългата кома на стагнацията и хроничната дефлация. Планът, станал известен като Абеномика, се състои от три "стрели" - рязко увеличаване на паричния поток от страна на централната банка, което да изкорени дефлацията; гъвкави фискални стимули за раздвижване на търсенето без повишаване на огромния публичен дълг и структурни реформи, които да съживят производителността и да вдигнат растежа.

Като част от третия елемент Абе обеща да създаде "Япония, в която жените блестят". Тази негова инициатива, приела името Womenomics (буквално - икономика на жените), цели да увеличи участието на японките в икономиката. Логиката зад нея е, че жените са най-големият неизползван потенциал на японската икономика и според изследване на Goldman Sachs изравняването на заетостта и заплатите им с тези на мъжете може да повиши БВП с 15%.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове