Има ли живот в облаците на Венера

Откриването на фосфин в атмосферата на планетата може да е косвено доказателство за наличие на анаеробни микрооранизми

Високо, в горните слоеве на атмосферата на Венера, астрономи са открили следи от газ, който често говори за наличието на живи организми. Изследователите, които обявиха своето открие в серия научни публикации в понеделник, са се натъкнали на химическото съединение фосфин, което според тях би могло да бъде синтезирано там единствено при наличието на анаеробни микроби, т.е. микроорганизми, способни да съществуват в бедна на кислород среда. "Убедени сме, че това е изключително откритие", коментира Клара Соса-Силва, молекулярен астрофизик в университета "Харвард" и един от авторите на изследването. И добавя: "Може и да не разберем обаче колко изключително е, без да се върнем на Венера".

Някои учени обаче подлагат под съмнение хипотезата за наличие на микроорганизми около най-близката планета до Земята и предполагат, че въпросният газ може да е синтезират при неизвестни на науката атмосферни и геологични процеси. Така например космическата сонда Cassini открива фосфин в атмосферите на Юпитер и Сатурн. Д-р Соса-Силва се съгласява с това и добавя, че въпросният газ не е задължително да е резултат от биогенна дейност. Според нея той може да бъде синтезиран от фосфор и водород при наличието на изключително високи температури и налягане, каквито има при планетите газови гиганти, но не и на Венера. В този контекст според авторите на изследването "по метода на изключването може да се каже, че фосфинът може да е резултат от наличието на живи организми".

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се