Какво друго по света: няколко любопитни идеи
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Какво друго по света: няколко любопитни идеи

Какво друго по света: няколко любопитни идеи

Пътническите самолети може да полетят във формации; Роботи ще подреждат витрините в японски магазини; Доктори се готвят да присадят механично "око"

6238 прочитания

Пътническите самолети може да полетят във формации

Мултинационалната аерокосмическа корпорация Airbus провежда проучване, което в близко бъдеще може да помогне на авиокомпаниите да пестят гориво. Идеята е сравнително проста и очевидна: пътническите самолети трябва да започнат да летят във формация по начин, подобен на ято прелетни птици, мигриращи в края на лятото.

Концепцията е развита от изследователския инкубатор Airbus UpNext, който изучава повишаването на аеродинамичната ефективност, което се постига при движение във формация. Компанията планира да тества всичко това по време на демонстрационен проект, наречен fello'fly с участието на два пътнически самолета. Първоначалните изпитания с участието на две машини от типа А350 вече са започнали в началото на март. "Това е нещо, което е много различно от полета във формация, използван от военните", коментира Сандра Бур Шефер, изпълнителен директор на Airbus UpNext, пред CNN.

Идеята е, че краищата на крилата на птиците (съответно и на самолетите) създават вихър, който генерира подемна сила за следващия участник във формацията. За целта самолетите ще трябва да бъдат разположени на разстояние между 3 и 3.5 км помежду си. Така според Шефер може да се постигне между 5 и 10 процента по-малък разход на гориво, което би имало огромно отражение върху авиационната индустрия. Преди пътническите самолети да започнат да летят във формация обаче, авиокомпаниите и държавните регулатори трябва да променят драстично правилата за въздушно движение и да предприемат адекватни мерки за сигурност, така че да се избегнат евентуални инциденти.


Роботи ще подреждат витрините в японски магазини

Япония е държавата с най-застаряващото население в света и това създава сериозни проблеми на пазара на работна сила. Около една трета от населението на страната е на възраст над 65 години, което е особено сериозен проблем, когато става въпрос за физически труд. Затова все повече японски компании се обръщат за помощ към технологичната индустрия, включително и две от най-големите вериги магазини за хранителни стоки в страната - FamilyMart и Lawson.

През тази седмица Lawson инсталира първия си дистанционно управляван робот в свой обект в Токио. FamilyMart направи това преди около месец, като обяви, че автоматизацията ще засегне 20 нейни магазина до 2022 г. Двете вериги магазини са избрали да използват робот, наречен Model-T, който е разработка на японския стартъп Telexistence. Той е с височина около 2 метра, придвижва се на колесна платформа и е окичен с камери, микрофони и сензори. Разполага с две "ръце" с по три пръста всяка, способни да хващат бутилки, кенове и опаковани храни.

Model-T се управлява дистанционно от човек, който носи шлем за виртуална реалност и специални ръкавици, които му позволяват да "усеща" предметите, които роботът хваща. Слушалките и микрофона се използват за комуникация с останалия персонал на магазина, който е "на терен". Telexistence не планират да продават своите роботи, а да ги дават под наем срещу абонаментна такса. На теория машините могат да бъдат управлявани дистанционно от всяка точка на света, твърдят от компанията. Това според тях ще позволи на клиентите им да наемат по-малко хора (включително от други държави с по-ниски доходи), които да редят витрините в няколко различни магазина, отдалечени един от друг.


Доктори се готвят да присадят механично "око"

Екип от изследователи в университета "Монаш" в Мелбърн, Австралия, са разработили устройство, което по техните думи в някаква степен ще е позволи на слепи хора отново да "прогледнат". За целта се използват камера, безжичен предавател и чип, който се имплантира в мозъка на пациента и предава данните директно от ретината в центровете, отговорни за зрението. По този начин учените пренасят информацията без участието на увредения очен нерв на незрящите хора, който в много случаи не подлежи на лечение.

Приспособлението, наречено Gennaris, се разработва вече повече от 10 години. То генерира визуална матрица от 172 светлинни точки (фосфени), които позволяват на индивида да се придвижва в открити и затворени пространства, както и да разпознава присъствието на хора и обекти около него, твърди Артър Лори, професор по електронни и компютърни системи в университета "Монаш". Учените също така се надяват да адаптират системата за нуждите на пациенти, страдащи от неизлечими неврологични болести, като например парализа на крайници, така че те да могат поне частично да възстановят способността си да ги движат.

През юли тази година устройството бе успешно имплантирано в мозъци на три овце, без да предизвика нежелани странични ефекти, твърдят изследователите. За целта животните са били подложени на над 2700 часа нервни стимулации. Не е ясно обаче кога създателите на Gennaris ще получат зелена светлина за изпитания върху хора и кога ще се намерят доброволци, готови да се подложат на подобна мозъчна манипулация.

Пътническите самолети може да полетят във формации


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK