Airbus разработва екологични самолети с водородно гориво
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Airbus разработва екологични самолети с водородно гориво

Airbus разработва екологични самолети с водородно гориво

Иновативните въздухоплавателни средства могат да бъдат на пазара не по-рано от 2035 г.

Момчил Милев
7506 прочитания

© Airbus


Европейският авиокосмически гигант Airbus обяви три концептуални разработки на самолети, които ще се задвижват с водородно гориво, а не с традиционния за индустрията керосин. Изследователската програма, наречена ZEROe, е част от плана на корпорацията да пусне на пазара първото въздухоплавателно средство с нулев въглероден отпечатък. Намерението на Airbus е първите машини да влязат в комерсиална употреба през 2035 г. През следващите няколко месеца трябва да бъдат изпробвани първите технологични демонстратори, а реалните прототипи на машините ще бъдат готови през следващите 5 години.

Трите варианта на водороден самолет са доста различни един спрямо друг и са предназначени да обслужват различни пазарни сегменти. Първият от тях е с капацитет между 120 и 200 пътници и е подобен на тяснофюзелажния A321neo. Задвижва се с газово-турбинен двигател, модифициран да работи с водород, и може да лети на разстояние над 3600 км, т.е. е способен да обслужва междуконтинентални линии. По-малката версия на машината е витлова, превозва до 100 пасажери и може да обслужва дестинации, отдалечени на максимум 1800 км.

Третата версия на водороден самолет е най-иновативна. Става дума за футуристичен дизайн от типа V-образно летящо крило, който също събира до 200 души и може да лети на дълги разстояния. Нестандартно широкият фюзелаж дава разнообразни възможности за съхранение на водородното гориво и дизайна на кабината, отбелязват от Airbus.

"Тези концептуални разработки ще ни помогнат да изучим и утвърдим дизайна на първия в света климатично неутрален пътнически самолет с нулеви въглеродни емисии и да го пуснем на пазара до 2035 г.", обобщава изпълнителният директор на корпорацията Гийом Фори. И добавя: "Преходът към използването на водорода като основен енергоизточник за тези самолети ще изисква решителни действия от цялата авиационна екосистема. С подкрепата на правителствата и нашите партньори в индустрията ще се изправим пред това предизвикателство, за да преминем към възобновяема енергия и в частност към водорода, постигайки устойчиво бъдеще за авиацията." За да се случи всичко това на практика обаче, летищата ще трябва да направят сериозни инвестиции в инфраструктура за транспортиране и презареждане с новия тип гориво на всекидневна база. Правителствата на различните държави пък ще трябва да разработят механизми, които да стимулират използването на природосъобразни горива и възобновяеми източници на енергия от страна на авиокомпаниите, с което да ги стимулират да обновят своя авиопарк с "по-екологични" машини.

Въпреки ентусиазма на Airbus много анализатори на авиационната индустрия отбелязват, че това не е първият опит за налагането на водорода в сферата на въздухоплаването. Като неуспешен пример в тази посока се сочи трагедията с дирижабъла Хинденбург през 1937 г., чийто водород се запалва след пробив в една от клетките му. Катастрофата практически слага точка в историята на използването на цепелините за граждански цели. В началото на XXI век пък Airbus прави още един опит да наложи този тип гориво в авиационната индустрия по линия на научния проекта на ЕС, наречен Cryoplane (2000 - 2002 г.). Изследването приключва със заключението, че самолетите ще се нуждаят от четири пъти по-големи резервоари, разходът на енергия ще скочи с една десета, а оперативните разходи - с 5%.

В момента обаче водородът става все по-голям акцент в стратегическите планове на Airbus, която все по-активно инвестира в развитието на зелени технологии в сферата на авиацията. По тази линия компанията се намира под сериозен натиск и от страна на Франция и Германия, които са най-големите й акционери. Те настояват за по-бърза разработка на нов тип самолети, особено в контекста на целевите помощи, които фирмата получава покрай пандемията от новия коронавирус. Правителствата на двете държави са отпуснали на Airbus около 2.5 млрд. евро за разработка на по-екологични авиационни двигатели.

Европейският авиокосмически гигант Airbus обяви три концептуални разработки на самолети, които ще се задвижват с водородно гориво, а не с традиционния за индустрията керосин. Изследователската програма, наречена ZEROe, е част от плана на корпорацията да пусне на пазара първото въздухоплавателно средство с нулев въглероден отпечатък. Намерението на Airbus е първите машини да влязат в комерсиална употреба през 2035 г. През следващите няколко месеца трябва да бъдат изпробвани първите технологични демонстратори, а реалните прототипи на машините ще бъдат готови през следващите 5 години.

Трите варианта на водороден самолет са доста различни един спрямо друг и са предназначени да обслужват различни пазарни сегменти. Първият от тях е с капацитет между 120 и 200 пътници и е подобен на тяснофюзелажния A321neo. Задвижва се с газово-турбинен двигател, модифициран да работи с водород, и може да лети на разстояние над 3600 км, т.е. е способен да обслужва междуконтинентални линии. По-малката версия на машината е витлова, превозва до 100 пасажери и може да обслужва дестинации, отдалечени на максимум 1800 км.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK