ЕС среща трудности в координирането на обща политика за пътуванията по време на COVID-19
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

ЕС среща трудности в координирането на обща политика за пътуванията по време на COVID-19

Reuters

ЕС среща трудности в координирането на обща политика за пътуванията по време на COVID-19

Дългият дебат показва нежеланието да се обвързват националните мерки

1983 прочитания

Reuters

© Reuters


Страните - членки на ЕС, прекараха повече от месец в обсъждане на предложенията на Европейската комисия за хармонизиране на правилата за пътувания в условията на коронавирус, включително провеждането на тестове и налагането на карантина. Нежеланието на европейските държави да координират относително прости политики спрямо пътуващите далеч не е толкова проблематично, колкото хаосът в началните дни на пандемията, когато постоянно се обявяваше едностранно затваряне на границите.

Дългият дебат обаче показва продължаващото нежелание да се обвързват националните мерки, над които Брюксел няма контрол, дори по основни въпроси, като например колко дълго човек трябва да се самоизолира след контакт с болен от коронавирус.

Германският компромис

Преговорите по германския компромис относно правилата за пътуванията завършиха с леко адаптиран текст, пише Politico. Спорните въпроси включваха дали националните правителства трябва да предпочитат задължителното тестване пред карантината за пътуващи, които пристигат от високорискови зони, както ЕК първоначално предложи, или това решение трябва да се остави на националните правителства. Договореното в крайна сметка предложение не изразява предпочитание за тестовете и дава широки правомощия на националните правителства, като ги призовава, но не ги задължава за сътрудничество. "Страните членки трябва да продължат да координират усилията относно продължителността на карантината и възможните алтернативи", се казва в текста.

Първоначалното предложение на ЕК призовава за налагането на подобни изисквания само за пътниците, идващи от червени зони, тоест висок риск, или сиви зони, тоест липса на достатъчно данни. Германският компромис позволява рестрикции и за пътници, идващи от оранжеви зони, тоест среден риск. Хората, движещи се между зелени зони, ще могат да преминават безпрепятствено.

Отговорност на националните власти

Представители на ЕК заявяват пред Politico, че са се надявали на по-голямо обвързване между националните здравни политики, но Брюксел е безсилен без законовите правомощия да налага подобни правила.

Брюксел може да твърди, че има роля в дебата за правилата за пътуванията, предвид законовата отговорност на ЕС за единния пазар и свободата на придвижване на гражданите. Но много основни решения, като например изискванията за носенето на маски, ограниченията на социалните събирания и дали бизнесите ще останат отворени, остават изцяло отговорност на националните власти.

Страните - членки на ЕС, прекараха повече от месец в обсъждане на предложенията на Европейската комисия за хармонизиране на правилата за пътувания в условията на коронавирус, включително провеждането на тестове и налагането на карантина. Нежеланието на европейските държави да координират относително прости политики спрямо пътуващите далеч не е толкова проблематично, колкото хаосът в началните дни на пандемията, когато постоянно се обявяваше едностранно затваряне на границите.

Дългият дебат обаче показва продължаващото нежелание да се обвързват националните мерки, над които Брюксел няма контрол, дори по основни въпроси, като например колко дълго човек трябва да се самоизолира след контакт с болен от коронавирус.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK