Китай ще ограничи мощта на интернет гигантите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Китай ще ограничи мощта на интернет гигантите

Китай ще ограничи мощта на интернет гигантите

Пекин се притеснява от нарастващото влияние на местните дигитални платформи в страната

Кирил Кирчев
5612 прочитания

Китай предложи нови разпоредби, целящи да ограничат силата на най-големите си интернет компании. Това показва нарастващото безпокойство в Пекин заради все по-голямото влияние на цифровите платформи. Новите правила могат да засегнат местните технологични гиганти като Alibaba, Ant Group и Tencent, както и платформата за доставка на храна Meituan, съобщава BBC. Този ход на Пекин е в тон с линията на ЕС и САЩ, които също се стремят да ограничат силата на интернет гигантите. Китайските технологични акции поевтиняха, след като предложените разпоредби бяха публикувани във вторник.

Новината идва, когато JD.com и Alibaba се готвят за Деня на самотните, когато се реализират най-големите продажби. Разпродажбата на акции продължи в сряда, като Alibaba, JD.com, Tencent, Xiaomi и Meituan се насочиха по-ниско, като загубиха над 200 млрд. долара от общата си пазарна капитализация.

Какви са правилата

Проектът от 22 страници от Държавната администрация за регулиране на пазара (SAMR) ще бъде първият опит за определяне какво е антиконкурентно поведение за технологичния сектор. Новите правила ще се опитат да спрат компаниите да споделят чувствителни потребителски данни, да се преборят с по-малки конкуренти, като се обединяват срещу тях и да продават на загуба, за да ги елиминират от пазара.

Те също така ще ограничат възможностите на платформите да принуждават компаниите, които искат да продават чрез тях, да подписват ексклузивни договори. Alibaba е обвинявана от търговци и конкуренти в прилагането на такава практика.

Регламентите ще имат за цел да накарат платформите да не третират клиентите по различен начин според данните за тях и навиците им за харчене. До края на месеца SAMR ще се опита да събере коментари по предложените регулации.

Колко доминиращи са тези компании

Alibaba и JD.com доминират на онлайн пазара на дребно в Китай, като заедно държат около 75% от китайската електронна търговия. Към септември Alibaba се похвали с 881 млн. активни мобилни потребители месечно, което е повече от половината от населението на Китай.

Пекин отделно изрази опасения относно свързаната с Alibaba финансова компания Ant Group и забрани пускането на нейни акции на две фондови борси в страната. Регулаторите изразиха опасения относно нарастващата мощ на онлайн кредиторите и как това може да повлияе на цялата финансова система в страната.

Предлагането на акции трябваше да бъде най-голямото в света и да осигури на компанията приходи от около 35 млрд. долара. Ant има около 1.3 млрд. потребители, най-вече в Китай, където управлява системата за електронни разплащания Alipay.

Tencent, която има конкурентна платежна система и е най-голямата компания за игри в света, също може да влезе в полезрението на Пекин.

Световна тенденция

Не само китайските власти се притесняват от огромния растеж на някои интернет платформи, същото е положението в ЕС и САЩ. Във вторник Европейската комисия обяви, че ще разследва Amazon заради пазарната й мощ в Германия и Франция.

В същото време САЩ предприема действия срещу господството на Google в интернет търсенето. Това е най-голямото разследване в страната след делото срещу Microsoft в края на 90-те години.

Китай предложи нови разпоредби, целящи да ограничат силата на най-големите си интернет компании. Това показва нарастващото безпокойство в Пекин заради все по-голямото влияние на цифровите платформи. Новите правила могат да засегнат местните технологични гиганти като Alibaba, Ant Group и Tencent, както и платформата за доставка на храна Meituan, съобщава BBC. Този ход на Пекин е в тон с линията на ЕС и САЩ, които също се стремят да ограничат силата на интернет гигантите. Китайските технологични акции поевтиняха, след като предложените разпоредби бяха публикувани във вторник.

Новината идва, когато JD.com и Alibaba се готвят за Деня на самотните, когато се реализират най-големите продажби. Разпродажбата на акции продължи в сряда, като Alibaba, JD.com, Tencent, Xiaomi и Meituan се насочиха по-ниско, като загубиха над 200 млрд. долара от общата си пазарна капитализация.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK