Европейските икономики се стремят да отворят за Коледа
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Европейските икономики се стремят да отворят за Коледа

Все по-популярният в Европа "черен петък" в края на ноември прави последните дни преди коледните пазарувания по-малко критични.

Европейските икономики се стремят да отворят за Коледа

Разхлабването на мерките може да доведе до нов ръст на заразените с коронавирус

2195 прочитания

Все по-популярният в Европа "черен петък" в края на ноември прави последните дни преди коледните пазарувания по-малко критични.

© Reuters


Заслужава ли си да се полагат усилия за спасяването на коледното пазаруване? Освен ако не сте търговец на дребно, отговорът е: най-вероятно не.

Правителства от цяла Европа почти затвориха страните си до началото на декември с надеждата, че ще могат да разхлабят мерките преди коледните празници. Данните показват, че търговците на дребно и хотелиерите могат да очакват увеличение на приходите покрай Коледа, пише Reuters. Експерти в областта обаче са скептични дали привидното увеличение на потреблението покрай празниците ще се отрази положително на икономиката като цяло.

Несигурност

Тази година въпросът е с още по-несигурен отговор, тъй като съществува риск разхлабването на мерките за предпразничното пазаруване да предизвика трета вълна от заразени с коронавирус. Последиците от такова развитие биха се отразили неблагоприятно върху здравната система, икономическия растеж и заетостта.

Петте европейски държави, които харчат най-много по Коледа, са Великобритания (639 евро на човек от населението), Испания (554), Италия (549), Германия (488) и Португалия (387), установи проучване на Deloitte миналата година.

Подобни стойности значително подпомагат, макар и еднократно, търговията на дребно. В Обединеното кралство месечните продажби за декември представляват около 12% от общите годишни продажби. Дори и потреблението да се свие през януари, когато хората ограничат харчовете си, икономистите твърдят, че нетният ефект ще е неизменно положителен.

Все по-популярният в Европа "черен петък" в края на ноември прави последните дни преди коледните пазарувания по-малко критични. Увеличението на онлайн покупките позволява на някои магазини да не отварят физическите си обекти.

Германската асоциация за търговия на дребно HDE очаква продажбите за ноември и декември тази година да се увеличат с 1.2% в сравнение с 2019 г. Причините за това са онлайн продажбите на храна, мебели и хардуер, макар и физическите магазини за дрехи, парфюми и играчки да търпят загуби.

Моделите на потребление се променят

Въпреки всичко, дори и потребителите да не пазаруват преди Коледа, това не задължително означава, че икономиката губи.

"Моделите на потребление също се променят - липсата на разходи за напитки на коледно парти се превръща в покупка на нови мебели и т.н.", отбелязва в аудиоблога си Пол Донован, главен икономист на UBS Global Wealth Management.

Покупките, направени в последния момент, са най-видимият аспект от характеристиките на коледните пазарувания. Въпреки това обаче съществуват други, по-малко видими фактори, които влияят на икономиката в края на годината. Един от тях е продуктивността. Работниците са разсеяни от треската по покупките на подаръци, от празненствата със семейство и приятели и от цялостната атмосфера на коледните празници. Въпреки че феноменът е трудно измерим, изследване на Sodexo от 2016 г. показа, че 25% от работниците демонстрират по-ниски мотивация и продуктивност в дните около Коледа. Почти същият процент от служителите предпочитат да не приемат нова работа.

Ниската мотивация на част от работниците може да се дължи на стреса, свързан с целите, поставени им в края на годината. Но групи работодатели като Асоциацията за награди и обезщетения за служители (REBA) във Великобритания признават, че съществува разсейващ ефект, предизвикан от коледните празници, и предлагат съвети за справяне с него.

Определянето на цялостния ефект на коледните пазарувания върху БВП е почти невъзможно. Но наличните данни показват, че значението на празничните покупки е силно надценено. Във Великобритания производството през ноември миналата година се е свило с 0.3%, през декември се е увеличило с 0.3%, а през януари тази година е отбелязало нулев растеж. С други думи - икономиката е направила празен ход.

Данните от следващите дни за нови случаи на заразени с коронавирус се очаква да покажат дали Европа е готова да позволи традиционните празнични пазарувания. Но от гледна точка на икономиката, дори и без коледни покупки, краят на света най-вероятно няма да настъпи.

Заслужава ли си да се полагат усилия за спасяването на коледното пазаруване? Освен ако не сте търговец на дребно, отговорът е: най-вероятно не.

Правителства от цяла Европа почти затвориха страните си до началото на декември с надеждата, че ще могат да разхлабят мерките преди коледните празници. Данните показват, че търговците на дребно и хотелиерите могат да очакват увеличение на приходите покрай Коледа, пише Reuters. Експерти в областта обаче са скептични дали привидното увеличение на потреблението покрай празниците ще се отрази положително на икономиката като цяло.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.