SpaceX спря изстрелването на Starship в последната секунда (обновена)
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Новите визи

SpaceX спря изстрелването на Starship в последната секунда (обновена)

SpaceX спря изстрелването на Starship в последната секунда (обновена)

Прототипът на най-тежката ракета трябваше да се издигне на 12.5, а не на 20 км, след което да пробва да се приземи

Момчил Милев
8458 прочитания

© SpaceX


След около месец отлагания космическата компания SpaceX обяви, че ще предава днес на живо първия реален тестов полет на Starship - най-тежката ракета, проектирана до момента, която един ден може би ще извършва товарни и пилотирани полети до Луната и Марс. Вероятността това наистина да се случи този път нараства покрай факта, че основателят на фирмата Илън Мъск от вчера също е на полигона край Бока Чика, Южен Тексас.

Планирано е 50-метровия прототип от неръждаема стомана със сериен номер SN08 да се издигне на височина 12.5 км, след което да се приземи чрез експериментална технология - първоначално ще пада свободно в хоризонтална позиция и ще планира като скайдайвър, а на финала ще се опита рязко да се завърти вертикално и да кацне "меко", забавяйки се с реактивната тяга на двигателите си. Въпросната маневра, наричана от Илън Мъск belly flop, е изключително рискована и шансът за успех за момента се изчислява на около 33%.

Първоначалното намерение беше Starship да бъде изстрелян на 20 км височина. Впоследствие обаче таванът на полета беше намален на 15 км, а в последните няколко дни след интензивни преговори с авиационния регулатор на САЩ (FAA) - на 12 км.

По план времевият прозорец за изстрелване трябваше да се отвори в 16:00 ч. българско време, но впоследствие беше преместен за 18 ч.

Стартът и подготовката за него ще бъдат предавани на живо тук:

"Графикът ни е динамичен и е възможно да се промени, какъвто е случаят с всички тестове по време на разработка", застраховат се от компанията на Мъск. За повече актуална информация относно предстоящия тест може да проверявате периодично акаунта на Spacex в Twitter.

Обновена 09.12.2020 - 00.30 ч.

Днешният тестов полет беше автоматично спрян от бордовия компютър 1.3 секунди преди изстрелването. Според съобщение на SpaceX в Twitter причината са данните, подавани от двигателите Raptor. Въпреки прекратяването на експеримента в последния момент прототипът на Starship e непокътнат и най-вероятно ще бъде направен нов опит за изстрелването му утре или в някой от следващите дни.

Ако попадате в групата на истинските заклети фенове на SpaceX, може да проследите и коментарния лайфстрим на NasaSpaceflight тук:

...или пък Youtube-канала на космическия блогър Everyday Astronaut.

Дори и днешният експериментален полет да завърши с експлозия на SN08, SpaceX е в заключителната фаза от сглобяването на следващия прототип SN09 и на около 1-2 седмици от завършването на SN10. "Този суборбитален полет е предназначен да изпробва различни неща - като започнем от това как трите двигателя Raptor функционират (в реални условия) и стигнем до общите аеродинамични характеристики на апарата при обратно навлизане в атмосферата (включително на стабилизаторите му), както и управлението на потока на горивото от различните резервоари. SN08 също така ще се опита да изпълни маневра за кацане, която се прави за пръв път от ракета с подобни размери", коментират от SpaceX на сайта си. И допълват: "Успехът на подобни тестове не се измерва с изпълнението на точно определени цели, а по-скоро зависи от това какво и колко може да научим. Това ще увеличи вероятността за по-добри постижения в бъдеще, тъй като SpaceX бързо напредва в разработката на Starship."

Важно е да се отбележи също, че Starship е само втората степен от бъдещата супертежка ракета носител. Настоящият прототип се задвижва от три метанови реактивни двигателя Raptor, но финалната версия на апарата ще има още три, които са оптимизирани за работа в условията на вакуум. Дори в настоящата конфигурация обаче Starship има мощност, съизмерима със стандартната за SpaceX ракета носител Falcon 9. Също така долната част на апарата ще бъде покрита с топлинен щит, който ще предпазва корпуса от прегряване при обратното навлизане в атмосферата.

Първата степен на ракетата, наречена SuperHeavy, пък ще представлява нещо като силно уголемена версия на Falcon 9, но задвижвана от 28-30 двигателя Raptor. Нейната мощност ще е приблизително двойно по-голяма от легендарната ракета Saturn V, изпратила американските астронавти до Луната. За момента обаче SpaceX са започнали да изработват само първите компоненти от SuperHeavy и вероятно ще стартират асемблирането на неговия първи прототип едва когато Starship докаже в реални условия, че може да бъде изстрелян в Космоса, след което да се върне на Земята (сравнително) невредим.

Освен това е предвидено Starship да може да се презарежда с гориво, докато е в околоземна орбита, което би трябвало да увеличи многократно възможностите му да лети отвъд лунната орбита. Финалната версия на апарата ще може да извежда в Космоса около 100 тона полезен товар (еквивалент на 400 сателита Starlink) или да извършва междупланетни полети с до 100 астронавти, обещава Илън Мъск. Според неговите амбициозни планове товарната версия на космическия кораб трябва да достигне Марс през 2024 г., а пилотираната - през 2026 г.

След около месец отлагания космическата компания SpaceX обяви, че ще предава днес на живо първия реален тестов полет на Starship - най-тежката ракета, проектирана до момента, която един ден може би ще извършва товарни и пилотирани полети до Луната и Марс. Вероятността това наистина да се случи този път нараства покрай факта, че основателят на фирмата Илън Мъск от вчера също е на полигона край Бока Чика, Южен Тексас.

Планирано е 50-метровия прототип от неръждаема стомана със сериен номер SN08 да се издигне на височина 12.5 км, след което да се приземи чрез експериментална технология - първоначално ще пада свободно в хоризонтална позиция и ще планира като скайдайвър, а на финала ще се опита рязко да се завърти вертикално и да кацне "меко", забавяйки се с реактивната тяга на двигателите си. Въпросната маневра, наричана от Илън Мъск belly flop, е изключително рискована и шансът за успех за момента се изчислява на около 33%.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    fonche avatar :-|
    Иван

    Ако успеят да направят belly flop маневра ще е уникално. Много малко вероятно е да е успешен този полет, но пък Spacex са показали че много често могат да изненадват. Всепак първия полет на Falcon Heavy все още за мен е най-емоционалния полет който съм гледал.

  • 2
    tie_interceptor avatar :-|
    tie_interceptor

    На колко хора ще им побелее косата... :)
    Аз още се чудя, дали да го гледам или да видя утре, какво е станало.

  • 4
    deaf avatar :-|
    deaf

    Това е прототип и е напълно нормално да се получават грешки. С времето те ще бъдат отстранени...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK