2021: (още) една одисея в Космоса

Задаващата се година ще е преломна за полетите в околоземна орбита и отвъд нея

"Марс, идваме!" Този онлайн възглас на технологичния милиардер Илън Мъск, огласил социалната мрежа Twitter на 10 декември след първия реален (и почти успешен) тестов полет на Starship - най-мощната ракета в човешката история, проектирана до момента, като че ли бележи началото на принципно нов етап във втората космическа надпревара, катализирана от иновациите в частния сектор. След като държавите и фирмите постепенно започнаха да се адаптират към глобалната пандемия от новия коронавирус, предстоящата 2021 г. е напът да се окаже преломна и за полетите отвъд пределите на земната атмосфера.

През следващите 12 месеца вероятно ще станем свидетели на това как ниската околоземна орбита постепенно наистина "се приватизира". Тя ще започне да се насища с все повече апарати на нови и нови млади компании, които строят леки ракети единствено с подкрепата на частни капитали. Големите играчи в сектора и държавните агенции от своя страна постепенно ще се преориентират към по-мащабни и смели начинания, насочени към Луната и дълбокия Космос отвъд нея - Марс, Венера и астероидния пояс. За да се случи обаче това на практика, те ще се нуждаят от нови, още по-мощни ракети. 2021 г. би трябвало да им даде цели четири, може би дори пет от тях: Starship на SpaceX, SLS на NASA, Vulcan на ULA, руската Angara 5A и евентуално New Glenn на Blue Origin - космическата фирма на най-богатия човек в света Джеф Безос.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Още от Капитал