Великобритания: Разрушения, дефицит и подаяния
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Великобритания: Разрушения, дефицит и подаяния

The Economist

Великобритания: Разрушения, дефицит и подаяния

Трайното въздействие на COVID-19 ще доминира перспективите пред икономиката

Дънкън Уелдън, икономически кореспондент за Великобритания, The Economist

The Economist

© The Economist


За британската икономика 2021 ще бъде странна година. Годишното ниво на растеж на БВП ще бъде най-бързото от десетилетия. Но страната ще е обхваната от усещане за криза насред висока безработица и огромен дефицит.

Годината ще започне с търговски шок, след като правителството на Борис Джонсън най-после изпълни обещанието си да "приключи с Brexit" - транзитният период за членство на Великобритания в европейския единен пазар и митнически съюз свършва на 31 декември 2020 г. Разликата между някога всяващото ужас излизане без сделка и ограниченото търговско споразумение, което правителството се стреми да договори, е относително малка в дългосрочен план. А в краткосрочен план и двете водят до разрушение. Производителите на автомобили и аерокосмическата индустрия, чиито производства бяха изградени с предположението за лесно преминаване на граници в Европа, за известно време ще се мъчат да се адаптират. Търговците на дребно ще трябва да се справят с недостига на някои стоки, докато митническите процедури бъдат изгладени.

Но докато Brexit доминираше британския политически и икономически разговор от 2016 г. до 2020 г., през 2021 г. възстановяването от причинената от COVID-19 рецесия ще заеме централно място. Великобритания преживя най-дълбоката си рецесия от поне век насам през първата половина на 2020 г. Макар първоначалният отскок да бе сравнително бърз, възстановяването се забави към края на годината. Правителствената схема за запазване на работните места, която действаше от април до октомври, помогна за запазване на безработицата ниска в ранните етапи на пандемията. Но с натрупването на загубени работни места и вялото наемане безработицата ще достигне най-високото си ниво от началото на 90-те години на миналия век.

Тя ще остане трайно висока през цялата 2021 г. заради това, че индустрии с много работни места като (физическа) търговия на дребно и хотели и ресторанти страдат от правилата за социално дистанциране и възхода на домашния офис. Схемата за кариерен старт, въведена през есента на 2020 г., която ще помогне на младите да започнат работа, ще бъде последвана през 2021 г. от още програми за създаване на работни места, докато правителството се бори да свали безработицата.

Упорито високият бюджетен дефицит ще доведе до много ужас, но малко действия за свиването му. Докато цената на заемите остава ниска, финансовият министър Риши Сунак ще може да говори спокойно пред парламента за нуждата от решителни действия на по-късен етап. Никакво сериозно фискално затягане няма да се случи преди 2022 г. най-рано. Вместо това както пролетният, така и есенният бюджет за 2021 г. ще бъдат предшествани от обичайните брифинги за нуждата от вдигане на данъците върху пенсиите, самонаетите и богатите, преди министърът да ги изключи за близкото бъдеще. Но един от фокусите на правителството ще бъдат инфраструктурните разходи, като премиерът и финансовият министър са единни в желанието си да придвижат своята стратегия за "изравняване", която цели да помогне на изоставащите британски региони.

Друга голяма тема за политиците през втората половина на годината ще бъде надигащата се вълна от необслужвани кредити по правителствената схема за подпомагане. Тя беше въведена през май 2020 г. и предлага 100% гарантирани от финансовото министерство заеми до 50 000 лири (65 000 долара) за малки и средни компании. Заради държавната гаранция банките не усещаха нужда от детайлни проверки и засилиха кредитирането. Близо 38 млрд. лири бяха отпуснати като заеми на 1.6 млн. компании в първите пет месеца. Първите лихвени и капиталови плащания трябва да бъдат направени през май 2021 г. и банкерите се притесняват, че близо 40% от кредитите бързо ще станат "лоши". Правителството или ще трябва да преследва стотици хиляди малки бизнеси чрез съдилищата, занимаващи се с несъстоятелност, или да отпише милиарди лири, превръщайки заемите в грантове.

Въпреки свързаните с Brexit и пандемията смущения в предлагането инфлацията ще остане ниска. Слабият трудов пазар ще потисне ръста на заплатите и търсенето ще бъде вяло. Bank of England ще остави лихвите на ниво 0.1% и е по-вероятно да разшири програмата си за "количествени облекчения", отколкото да премине към негативни лихви при евентуален нов икономически шок.

До края на 2021 г. икономиката ще е наваксала изгубеното през първата половина на 2020 г. Но ще е изпълзяла от пропастта с по-висока безработица, много по-голям публичен дълг и белези, които може да отнеме години да се излекуват.

2021 накратко

Пенсиониран Boeing 747 ще започне нов живот на летището "Котсуълд" в Кембъл, Англия, след като пандемията сложи преждевременен край на 26-годишната му летателна кариера. Той може да бъде нает като кино или конферентна зала, като системата му за забавления на борда е налична за бизнес презентации. В същото време друг пенсиониран Boeing 747 на аеродрума в Дънсфолд влиза в нова роля като филмов декор.

2020, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

За британската икономика 2021 ще бъде странна година. Годишното ниво на растеж на БВП ще бъде най-бързото от десетилетия. Но страната ще е обхваната от усещане за криза насред висока безработица и огромен дефицит.

Годината ще започне с търговски шок, след като правителството на Борис Джонсън най-после изпълни обещанието си да "приключи с Brexit" - транзитният период за членство на Великобритания в европейския единен пазар и митнически съюз свършва на 31 декември 2020 г. Разликата между някога всяващото ужас излизане без сделка и ограниченото търговско споразумение, което правителството се стреми да договори, е относително малка в дългосрочен план. А в краткосрочен план и двете водят до разрушение. Производителите на автомобили и аерокосмическата индустрия, чиито производства бяха изградени с предположението за лесно преминаване на граници в Европа, за известно време ще се мъчат да се адаптират. Търговците на дребно ще трябва да се справят с недостига на някои стоки, докато митническите процедури бъдат изгладени.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    ss avatar :-|
    SS

    То затова е вярна приказката - Кой каквото сам си направи, никой друг не може да му го направи ...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Как ще балансира Макрон

Как ще балансира Макрон

Предшестващо заболяване

Предшестващо заболяване

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK