Промените в търговията месец след Brexit

Компаниите и потребителите се сблъскват с неочаквано високи мита, ДДС и логистични разходи, което ще направи някои продажби неизгодни

Обемите на товарите между Обединеното кралство и ЕС са намалели с 38% през третата седмица на януари в сравнение със същата седмица преди година
Обемите на товарите между Обединеното кралство и ЕС са намалели с 38% през третата седмица на януари в сравнение със същата седмица преди година    ©  Reuters
Обемите на товарите между Обединеното кралство и ЕС са намалели с 38% през третата седмица на януари в сравнение със същата седмица преди година
Обемите на товарите между Обединеното кралство и ЕС са намалели с 38% през третата седмица на януари в сравнение със същата седмица преди година    ©  Reuters

Напускането на Великобритания от Европейския съюз предизвика най-голямата промяна в световната търговия, откакто страната се присъедини към блока преди 48 години. Компаниите се борят с документи за износ, по-дълги срокове за доставка и необходимост от преструктуриране на веригите за доставки.

Обемите на товарите между Обединеното кралство и ЕС са намалели с 38% през третата седмица на януари в сравнение със същата седмица преди година, показват данни, получени от наблюдение на движението на камиони в реално време, съобщава Reuters. Ето някои от промените в търговията, настъпили след излизането на Великобритания от единния пазар и митническия съюз на ЕС на 31 декември:

По-дълго време за доставка

Рибарите бяха първите засегнати от промените през януари. Когато нововъведените здравни проверки, сертификати и митнически декларации забавиха транспорта на стоки, европейските купувачи отказаха продуктите на британските рибари, тъй като те вече не се считаха за пресни.

Производителите на храни, вариращи от сирене до говеждо месо от висок клас, са спрели да изнасят за Европа поне за момента. Някои компании се опитват да намерят решение. Някои шотландски рибари пренасят улова си директно на датските пазари, за да избегнат британската бюрокрация. Около една пета от малкия и средния бизнес обаче временно е спряла продажбите на европейския пазар.

Вериги за доставки

Новите пречки принудиха компаниите, които могат да си го позволят, да преразгледат веригите си на доставки. Особено засегнати бяха онези британски фирми, които продават стоки в ЕС, произведени от материали, първоначално внесени от Азия, тъй като рискуват да им бъдат наложени митнически тарифи.

Гигантът сред онлайн магазините за облекло ASOS очаква да бъде ударен с такси на стойност 15 млн. паунда. Въпреки че повечето от европейските му продажби минават директно през склад в Берлин, някои все още влизат първо във Великобритания. Британската марка дрехи Superdry ще използва митнически складове. Японският производител на автомобили Nissan планира да доставя повече батерии от Великобритания, като по този начин ще избегне митата върху електрическите автомобили.

ДДС и разходи

Компаниите и потребителите се сблъскват с неочаквано високи мита, ДДС и логистични разходи, което ще направи някои продажби неизгодни. Логистичните компании заявиха, че разходите за наемане на европейски шофьори за внасяне на стоки във Великобритания са се увеличили. Това, че шофьорите също се нуждаят от отрицателен тест за коронавирус, за да напуснат страната, прави островната държава много по-малко привлекателна дестинация за тях.

Проучване на Confederation of British Industry сред производители от Обединеното кралство показа, че оптимизмът по отношение на тяхната конкурентоспособност с конкурентите от ЕС се е влошил с най-бързите регистрирани темпове. Въпреки това поръчките от ЕС се подобриха, което предполага, че някои фирми от ЕС все още се снабдяват от Обединеното кралство.

Финансови услуги

Търговското споразумение с ЕС, в сила от 1 януари, не обхваща финансовите услуги. Това оставя Лондонското сити в голяма степен откъснато от блока.

Европейската дневна търговия с акции на стойност 6 млрд. евро "отпътува" от британския финансов център за континента в началото на януари заедно с голяма част от суап сделките. Това повдига въпроси за цената на всеки бъдещ достъп до ЕС, като се има предвид, че банките и платформите за търговия в Обединеното кралство са отворили звена на континента.

Брюксел заяви, че няма да обмисля предоставянето на по-равностоен достъп, докато не бъде сключен пакт за регулаторно сътрудничество с Великобритания и не бъдат проучени планираните отклонения от правилата на ЕС в Обединеното кралство.

Лондон няма намерение да въведе куп регулации, за да запази позицията си на водещ международен финансов център след Brexit, заяви политическият лидер на City of London пред Reuters. Но е готов да действа, ако ЕС блокира достъпа. Bank of England заяви, че Великобритания не трябва да се подчинява на правилата на ЕС само за да осигури по-добър достъп, предупреждавайки, че цената може да е твърде висока.

Ирландия

Най-очевидният признак за въздействието на Brexit може да се види в пристанищата. В момента големите фериботи изпращат стоки директно между членката на ЕС Ирландия и останалата част от блока, за да се елиминират документите и закъсненията, свързани с някога по-бързия маршрут през Великобритания.

Появиха се празни места по рафтовете на някои супермаркети в Ирландия и британската провинция Северна Ирландия, докато търговците на дребно се борят да се справят с митническите документи - ситуация, която може да се влоши след изтичането на тримесечния гратисен период за супермаркетите в Северна Ирландия.

Електронната търговия също е силно засегната поради броя на ирландските клиенти, които пазаруват онлайн от магазини във Великобритания. Някои британски доставчици спряха търговията, а северноирландските логистични фирми предупредиха, че цените растат, тъй като камионите се връщат от Великобритания празни, без товар за обратния път, който да покрие разходите.