Милионите "зомби" работници на Европа

Удължаването на програмите за субсидирана заетост отлага кризата с безработицата за сектори, които ще загубят най-много от кризата

Правителствата бяха изправени пред трудния избор на кого и с колко да помогнат.
Правителствата бяха изправени пред трудния избор на кого и с колко да помогнат.
Правителствата бяха изправени пред трудния избор на кого и с колко да помогнат.    ©  Reuters
Правителствата бяха изправени пред трудния избор на кого и с колко да помогнат.    ©  Reuters

Правилото "твърде голям, за да фалираш", което по време на финансовата криза се прилагаше за спасяването главно на банки, в корона рецесията стана валидно за цели други сектори. Пандемията порази особено силно отрасли като туризъм, транспорт, производство на авточасти и такива, зависими от веригите на доставки. Което накара редица държави да приложат схеми за запазване на десетки милиони работни места в сериозно ударени от кризата компании.

Правителствата бяха изправени пред трудния избор на кого и с колко да помогнат. В сектори като транспорт и туризъм промяната вероятно ще е, докато приключи пандемията. Очакванията са те да се съвземат до пет години. И се нуждаят повече от подкрепа, защото в тях са заети много хора. Алтернативата е да последват масови фалити и цели индустрии да излязат от строя. В други сектори, като например офис площи и търговия, от години текат промени, които пандемията ускори. Развитието на онлайн търговията вече води до затварянето на физически магазини, което показва, че помощите за този сектор нямат особен икономически смисъл.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове