Ovo je производителност
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ovo je производителност

Излагането на дори малко количество ваксинна дезинформация намалява броя на желаещите да се имунизират с до 8.8%

Ovo je производителност

Как две трети от антиваксърското онлайн съдържание идват от едва 12 души и защо социалните медии трябва да се задействат

Марина Станева
3498 прочитания

Излагането на дори малко количество ваксинна дезинформация намалява броя на желаещите да се имунизират с до 8.8%

© Reuters


Последиците от замърсяването с маските за еднократна употреба, криминалното минало на фармацевтичната компания Johnson & Johnson, бумът на психически проблеми при тийнейджърите заради противоепидемичните мерки. Това са само малка част от онлайн публикациите през март във Facebook страницата на Робърт Ф. Кенеди-младши, син на демократическия сенатор Робърт Ф. Кенеди и племенник на бившия американски президент Джон Ф. Кенеди. Той е юрист и екологичен активист, но също така известен антиваксър и поддръжник на конспиративни теории. А според скорошен доклад на организацията Center for Countering Digital Hate (CCDH) е един от 12-те души, отговорни за две трети от антиваксърското онлайн съдържание.

CCDH е британско-американска организация с нестопанска цел, насочена срещу дигиталната омраза и дезинформацията. В доклада си "Дезинформационната дузина" посочва 12-те души и техните организации, които по нейни данни са основните разпространители на антиваксърските публикации, споделяни и поствани във Facebook и Twitter. Повечето от тях продължават да са активни в основните социални мрежи, въпреки че многократно са нарушавали техните правила. От организацията настояват за премахване на акаунтите им, тъй като това е най-ефективният начин за ограничаване на обхвата на опасните заблуди. Освен това призовават мерките да обхващат и организациите, контролирани от тези лица, както и "дублиращите" акаунти, създадени, за да се избегне блокирането.

"На фона на пандемията антиваксърската индустрия извършва целева кампания за заблуждаване на хората относно ваксините срещу COVID-19. Дезинформацията се превърна в директна заплаха за общественото здраве. Ако големите технологични компании не се задействат сега, пандемията ще се удължи и ще загубим още хора", казва пред "Капитал" главният изпълнителен директор на CCDH Имран Ахмед.

Без експертиза, но пък свръхефективни

CCDH в момента проследява 425 антиваксърски акаунта и отбелязва, че общите им последователи в различните мрежи са достигнали 59.2 млн. души през декември 2020 г., което е увеличение с 877 000 души от юни насам. Това превръща социалните медии в най-голямата и най-важната платформа за противниците на имунизирането. След анализ на антиваксърско съдържание, което е било споделено или постнато общо 812 000 пъти във Facebook и Twitter в периода 1 февруари - 16 март 2021 г., се оказва, че 65% от него идва от "дезинформационната дузина", включително Робърт Ф. Кенеди-младши и поддръжникът на алтернативната медицина Джоузеф Меркола. Въпреки че някои от тези лица са били премахвани от една платформа, все още не са предприети всестранни действия и повечето остават активни във Facebook, Instagram и Twitter.

На 8 февруари Instagram реши да забрани акаунта на Кенеди, но той продължава дейността си в Twitter и Facebook, което му позволява да публикува фалшиви твърдения като това (постнато на 24 февруари): "Въпреки данните за аборти сред жени, получили експерименталните ваксини на Pfizer и Moderna, здравните власти съветват бременните да се имунизират." Същевременно Джоузеф Меркола е активен и в трите платформи, където има общо 3.6 млн. последователи. Там той публикува свои материали, в които казва, че "лечението с водороден пероксид може успешно да излекува повечето респираторни болести, включително коронавируса".

Докладът на CCDH определя Кенеди, Меркола и останалите десет разпространители на ваксинна дезинформация като "малка група от лица, които нямат необходимата медицинска експертиза, които се възползват от социалните медии, за да омаловажават опасността от ковид-19, и които публикуват фалшива информация за безопасността на ваксините". И допълва, че обществото не може да вземе информирано решение за своето здраве, когато постоянно е засипвано с неистини.

Но какво прави "дезинформационната дузина" толкова ефективна? Според Имран Ахмед антиваксърската индустрия "прави милиони долари на година и наема огромен персонал, затова не е изненадващо, че обхватът й е толкова голям". Но той посочва и друг проблем: "Социалните медии допускат съществуването на антиваксинни лъжи и пропаганда на техните платформи с години, позволявайки на тези суперразпространители да постигнат огромна публика за вредната си дезинформация".

Как не работят санкциите

В момента деветима от "дезинформационната дузина" са активни във Facebook, Instagram и Twitter, а само трима са премахнати от една платформа. Изследване на CCDH от миналата година показва, че социалните медии не са предприели мерки в 95% от докладваните от организацията случаи на невярна информация за коронавируса и ваксините. Скорошен доклад на CCDH пък твърди, че алгоритъмът на Instagram на практика препоръчва подобно дезинформационно съдържание. "Facebook, Google и Twitter са въвели политики за предотвратяване на разпространението на ваксинни неистини, но до този момент се провалят в прилагането им. Те са особено неефективни в премахването на вредна и опасна дезинформация за ваксините срещу коронавирус", посочват от CCDH.

Организацията призовава платформите да установят ясни правила за предприемане на действия, като например две предупреждения, след което да се налагат рестрикции за акаунтите. Подобен подход би позволил ефективното балансиране между ограничаването на невярната информация и запазването на свободата на словото. Освен това според CCDH потребителите трябва да виждат предупреждения, когато опитат да кликнат върху линк, водещ към сайт, за който се знае, че провежда пропаганда срещу ваксините. Също така Facebook не трябва да разрешава създаването на частни и тайни антиваксърски групи, където дезинформацията може да се разпространява без санкции.

"Социалните медии позволяват на антиваксърите да вербуват милиони хора и да им втълпяват страх и съмнения", обобщава Имран Ахмед. Думите му се потвърждават от изследване на Vaccine Confidence Project, според което излагането на дори малко количество онлайн ваксинна дезинформация намалява броя на желаещите да се имунизират срещу коронавирус с до 8.8%. С колко ли скачат процентите, когато "дезинформационната дузина" застане пред компютъра?

Последиците от замърсяването с маските за еднократна употреба, криминалното минало на фармацевтичната компания Johnson & Johnson, бумът на психически проблеми при тийнейджърите заради противоепидемичните мерки. Това са само малка част от онлайн публикациите през март във Facebook страницата на Робърт Ф. Кенеди-младши, син на демократическия сенатор Робърт Ф. Кенеди и племенник на бившия американски президент Джон Ф. Кенеди. Той е юрист и екологичен активист, но също така известен антиваксър и поддръжник на конспиративни теории. А според скорошен доклад на организацията Center for Countering Digital Hate (CCDH) е един от 12-те души, отговорни за две трети от антиваксърското онлайн съдържание.

CCDH е британско-американска организация с нестопанска цел, насочена срещу дигиталната омраза и дезинформацията. В доклада си "Дезинформационната дузина" посочва 12-те души и техните организации, които по нейни данни са основните разпространители на антиваксърските публикации, споделяни и поствани във Facebook и Twitter. Повечето от тях продължават да са активни в основните социални мрежи, въпреки че многократно са нарушавали техните правила. От организацията настояват за премахване на акаунтите им, тъй като това е най-ефективният начин за ограничаване на обхвата на опасните заблуди. Освен това призовават мерките да обхващат и организациите, контролирани от тези лица, както и "дублиращите" акаунти, създадени, за да се избегне блокирането.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    Susedkata avatar :-|
    Любопитната Съседка

    Мониторингът на online съдържанието във Facebook се извършва от фирми-подизпълнители, които нямат нищо общо с американската компания. Така например, съдържанието на български (и на няколко други езика) се извършва от компанията CCC Essen Digital, която се намира в германския град Есен и няма нищо общо с Facebook. Почти всеки който е кандидатствал за работа там бива нает, защото няма абсолютно никакви професионални или образователни изисквания, а текучеството на кадри е много високо. Един ден работиш в дюнерджийница, а на следващия вече решаваш какво може или не може да бъде в интернет! След двуседмично "обучение" (в най-общия смисъл на думата) всеки нает да работи там има пълната свобода да трие коментари или блокира профили (или да НЕ прави това) по свое собствено усмотрение, както и когато си поиска.

  • 2
    fes18649563 avatar :-|
    fes18649563

    По тая логика никой не требва да коментира нищо по никоя тема, защото му липсвала "достатъчна експертиза". Интересно само защо не баннаха профилите на СЗО и куп експерти и политици, които лъгаха целенасочено месеци наред, че маските не предпазвали и дори били опасни за обикновените хора, само за да прикрият престъпната си некадърности неподготвеност? Ово йе стандарт - ще пищим за свобода на словото, но и ще налагаме цензура когато ни изнася ... Либера**и, сър!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.