Задава ли се краят на евтините и кратки полети

Задава ли се краят на евтините и кратки полети

Вероятните следващи управляващи в Германия искат да направят пътуването с влак по-привлекателно от летенето. И имат подкрепа в Брюксел

7738 прочитания

© Reuters


Авиоиндустрията беше свалена на колене от коронавируса. Сега над нея е надвиснала и друга заплаха.

Франс Тимерманс, вицепрезидент на Европейската комисия, отговарящ за Зеления пакт на ЕС, заяви преди дни, че е за въвеждането на данъчни и ценови политики, които да направят пътуването с влакове по-привлекателно от летенето. "Подкрепям облагането с данък на керосина подобно на други горива", каза Тимерманс и добави, че "никой не трябва да лети 10 или 12 пъти годишно".

Това изказване на Тимерманс идва малко след като лидерът на германските Зелени Аналена Бербок призова летенето със самолет да се оскъпи. Вицепрезидентът на ЕК обаче не изрази подкрепа за друга идея на Бербок - за слагането на край на евтините полети на къси разстояния.

Зелена вълна в Германия...

Бербок е кандидатът за канцлер на Зелените, които са във възход преди парламентарните избори през септември. Последните допитвания им дават 25% подкрепа, почти наравно с Християндемократическия съюз (ХДС) на канцлера Ангела Меркел. Ако запазят силната си инерция, Зелените може да оглавят следващото германско правителство, а Бербок да замени Меркел на канцлерския пост.

Бербок иска да оскъпи летенето със самолет и да премахне полетите на къси разстояния. "В перспектива тях няма да ги има", заяви тя в скорошно интервю за в. Bild am Sonntag.

Нечестно е с пари на данъкоплатците да се субсидират самолетните полети, а в същото време пътуванията на дълги разстояния с влак да са така скъпи, казва още Бербок и добавя: "За едно семейство пътуването с влак трябва да е по-евтино от летенето на къси разстояния."

Бербок обещава, че правителство начело със Зелените ще изпрати в миналото евтините полети като тези до Майорка за 29 евро. "Всеки може да ходи на почивка, където си иска. Но ако полетите бъдат обложени с екоданък, на дъмпинговите цени ще бъде сложен край", убедена е Бербок. В Германия, както и в много други държави, самолетното гориво не се облага с енергиен данък.

От ХДС незабавно отхвърлиха идеята. "Ясно е, че въздушният транспорт трябва да даде своя принос в защита на климата. Но забраната на полетите на къси разстояния и сериозното поскъпване на въздушния транспорт са грешен подход", заяви заместник-председателят на фракцията на ХДС в Бундестага Улрих Ланге. Според него по-разумно би било да продължат усилията за декарбонизиране на въздушния транспорт чрез горива с ниски емисии на въглероден двуокис.

...и не само

В интервю пред германската Funke Media Group Тимерманс казва, че ако гражданите на ЕС могат да бъдат убедени да се самоограничат до един полет годишно, "тогава няма да има проблем - нито за климата, нито за портфейлите".

Миналия месец френското Национално събрание (долната камара на парламента) гласува законопроект за премахване на вътрешните полети по маршрути, които могат да бъдат покрити с пътуване с влак за по-малко от два часа и половина. Мярката, която трябва да бъде гласувана и от Сената, е част от по-широкообхватен законопроект за климата, който има за цел да намали френските емисии на въглерод с 40% към 2030 г. спрямо нивата от 1990 г. Екоактивисти обвиняват президента Еманюел Макрон, че е намалил по-ранните обещания в законопроекта, в които е ставало дума за разстояния, покривани с четири часа път с влак.

Авиоиндустрията беше свалена на колене от коронавируса. Сега над нея е надвиснала и друга заплаха.

Франс Тимерманс, вицепрезидент на Европейската комисия, отговарящ за Зеления пакт на ЕС, заяви преди дни, че е за въвеждането на данъчни и ценови политики, които да направят пътуването с влакове по-привлекателно от летенето. "Подкрепям облагането с данък на керосина подобно на други горива", каза Тимерманс и добави, че "никой не трябва да лети 10 или 12 пъти годишно".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


4 коментара
  • 1
    stan72 avatar :-|
    Станислав Генов
  • 2
    xte29566872 avatar :-P
    xte29566872

    Това са поредните евроглупости. Евробонзите ще обикалят ЕС с влак? Ще ми се да го видя.

  • 3
    katia_1 avatar :-|
    Rational

    Не знам откога ходенето до другия край на Европа за 2 часа за уикенда стана крайна необходимост. Нужно е да се сложи реалната цена на услугата, а който иска да я плаща.

  • 4
    saz391051887 avatar :-|
    saz391051887

    еко терористите не могат да се спрат с дивите си идеи. първо, авиоиндустрията е отговрона за едва два процента от емисиите - защо никой не пише за това?! яростта с която я нападат е повече от подозрителна. ще кажеш че ако ограничат петко и ханс в родните им села и всичките ни проблеми ще бъдат решени.
    ключът към климатичните промени не е в това да направиш пътуването лукс, достъпен само за богатите хора. надявам се и останалите да поумнеят и да очакват интелигентни решения от политиците си.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход