Още по-зелената сделка

ЕК представи най-мащабния пакет от реформи, който ще промени коренно живота на хората в следващите 15 години, ако бъде приет

Темата накратко
  • Предложенията включват забрана на дизеловите и бензиновите коли, нов въглероден данък, още по-дълбока реформа в енергетиката и строги изисквания към сградите.
  • Всичко това звучи добре, но е свързано с огромни инвестиции и повишаване на разходите на домакинствата.

Денят е понеделник, 23 юли 2035 г. София отново е потънала в лятната жега, но обичайният за това време на годната смог от изгорели газове и прах липсва. Голяма част от колите по улиците вече са електрически заради стимулите за купуването им през последните години и забраната за продажба на бензинови и дизелови коли, която е влязла в сила в началото на годината. Докато пиете сутрешното си кафе на балкона и преглеждате баланса от продадения през миналата седмица ток от соларите, които сложихте преди 5 години на покрива, си спомняте как изглеждаше преди кварталът - сиви блокове с порутени фасади и кални градинки между тях. Сега почти всичко е санирано и има много повече зеленина. Поръчвате си електрическо автономно такси, за да стигате до работа - след въвеждането на въглероден данък върху вносните стоки много фирми върнаха производствата си в Европа и сега сте представител на компания за алуминиеви елементи. Докато пътувате обаче, отново се сещате, че няма да може да отидете на почивка в Испания заради драстично поскъпналите полети след въвеждането на схемата за CO2 разрешителни за авиацията и ще трябва отново да шофирате към Гърция или Черноморието.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ajsayder avatar :-|
    sim4o
    • - 3
    • + 4

    .. "обичайният за това време на годната смог от изгорели газове и прах липсва. .. Голяма част от колите по улиците вече са електрически"
    ----------------
    Глупости, ама пълни ..

    Първо - камионите, тировете по околовръстното, тракторите, багерите, бетоновозите, автобусите , булдозерите, мотокарите, асфалтополагачите - и те ли са електрически?
    На батерийки?

    Второ - ами че нали енергията за всичко това ще идва от безвъглеродни източници. За София , най-голямата мощност ще е централа на РДФ.. да, мощността трябва да е близко до консуматорите за да няма загуби от пренос по мрежите ..
    С тази мощност ще има : намаляване емисиите въглеродни оксиди с 87,2 т/г ( 7%).
    Производство на 20 MW електро енергия ..

    Да, ама тази мощност е малко - та ще има и поне още една "зелена" инсталация, на биомаса най-вероятно , може и още малко РДФ....

    И въздухът в софийската котловина, ще е по-чист???

    Верно ли бе??

    Активисти, политици, лобисти и медии продължават да смесват замърсяването на въздуха и въглеродните емисии – все едно става въпрос за едно и също нещо. Малко го правят с ясното съзнание, че лъжат. Повечето просто не знаят.

    Нередност?
  • 2
    chip avatar :-?
    chip
    • - 1
    • + 2

    Ох, леле, малее, ще я втасаме нацяло, това поне е сигурно. Единственото ми успокоение е, че планът в този му вид няма да бъде приет, няма как...

    Нередност?
  • 3
    drakon avatar :-|
    Vassil Stoychev
    • - 1
    • + 1

    1) Защо наричам поддръжниците на този план еко-талибани?
    Талибаните са ислямски стуенти, които дори и след един месец изучаване на учението,вече смятат , че имат "моралното право" да наложат гледаната си точка на всички останали и да ги принудят да живеят по закона шериа. Та тези еко-талибаните не са по-различни, да не говорим, че научния фудамент на който стъпва теорията за глобалното затопляне е пълна смешка (мога подробно да опиша защо е така, но както го бе формулирал един нобелов лауреат по физика - "Въпросът за глобалното затопляне, не е научен, а религиозен .")
    2) Зелената сделка и по-специално схемата за търговия с емисии е непълно неморална. За разлика от традиционните видове данъчно облагане , при които по-високо се облагат хората с по-висок доход или по-голямо потребление, при облагане на емисиите с най-високи ставки ще се облагат най-бедните, което е престъпление. Защо повечето българи се отопляват на твърдо гориво , а не на ток или природен газ? ЗАЩОТО НЕ МОГАТ ДА СИ ПОЗВОЛЯТ ДА ГИ ПЛАЩАТ. ДА СИ БЕДЕН НЕ Е ПРЕСТЪПЛЕНИЕ. Или поне до сега не беше.
    3) За нас като държава заобиколена от страни в които не се прилагат подобни ограничения (примерно Турция, страните от Западните Балкани и Украйна) е икономическо самоубийство да приемем изискванията на Зелената сделка. Ще си пожертваме тежката индустрия - защо ? За да може Грета Тумберг да спи по-спокойно ли? А с хилядите безработни и изгубени приходи какво ще правим?
    4) Данъка върху въглероното изтичане не може да бъде приложен в обозримо бъдеще. Просто го няма в споразуменията по СТО. А приемането на едно ново търговско споразумение отнема години ,дори при добро желание от двете страни. Т.е. ние като експортно ориентирана икономика трябва да влошим условията за нашите предприятия износители , с надеждата , че спасим някое и друго работно място.
    5) Тази нова водородна революция явно има други цели от широко прокламираните. Опитът до сега показва, че ВЕИ не са алтернатива на газта и въглищата (примерно сривът в енергосистемата на Тексас тази година, но имаше подобен в Калифорния преди година) , единствено АЕЦ може да бъде, но за целта ни трябват по-малки , по-евтини и по-безопасни централи, каквито в момента няма работещи. Явно целта е стандарта на обикновенния европеец да бъде понижен , в резултат да намалее населението, колите и жилищата да станат недостъпни като цени. Кой има интерес от това?

    Нередност?
Нов коментар