Един ден в Европа през 2035 г., ако климатичният пакет бъде приет

Reuters

Един ден в Европа през 2035 г., ако климатичният пакет бъде приет

Промяната ще накара гражданите да променят почти всеки аспект от начина си на живот, работа и пътуване

10159 прочитания

Reuters

© Reuters


Малко след 17.00 петък в края на юли 2035 г. Вие се прибирате от работа с електрическата си кола. Спокойно е - рекорден брой автомобили работят с батерия.

Беше добра седмица. Два месеца вече сте в програма за обучение, която ви дава нужното знание как се поддържат вятърни турбини. Положението беше доста тежко няколко години, след като бяхте съкратен от завода, където правехте части за двигатели с вътрешно горене, защото правителството забрани нови автомобили с изкопаеми горива. Но сега сте се присъединили към правителствена програма, която помага на хората да си намерят работа в зелените индустрии.

Това е само поглед към бъдещето, ако политиките, изброени в пакета на Европейския съюз относно климата, Fit for 55, станат реалност. Планът, който може да изисква трилион евро инвестиции, ще бъде най-радикалната промяна в европейската икономика от създаването на еврото и ще постави Стария континент на пътя да достигне нетни нулеви емисии до средата на века. Предстоят години на разгорещени преговори, като политици и ръководители на компании вече се противопоставят на някои от най-прогресивните предложения. Но ако плановете успеят, това ще принуди европейските граждани да променят драстично почти всеки аспект от начина си на живот, работа и пътуване, разказва Bloomberg във футуристичен материал.

На този юлски ден след 14 години панел на стената в една от стаите на долния етаж издава звуков сигнал, докато минавате през входната врата. Той е настроен да ви даде знак, че има повреда в общите слънчеви панели, захранващи вашия квартал. Звуковите сигнали са редовно явление през лятото. Както винаги, регистрирате днешните произведени киловати в приложението за въглероден отпечатък на телефона си. Фойерверки експлодират на екрана. Направи го! Спечелили сте достатъчно точки за ваучер за хранителни стоки на стойност 10 евро.

Няколко клика и постижението е споделено в социалните медии. Телефонът вибрира с още добри новини. Когато слънцето не грееше толкова силно по-рано през годината, вашата електрическа кола компенсираше пропуснатите ползи. Използвали сте я като батерия, за да съхранявате електричество и да го продавате обратно в мрежата, когато вятърните и слънчевите ферми не произвеждат достатъчно. Парите най-накрая идват по сметката ви и влизат директно във вашия ваканционен фонд.

Отваряте друго приложение, за да проверите спестяванията си. Решихте всичките ви сметки да се управляват по "социално отговорен" начин преди десетилетие, когато ЕС въведе строги правила относно това, което се счита за зелени инвестиции. Това беше едно от най-умните решения, които взехте, защото получавате по-висока възвръщаемост от вашите приятели, които не са направили смяната заедно с вас.

Подготвяте се за вечеря, когато дъщеря ви слиза бързо по стълбите. Тя иска да знае кога ще й купите електрически скутер, който сте обещали, ако е постигнала добри резултати на изпитите си. Преди 15 години получихте първия си е-скутер, евтин внос от Китай. Но тези дни ги няма вече. След години на правни битки ЕС най-накрая наложи данъци върху вносни алуминиеви стоки от страни без строги закони за климата. Вероятно ще изберете германска марка.

Все още обмисляйки проблема със скутера, вие хвърляте две пици във фурната. Те са направени с биопшеница благодарение на целта на ЕС една четвърт от цялата земеделска земя да бъде обработвана без пестициди. Дори веганското сирене се е подобрило много от началото на века. Правителствата се отказаха от идеята да налагат данъци върху месото и млечните продукти, но вие все пак се отказахте от тях в началото на десетилетието. Толкова много от вашите приятели следват диети на растителна основа, че започва да ви става неудобно, защото само вие поръчвате говежди бургери.

Смяна на местата за ваканция

Тази вечер няма време за изискано хранене, защото семейството е заето да си приготви багажа за почивка в Ротердам, за която заминавате утре. Преди десетилетие обичахте да летите до гръцки острови, но тъй като правителството увеличи данъците върху въглерода на авиокомпаниите, това е твърде скъпо, така че вместо това се качвате на влака, пътуващ през Европа. Санторини вече не е толкова привлекателен. В летните дни става неудобно горещо. Преди Ротердам беше един от най-замърсените градове в Европа, но тъй като ЕС въведе нови разпоредби за корабоплаването, той се превърна в туристическа гореща точка. Обичате да прекарвате време в кафенетата на пристанището или да обикаляте из стария град.

Телефонът ви звъни и сте развълнуван да чуете гласа на стара приятелка от училище, която се премести в Бостън преди няколко години. Тя има въпрос относно термопомпите. Засега те са инсталирани в много домове в Европа, но тепърва навлизат на американския пазар. Обяснявате й, че са по-добри за околната среда, но може да са голяма занимавка, когато се счупят. Просто няма толкова много хора, които знаят как да ги поправят, за разлика от газовия бойлер, който сте имали преди.

Разговорът се насочва към предстоящите парламентарни избори. Признавате, че сте разочаровани от управляващата партия. Всички тези зелени политики започват да "хапят". Правителствата трябваше да подготвят програми, за да защитят хората от "енергийната бедност" - поне така го наричаха - но не беше толкова просто. Години наред се води ожесточена политическа борба за това как да се компенсира натоварването на крайния клиент. Сега много от вашите приятели казват, че се страхуват да получат сметките си, особено през зимата. Това доведе до сериозно недоволство и дори се възраждат старите политици, които са били скептично настроени към климатичните промени.

На гарата на следващия ден рекламите на платформата гордо обявяват, че влакът, в който ще се возите, ще бъде задвижван изцяло от водород до 2050 г. Днес вече работи на горивни клетки, но енергията идва главно от изгаряне на природен газ. След 15 години горивото ще бъде произведено изцяло от възобновяеми енергийни източници. Пътуването е дълго и децата се карат през по-голямата част от него кой да вземе седалката на прозореца. Спирате да им обръщате внимание и отваряте лаптопа, за да проверите имейла си. Това е стар модел преносим компютър отпреди седем години, но все още работи като нов. Много по-лесно е да се оправят нещата сега, когато ЕС принуди компаниите да прекратят практиките, които състаряваха бързо устройствата им.

Когато най-накрая пристигнете в хотела с електрическо такси, което сте хванали от гарата, портиерът с радост разказва характеристиките му. Построен е миналата година от биосъобразна стомана и бетон. Басейнът се отоплява с водороден бойлер. Вдигате поглед към фасадата на сградата - жива стена, покрита с растения - и поемате дълбоко въздух. Имате чувството, че това ще бъде страхотна ваканция.

Малко след 17.00 петък в края на юли 2035 г. Вие се прибирате от работа с електрическата си кола. Спокойно е - рекорден брой автомобили работят с батерия.

Беше добра седмица. Два месеца вече сте в програма за обучение, която ви дава нужното знание как се поддържат вятърни турбини. Положението беше доста тежко няколко години, след като бяхте съкратен от завода, където правехте части за двигатели с вътрешно горене, защото правителството забрани нови автомобили с изкопаеми горива. Но сега сте се присъединили към правителствена програма, която помага на хората да си намерят работа в зелените индустрии.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


19 коментара
  • 1
    ss avatar :-P
    SS

    ...Един ден в Европа през 2035 г... - ще е доста по тегаво !

  • 2
    kiro1234 avatar :-P
    kiro1234

    Да, на мен не ми харесва, нещо като еко комунизъм. Маркс и Ленин са заменени с Гретита и био вегани. И сигурно тоалетната хартия е листа от мечтата на туриста.

  • 3
    mentor avatar :-|
    Ментор

    Смехотворен пасквил.
    Ако т.нар. климатичен пакет бъде приет, Европа през 2035 ще е останала без промишленост.
    Но пък за сметка на това пък ще е пълна с мултикултурни "бежанци", от които те е страх да излезеш навън.

    'Прогресивните' доволно ще се потупват по гърбовете, е нормалните хора ще се чудят накъде да бягат.
    Европа тотално се изврати, малоумните бюрократи в Брюксел са изгубили всякаква връзка с реалния свят и реалните му проблеми.

  • 4
    hou1510481221539200 avatar :-|
    Stoyan Dimitrov

    До коментар [#] от "Mentor":
    София, 1991 година. След спор с контрольорите, продължил около 5 минути, млад и добре облечен мъж слиза от трамвая, обръща се и казва "Къв билет, бе, то от три дена няма вода!". Тази настройка, че държавата/партията/"те" са виновни за всичко и всичко се мята в кюпа явно за някои хора. То така много лесно.

    А по темата - от климатичните промени бягане няма. Колкото повече чакаш, толкова по-зле. Намесата на държавата с огранения и забрани не е хубаво нещо, но не знам откога пък България страна по-нетърпима към намеса в икономическите свободи от Западна Европа, след като се тресе от корупция. Ако имате други идеи за действие, дайте ги. Но отричане на проблема не се брои за идея. Тъй че веганите са си вегани, но ако разбутаната природа ни остави гладни една-две години, ще видим къде ще се спасявате. И тогава досегашните бежанци ще ви се видят песен. Или пък вие ще спите някъде по палатки. Тия неща стават по-бързо отколкото си мислим, питайте ... някой бежанец. Ако сте виждали такива, де.

  • 5
    ajsayder avatar :-|
    sim4o

    До коментар [#] от "":

    Eто я "зелената сделка" за нас в цялата и красота:

    -----------------
    .."Близо 73 млн. лв. е субсидията, която ще получат за година производителите на електричество от биомаса – четем в решение на Комисията за енергийно и водно регулиране от юли 2020 г. Тази сума представлява разликата между пазарните цени на електроенергията и преференциалните цени, по които Националната електрическа компания изкупува тока от биомаса.
    Според проекта за национална енергийна стратегия на Министерството на енергетиката, очаква се до 2025 г. капацитетът за производство на електроенергия от биомаса да се увеличи със 150 до 170 мегавата, а произведеното електричество да нарасне с 400%. Измерено в пари, при сегашната структура на цените, това означава нов енергиен подсектор с приходи от половин милиард лева, от които 360 млн. лв. субсидии.
    Европейската комисия приема, че емисиите при изгарянето на биомаса са равни на нула. Логиката е, че въглеродът, изпуснат в атмосферата например при горене на дърва, впоследствие се поглъща от растителността, изникнала на мястото на отсечената. За отпадъците се счита, че ако не бъдат оползотворени (най-често изгорени), те така или иначе ще се разложат на сметищата или по полето и ще изпуснат парникови газове, особено метан.

    Така биомасата се превръща в ключов инструмент за постигане на амбициозните климатични цели на ЕС. Според действащата рамка, колкото повече електричество се добива от биомаса, толкова по-нисковъглеродна ще изглежда икономиката на Съюза.
    В България, въздействието върху горите заради събиране на биомаса за производство на енергия тепърва се усилва. Засега по-широко разпространение има производството на енергия чрез изгаряне на отпадъци – български и вносни. На графиката долу е показана динамиката на вноса на отпадъци от ЕС в България. През 2018 г., откогато са най-новите данни на Евростат, сме внесли над 150 000 тона европейски отпадъци, като главни доставчици са Италия (59 хил. т) и Великобритания (45 хил. т). За последните пет години, вносът на отпадъци в България е скочил със 125%..."
    -----------

    Те го те "зеленото" бъдеще .. честито !

  • 6
    ajsayder avatar :-|
    sim4o

    А по темата - от климатичните промени бягане няма. Колкото повече чакаш, толкова по-зле. Намесата на държавата с огранения и забрани не е хубаво нещо, но не знам откога пък България страна по-нетърпима към намеса в икономическите свободи от Западна Европа, след като се тресе от корупция. Ако имате други идеи за действие, дайте ги. Но отричане на проблема не се брои за идея. Тъй че веганите са си вегани, но ако разбутаната природа ни остави гладни една-две години, ще видим къде ще се спасявате"
    -----------------------------------------

    Каква друга идея - освен да изсечем горите и да ги изгорим, да горим и отпадъци - та за да спасим планетата?
    По-умно нещо може ли да се измисли? Евала на ЕС..!

    Аз викам че не може!

  • 7
    mentor avatar :-|
    Ментор

    До коментар [#] от "Stoyan Dimitrov":

    от климатичните промени бягане няма - OK.
    Но дори да приемем, че те са нещо опасно (за момента няма причини да смятаме това дори за частично вярно), че сме в състояние да влияем на климата (което според мен е абсолютна глупост) и че проблема ще се реши с 'въглероден неутралитет' (смехотворно) - пак едностранните мерки са тотална безсмислица.
    Европа генерира 12-13% от емисиите. Дори всичко да спре да работи и европейците да почнат да пасат трева, емисиите ще се намалят максимум наполовина. Т.е. резултата ще е 5-6% редукция в световен мащаб. Разбира се, емисиите всъщност няма да изчезнат, просто производствата ще се изнесат и емисиите ще се генерират другаде. Или реалния резултат в световен мащаб няма да надхвърли 2%.
    Това е практически **НИЩО**.

    Да се правят огромни и изключително рисковани и прибързани промени при гарантирана липса на (положителен) резултат е формен идиотизъм.

  • 8
    hou1510481221539200 avatar :-|
    Stoyan Dimitrov

    До коментар [#] от "":
     Според мен има известна разлика в това как се представят новините в България и в чужбина. Специално за Германия мога да кажа, че наред с всички критики към този вид политика, голяма част оправдани заради тъпите опити за намеса на държавата в иконимиката, има една цялостна идея, че Германия може и трябва да използва момента, за да бъде пионер в индустрията на бъдещето. Защо те виждат бъдеще, в което климатичните промени са нещо реално, предизвикано от човека и съответно не е смехотворно да се стремим да не изгорим всичко де що става за горене - това казва науката, със статистики. Какви са аргументите на хора. които смятат обратното така и не съм разбрал досега. Но така или иначе, Европа смята да използва бъркотията около сегашната криза, за да навакса технологичното си изоставане. Защото ако мислиш, че с пластмасови подлоги и евтина стомана ще прокопсаме и че е много опасно мръсните производства да избягат навън, явно си изтървал последните десетилетия. Отделно, че Китай например влага много повече пари в зелена енергия и т.н.
    Та въпросът не е, че Европа ще спаси света с емисиите си. Въпросът е нагласи, настройки и бъдеще. Дали ти вярваш в глобално затопляне или не, за радост, е все тая.

  • 9
    bretschneider avatar :-|
    bretschneider

    Поне няма да има гори да се притесняваме и за тях, щото всички те бяха изсечени, понеже не можеше да се гори въглища...

  • 10
    mentor avatar :-|
    Ментор

    До коментар [#] от "Stoyan Dimitrov":
    Климатичните промени са си нещо реално от 4 милиарда години, че и отгоре.
    Няма никакви сериозни доказателства, че повече CO2 в атмосферата ще доведе до увеличаване на температурите. В миналото е имало много по-високи температури при същите и по-ниски нива на СО2, и много по-ниски температури при по-високи нива на СО2. Ако между двете изобщо има връзка, тя в никакъв случай не е някаква елементарна пропорционална зависимост.
    Няма и никакви сериозни доказателства, че увеличение с 1-2 градуса ще е по някакъв начин катастрофално, по-вероятно е да е обратното.

    Всичко това с климатичните промени е опит на левичарски кръгове да предизвикат промени чрез създаване на масова истерия и чувство за спешна необходимост от каквито на тях им харесват "мерки". Няма нищо общо с климата.

    Спомняш ли си друг случай, в който технологично изоставане да е наваксано с бюрократични декрети? Щото аз не.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход