Великобритания забранява рекламите на нездравословни храни и напитки

Правителството настоява за по-всеобхватни мерки, за да намали затлъстяването сред населението

МАГАЗИН ПРОМАРКЕТ СУПЕР ХРАНИТЕЛНИ СТОКИ
МАГАЗИН ПРОМАРКЕТ СУПЕР ХРАНИТЕЛНИ СТОКИ    ©  Цветелина Николаева
МАГАЗИН ПРОМАРКЕТ СУПЕР ХРАНИТЕЛНИ СТОКИ
МАГАЗИН ПРОМАРКЕТ СУПЕР ХРАНИТЕЛНИ СТОКИ    ©  Цветелина Николаева

Премиерът на Великобритания Борис Джонсън настоява да бъдат забранени рекламите на нездравословна храна по телевизията преди 21 часа и изцяло в интернет. Законът ще влезе в сила до края на следващата година и беше приет от правителството, въпреки изненадващо малките ползи за здравето, които правителството очаква да има от него. Правителствената оценка показва, че средностатистическото британско дете ще консумира между 0.1% и 3.9% по-малко калории на ден в резултат на ограничаването на рекламата. Децата във Великобритания на възраст от 7 до 10 години обикновено консумират между 1500 и 2000 калории на ден, пише Financial Times.

Малките промени са от голямо значение. Средно хората във Великобритания консумират само 195 излишни калории на ден, приблизително еквивалент на един пакет чипс. Ако половината от тези, които в момента са с наднормено тегло, намалят приема си с 250 калории, те ще се преместят надолу в класацията за тегло и 10 млн. души ще се радват на още поне две години здравословен живот. Правителството прогнозира, че инициативата за забрана на реклами има потенциала да намали броя на затлъстелите деца с повече от 20 хил.

На компаниите ще бъде забранено да рекламират продукти с високо съдържание на мазнини, сол и захар и пускането на платени дигитални реклами по всяко време, с изключения за малкия бизнес и продукти като мед, зехтин и авокадо. Храните, за които ще важи забраната, варират от безалкохолни напитки и чипс до сладки зърнени закуски, сладкиши, пица и бисквити. Правителството публикува списък на засегнатите продукти и предупреди, че по-обширни критерии ще включат и здравословни храни.

Това е едно от най-строгите ограничения в рекламирането на храни в света досега. Ходът идва след забрана на популяризирането на нездравословна храна в магазините, включително оферти "купете едно, вземете едно безплатно", както и поставянето на артикули в близост до касите.

Джо Чърчил, министър на общественото здраве, каза: "Трябва да предприемем спешни действия за изравняване на неравенствата в здравеопазването. Това решение ще даде на децата ни шанс за здравословен начин на живот". Новите ограничения бяха приветствани от организаторите на кампании за здравословно хранене.

По-радикални мерки

Все по-често темата за епидемията на затлъстяването навлиза в дневния ред на правителствата на Запад. През 2011 г. Дания стана първата държава, която наложи данък на храни с високо съдържание на наситени мазнини. По-късно, през 2016 г. Великобритания обяви облагане за безалкохолни захарни напитки. Когато данъкът беше въведен две години по-късно, повечето напитки, продавани от Coca-Cola, бяха преформулирани, за да не надминават данъчния праг, определен на 5 грама захар на 100 милилитра. В резултат на това продажбите и печалбите в индустрията се запазиха, но потреблението на захар във всички безалкохолни напитки спадна с 30%.

Тогава генералният мениджър на Coca-Cola във Великобритания Леендерт ден Холандер предупреди, че "фактите не показват, че данъкът върху захарта променя поведението на потребителите". Но когато на компаниите се наложи да променят рецептите си, за да се измъкнат от данъчно облагане, потребителите консумират по-малко захар, без да го забелязват. Ако данъкът върху захарта бъде разширен до всички хранителни стоки в магазините, то Великобритания има сигурен начин за справяне с епидемията на затлъстяването.