Американските авиокомпании се възстановяват, европейските все още отчитат загуби

Американските авиокомпании се възстановяват, европейските все още отчитат загуби

Големият вътрешен пазар, щедрата държавна помощ и бързото разпространение на ваксините подпомагат подема в САЩ

2444 прочитания

© Reuters


Американските авиокомпании се връщат към рентабилност по-бързо от европейските благодарение на щедрата държавна помощ, много по-големия вътрешен пазар и относително бързия ваксинационен процес. Три от четирите водещи американски превозвача отчитат печалба през второто тримесечие. United Airlines, която регистрира тримесечна загуба, заяви, че също очаква да се върне на плюс през втората половина на годината.

Прогнозите за европейските превозвачи съвсем не са толкова оптимистични. Авиокомпаниите там натрупаха рекордни загуби по време на пандемията, тъй като търсенето на полети се срина, посочва Financial Times. Дан Аткинс от Flightpath Economics констатира, че американските авиокомпании пътуват "много повече" в рамките на вътрешния си пазар, докато европейските превозвачи трябва да се борят със забраните по международните граници.

Американската авиационна индустрия се възползва и от милиардите долари пряка държавна подкрепа, докато много водещи европейски превозвачи не получиха никаква специализирана помощ отвъд общите схеми за платен отпуск, предназначени за всички индустрии. Главният изпълнителен директор на American Airlines Дъг Паркър твърди, че комбинацията от безвъзмездни средства и заеми с ниска лихва, предоставени на индустрията в САЩ, са причината за "поразителния успех".

Програмата за подпомагане на заплати, известна като PSP, е позволила на американските превозвачи да задържат повече работници по време на пандемията, позволявайки им да увеличат капацитета бързо, когато търсенето се върне. "Ако нямахме PSP, нямаше да видим ръст като сегашния, от 45%, за едно тримесечие, казва Паркър. Щяхме да гледаме как авиокомпаниите фалират."

Водещата в САЩ Delta Air Lines отчете 652 млн. долара нетна печалба през второто тримесечие, следвана от нискотарифния превозвач Southwest Airlines с 348 млн. долара. United Airlines отчете нетна загуба от 434 млн. долара, но обяви, че при стабилно търсене ще генерира печалби до края на годината. "Не просто виждаме светлина в края на тунела, ние излизаме от тунела", казва изпълнителният директор на превозвача Скот Кърби пред Financial Times.

Мрачна картина в Европа

В контраст с оптимистичните прогнози на американските превозвачи, европейските авиокомпании са затруднени от малките вътрешни пазари и строгите ограничения за международно пътуване. Тази седмица easyJet отчете тримесечна загуба в размер на 318 млн. британски лири, като загубите за първите три тримесечия на финансовата година надминаха 1 млрд. британски лири.

Инвеститорите виждат нискотарифните превозвачи Ryanair и Wizz Air като най-подходящите за бързо възстановяване от кризата, а шефът на Ryanair Майкъл О'Лиъри се надява авиокомпанията му да се доближи до рентабилност още тази година.

Възстановяването на потребителското търсене в Европа е възпрепятствано от по-високата заболеваемост от COVID-19, казва Адриан Яношик, анализатор от Berenberg. Промяната на ограниченията по границите в Европа също доведе до несигурност, което обезкуражи потенциалните пътници да резервират полети, добави той.

ЕС срещу Великобритания

Авиационната индустрия на Обединеното кралство се бори да се справи с допълнителното бреме на новата бюрокрация, наложена от Brexit. Чартърните и товарни авиокомпании се оплакват, че получават недостатъчна подкрепа от правителството на фона на това, че бизнесът им е тежко засегнат от новото правило за кандидатстване за разрешителни при полети в държави от ЕС.

От 1 януари превозвачите, които извършват нередовни полети, трябва да подадат молба до държавите - членки на ЕС, за разрешение, когато искат да кацнат на тяхна територия - процес, който често може да отнеме дни.

Новите изисквания не засягат големите авиокомпании, които летят по предварително планирани разписания. Но се отразяват на мрежа от по-малки превозвачи, включително Loganair. Много от тези бизнеси разчитат на непланирани полети по маршрути, които правят няколко спирки за различни доставки, като например да преместят производствени части. Няколко авиокомпании заявиха, че са загубили значителна част от бизнеса си, докато чакат разрешения, и твърдят, че техните съперници в ЕС често не трябва да чакат толкова дълго за разрешения от властите в Обединеното кралство.

Американските авиокомпании се връщат към рентабилност по-бързо от европейските благодарение на щедрата държавна помощ, много по-големия вътрешен пазар и относително бързия ваксинационен процес. Три от четирите водещи американски превозвача отчитат печалба през второто тримесечие. United Airlines, която регистрира тримесечна загуба, заяви, че също очаква да се върне на плюс през втората половина на годината.

Прогнозите за европейските превозвачи съвсем не са толкова оптимистични. Авиокомпаниите там натрупаха рекордни загуби по време на пандемията, тъй като търсенето на полети се срина, посочва Financial Times. Дан Аткинс от Flightpath Economics констатира, че американските авиокомпании пътуват "много повече" в рамките на вътрешния си пазар, докато европейските превозвачи трябва да се борят със забраните по международните граници.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход