Испания има икономика на две скорости с висока безработица

Reuters

Испания има икономика на две скорости с висока безработица

Ще помогнат ли европейските помощи на регионите, които се нуждаят от тях?

The Economist
3073 прочитания

Reuters

© Reuters


Населен, компактен град с 58 хил. души близо до входа към Андалусия от централното плато на Испания, Линарес от години е център на добив на олово, железопътен възел и мястото на голям завод за производство на джипове Santana. Днес той е известен с най-високото ниво на безработица в Испания - 33%. Предприятието на Santana, с повече от 2000 работни места в разцвета си, затвори през 2011 г. Големият универсален магазин Corte Inglés затвори през март и стои на главния площад, разпадащ се като изгнил зъб. "Търся работа от месеци", казва Карлос Маркес, на 21 години, който губи работата си като продавач на мобилни телефони в хипермаркет през пандемията. "В Линарес няма нищо. Ще трябва да отида някъде другаде."

Репутацията на града е преувеличена, настоява кметът Раул Каро-Ачино. Той посочва технологичния бизнес в индустриалните зони в покрайнините и бъдещите такива. Безработицата е в съответствие с други райони в Южна и Западна Испания, настоява кметът. "Имаме проблем с неквалифицирания труд", признава той. Това важи за голяма част от страната.

Хронична безработица

Испания отдавна се откроява в Европа с хроничната си висока безработица, особено сред младите хора, и с високия процент на работниците на временни договори (в момента 25% от всички, които имат работа). Спадът, предизвикан от финансовата криза от 2007-2009 г., доведе до присъединяването на милиони към безработните, въпреки че беше последван от силно възстановяване. За пореден път пандемията удари икономиката на Испания по-силно от тези на нейните европейски съседи - главно поради голямата й зависимост от туризма и уязвимия малък бизнес. В момента тече възстановяване. Но едва около половината от броя на чуждестранните туристи, посетили страната през 2019 г., вероятно ще дойдат това лято.

Има две добри възможности. За разлика от 2007-2009 г., правителството предоставя спешна подкрепа: кредитни гаранции за фирми и държавно финансирана схема за изплащане на голяма част от заплатите, като в своя пик миналата година от нея се възползваха 3.4 млн. работници. Само 360 хил. души все още се нуждаят от тази помощ, като останалите се връщат на работа. "Това е първата рецесия, при която приходите от заетост и данъци са спаднали по-малко от спада на БВП", казва Надя Калвиньо, министър на икономиката.

Вторият коз е, че през следващите три години Испания трябва да получи 70 млрд. евро (83 млрд. долара) безвъзмездни средства от схемата за възстановяване на ЕС Next Generation заедно с подобен размер на безвъзмездни заеми. Голяма част от сумата ще бъде насочена към големи проекти за създаване на по-зелена, по-цифрова икономика, като например за електрически автомобили и фабрика за батерии. Но ще има и много пари за преустройство на публичната администрация и професионално обучение, както и за активна политика на пазара на труда, която да помогне на безработните да си намерят работа. Това е несравнима възможност за справяне с хроничната безработица в Испания.

Помощ срещу реформи

Помощта е обвързана с реформи, особено на пазара на труда и пенсиите. И по тези въпроси лявото коалиционно правителство на Педро Санчес е разделено. Европейската комисия смята, че Испания трябва да направи своя пазар на труда по-гъвкав, като същевременно се бори със злоупотребите с временни договори. Но Йоланда Диас, министър на труда, избран от "Подемос", крайно ляв партньор на коалицията, иска да отмени реформата от 2012 г., която въведе известна гъвкавост, като даде предимство на споразуменията на ниво фирма за заплати пред тези в цялата индустрия и намали обезщетенията до нива, които все още са високи. Този ангажимент е подкрепян от профсъюзите и е в коалиционното споразумение между социалистите на Санчес и "Подемос". Диас също иска да отмени временните договори. "Тези предложения биха довели до най-рестриктивния и строг режим на пазара на труда" в Европа, казва Марсел Янсен от мозъчния тръст Fedea. Рискуват да унищожат работни места, вместо да ги създават.

Калвиньо, бивш бюджетен директор в Европейската комисия, ръководи реформаторското крило на правителството. Тя казва, че Испания се нуждае от пакет от мерки, които постигат баланс между гъвкавост и ограничаване на временните договори. Тя се надява да постигне съгласие по тези въпроси до края на тази година в разговори със синдикатите и бизнеса. При промени в правителството през юли тя стана вицепремиер. Тъй като ЕС може да спре средствата, ако конструктивните реформи не бъдат одобрени, тя вероятно ще надделее над Диас, макар и не напълно. Синдикатите също имат влияние. Силата на социалистите е, че за разлика от някои други социалдемократически партии те запазиха база от работническа класа. "Много е трудно за правителство със слабо мнозинство да се съгласи за реформи, които отговарят на европейския дневен ред", отбелязва Янсен.

Обучението и образованието също се нуждаят от радикална промяна. Една трета от младите испанци напускат училище без никаква квалификация, докато само една четвърт от абитуриентите преминават в професионално обучение в сравнение с половината в Германия, посочва Мануел Перес-Сала от мозъчния тръст Círculo de Empresarios. Голяма част от 6 млрд. евро годишно, които Испания харчи за подпомагане на хората да си намерят работа, се губи. Под европейски натиск правителството наскоро възобнови политиката за обвързване на финансирането на обучение с резултатите. Новите закони за образованието и обучението могат да помогнат, ако бъдат приложени изцяло.

Друго съмнение е как се управляват парите на ЕС. Опозицията се оплаква, че контролът е централизиран в двореца на премиера Монклоа. Регионалните правителства искат своя дял. "Мисля, че са разбрали, че това е координиран национален план", казва Калвиньо. Обикновено на Испания отнема много време да изразходва структурните фондове на ЕС. В Линарес кметът е скептичен. "Нуждаем се от по-гъвкава административна структура", казва той. "Провинцията е разочарована, защото й бяха обещани неща, които не се случиха." В крайна сметка доказателството за усилията на ЕС ще се измерва не само в по-зелената икономика, но и в това дали места като Линарес имат по-продуктивна работна сила.

2021, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Населен, компактен град с 58 хил. души близо до входа към Андалусия от централното плато на Испания, Линарес от години е център на добив на олово, железопътен възел и мястото на голям завод за производство на джипове Santana. Днес той е известен с най-високото ниво на безработица в Испания - 33%. Предприятието на Santana, с повече от 2000 работни места в разцвета си, затвори през 2011 г. Големият универсален магазин Corte Inglés затвори през март и стои на главния площад, разпадащ се като изгнил зъб. "Търся работа от месеци", казва Карлос Маркес, на 21 години, който губи работата си като продавач на мобилни телефони в хипермаркет през пандемията. "В Линарес няма нищо. Ще трябва да отида някъде другаде."

Репутацията на града е преувеличена, настоява кметът Раул Каро-Ачино. Той посочва технологичния бизнес в индустриалните зони в покрайнините и бъдещите такива. Безработицата е в съответствие с други райони в Южна и Западна Испания, настоява кметът. "Имаме проблем с неквалифицирания труд", признава той. Това важи за голяма част от страната.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход