Британските компании предупреждават за проблеми с доставките по Коледа

Reuters

Британските компании предупреждават за проблеми с доставките по Коледа

Те призовават правителството да помогне с недостига на работна ръка

2904 прочитания

Reuters

© Reuters


Бизнес лидерите във Великобритания предупредиха за възможно увеличаване на смущенията с доставките за магазините в навечерието на Коледа и отново настояха правителството да помогне на сектора с недостига на работници, довел до празни рафтове в супермаркетите.

Дефицитът на шофьори на камиони, частично породен от имиграционните правила след Brexit, удари доставките за супермаркети и други търговци на дребно, а проблемите се увеличиха, защото някои производители на храни и складови оператори нямат достатъчно персонал. Компаниите, от Tesco до Suntory, Britvic и Greggs, са сред многото, които се борят с големи смущения в доставките на стока, пише Financial Times.

Недостиг на работна ръка

Тони Данкер, генерален директор на CBI, най-голямата работодателска организация в Обединеното кралство, подчерта недостига на персонал, включващ не само шофьори на тежкотоварни автомобили, но и касапи, строителни работници, инженери и IT специалисти.

"Има ясна нужда правителството да бъде гъвкаво и да прилага целенасочени краткосрочни мерки, които осигуряват незабавно облекчение", каза той пред британското издание. Според него правителството трябва да добави още сектори към своя списък с квалифицирани имигранти, за да привлече временно допълнителни работници от чужбина, докато британците се обучат.

Ричард Уокър, управляващ директор на веригата Iceland, каза пред BBC, че около 30 до 40 доставки се отменят всеки ден поради недостиг на шофьори на камиони, което води до по-празни рафтове. Той изрази опасения относно коледните доставки, като се има предвид необходимостта търговците да започнат да се запасяват за празничния период от септември. Позовавайки се на недостига от миналата Коледа, той добави: "Вече имахме една Коледа, отменена в последния момент, и няма да е приятно и тази да е с проблеми." Той също призовава правителството да позволи на търговците на дребно да наемат шофьори на тежкотоварни автомобили от чужбина.

Джон Алън, председател на веригата Tesco, също казва, че може да има "недостиг тук-там" по Коледа, но призова хората да не изпадат в паника, когато пазаруват. "Много е лесно да се направи драма от скромна криза", каза той пред BBC.

Андрю Хадли, директор на веригата за доставки Suntory, отбеляза, че: "Доставките на нашите безалкохолни напитки са засегнати от продължаващия недостиг на шофьори на тежкотоварни автомобили, засягащ цялата индустрия.

Правителствена (не)подкрепа

Министрите досега изключваха предоставянето на временни визи за шофьори на камиони от ЕС, а правителствените служители подчертаха как някои компании реагират на проблема с кадрите, като предлагат по-високи заплати, за да привлекат британците към незаети работни места.

"Пазарът на труда реагира на недостига с по-високи заплати и стимули", казва един служител.

Carphone Warehouse дава бонус за влизане от 1500 паунда на нови шофьори на камиони и изплаща 1500 паунда бонус за задържане на съществуващи такива. Amazon предлага бонус за започване на работа от 1000 паунда в някои свои складове.

Но Данкер каза, че правителството не трябва да приема, че проблемите с пазара на труда ще се "коригират сами" или че компаниите могат да се справят, като просто предлагат допълнителни пари, които рискуват да ги направят по-малко конкурентоспособни.

През последните дни логистичните търговски групи лобираха за издаване на временни визи за шофьори на камиони от ЕС, но им беше казано, че Министерството на вътрешните работи няма да се съгласи с този ход.

Ричард Бърнет, главен изпълнителен директор на Асоциацията за пътни превози, чиито членове експлоатират над 250 хил. камиона, или половината от всички в Обединеното кралство, призова правителството да "разшири хоризонтите си", когато става въпрос за набиране на шофьори от чужбина.

Компаниите обучават повече британци за шофьори, но предупредиха, че това няма да допринесе за отстраняването на недостига на работници скоро. Тези, които предлагат по-високи заплати, предупредиха, че увеличените разходи могат да бъдат прехвърлени на потребителите чрез повишени цени.

Една компания от веригата за доставки на храни, която набира шофьори на тежкотоварни автомобили, заяви, че е увеличила заплатите и е въвела бонуси, но страда от лошо качество на кандидатите.

"Вие ги поставяте начело на 40-тонно превозно средство. Те трябва да бъдат напълно трезви, напълно надеждни и да карат много добре, казва изпълнителен директор на компанията. Шофьорите, които напуснаха [за да се върнат в ЕС], бяха много добри."

Кийрън Смит, изпълнителен директор на Driver Require, агенция за подбор на персонал, заяви, че официалните данни показват, че недостигът на шофьори не е просто резултат от напускането на работници от Великобритания след Brexit. Според него 50 хил. шофьори от Обединеното кралство са напуснали професията от началото на пандемията, като твърде голям брой са на възраст над 45 години.

Говорител на правителството заяви: "Наскоро обявихме пакет от мерки, които да помогнат за справяне с недостига на шофьори на тежкотоварни автомобили." Дали обаче ще са достатъчни, за да предотвратят недостиг на стоки по Коледа е под съмнение.

Бизнес лидерите във Великобритания предупредиха за възможно увеличаване на смущенията с доставките за магазините в навечерието на Коледа и отново настояха правителството да помогне на сектора с недостига на работници, довел до празни рафтове в супермаркетите.

Дефицитът на шофьори на камиони, частично породен от имиграционните правила след Brexit, удари доставките за супермаркети и други търговци на дребно, а проблемите се увеличиха, защото някои производители на храни и складови оператори нямат достатъчно персонал. Компаниите, от Tesco до Suntory, Britvic и Greggs, са сред многото, които се борят с големи смущения в доставките на стока, пише Financial Times.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход