Недостигът на камиони в Европа става опасен

Reuters

Недостигът на камиони в Европа става опасен

Дефицитът на шофьори се дължи на високото търсене, ниските заплати и лошите трудови условия

4263 прочитания

Reuters

© Reuters


Повишената икономическа активност след облекчаването на ковид ограниченията в цяла Европа в началото на тази година доведе до "много голямо натоварване на шофьорите на камиони и диспечерите, което от своя страна води до недоволство и оставки в сектора". Това разказва пред Financial Times Стефен Борк, който е собственик на транспортна фирма в Германия.

Недостигът на шофьори на тежкотоварни автомобили е сериозен в цяла Европа, достигайки 80 хил. в Германия и 400 хил. в целия ЕС според индустриалните асоциации. Те предупреждават, че ситуацията вероятно ще се влоши поради застаряващата работна сила - средната възраст на шофьорите е над 50 години, както и трудностите при набирането на млади кадри.

Засега обаче няма признаци, че проблемът в ЕС е толкова тежък, колкото във Великобритания, където армията помага за доставките на гориво до бензиностанциите, пристанищата са препълнени с контейнери в очакване на разтоварване, а рафтовете в супермаркетите са празни. Кризата в Обединеното кралство отчасти се дължи на Brexit, тъй като броят на шофьорите на камиони там е намалял с 9.5% за 12-те месеца до март според Службата за национална статистика. Повече от половината от спада се дължи на по-малкото граждани от ЕС, работещи като шофьори във Великобритания.

"В Германия и в целия ЕС имаме същия проблем като във Великобритания, но в Обединеното кралство той се влоши от Brexit", каза Дик Енгелхардт, председател на Федералната асоциация на Германия за транспорт, логистика и отпадъци. Според него недостигът на шофьори в ЕС се дължи на ниското заплащане, лошия имидж на работата сред младите хора и лошото отношение към работниците. "Когато шофьорите доставят на големи индустриални компании, те дори нямат право да използват тоалетните", каза той. "Третират ги като животни. Това трябва да спре."

Когато строгото трудово законодателство на ЕС за търговския автомобилен транспорт пакет "Мобилност" влезе в сила през следващата година, кризата може да се задълбочи. Регламентът ще позволи шофьорите на камиони да получават минималната работна заплата на всяка държава членка, в която карат, да правят минимален брой почивки по време на работа и да се връщат в родината си на всеки осем седмици.

Световният недостиг на работна ръка

Недостигът на работна ръка се отразява и на други индустрии, тъй като икономиката на еврозоната се възстановява, а безработицата се връща към нивата преди пандемията. Делът на компаниите от ЕС, които твърдят, че недостигът на персонал е основната спирачка на дейността, достигна рекордни нива в индустриалния и строителния сектор през септември, според месечното проучване на Европейската комисия.

Както в САЩ и Великобритания, много европейски ресторанти и барове изпитват затруднения при наемането на персонал. Повече от една трета от германските строители твърдят, че им липсват работници в скорошно проучване на икономическия институт Ifo в Мюнхен.

Безработицата в еврозоната беше 7.5 % през август, доста над нивата в САЩ или Великобритания. Икономисти очакват недостигът на работна ръка да намалее, тъй като хората, напуснали по време на пандемията, ще търсят отново работа, а схемите за изплащане на обезщетения изтичат.

Пренасочване на мигранти

Ензо Вебер, ръководител на изследването в Института за изследване на заетостта в Нюрнберг, казва, че индексът на недостига на работна ръка в Германия остава под нивата преди пандемията въпреки рязкото нарастване от пролетта. "След Brexit имаме сериозно пренасочване на миграцията", казва той. "Новите мигранти вече не отиват във Великобритания, отиват в Германия, Франция или други страни, където работят като строители и шофьори на камиони."

И докато недостигът на водачи в Обединеното кралство доведе до отклоняване на кораби от главното пристанище, тъй като е препълнено с контейнери, трите големи пристанища на ЕС Ротердам, Антверпен и Хамбург са уверени, че могат да се справят с изключително високите по обем товари.

Повишената икономическа активност след облекчаването на ковид ограниченията в цяла Европа в началото на тази година доведе до "много голямо натоварване на шофьорите на камиони и диспечерите, което от своя страна води до недоволство и оставки в сектора". Това разказва пред Financial Times Стефен Борк, който е собственик на транспортна фирма в Германия.

Недостигът на шофьори на тежкотоварни автомобили е сериозен в цяла Европа, достигайки 80 хил. в Германия и 400 хил. в целия ЕС според индустриалните асоциации. Те предупреждават, че ситуацията вероятно ще се влоши поради застаряващата работна сила - средната възраст на шофьорите е над 50 години, както и трудностите при набирането на млади кадри.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща


1 коментар
  • 1
    hermes avatar :-|
    HERMES

    А това е още преди да е влязъл в сила безумният план "Макрон", в който всички заедно с камионите трябва да си "почиват" на всеки две седмици в държавата на регистрация.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход