Сделката за пристанището в Пирея с Китай не води до желания резултат за Гърция

Пекин затвърждава контрола върху ключова инфраструктура на ЕС, но местните граждани казват, че не са усетили очакваната инвестиция

Отношенията между Гърция и Китай обаче се охладиха, след като консервативното гръцко правителство, което дойде на власт преди две години, се опитва да води по-различна политика към китайските инвеститори
Отношенията между Гърция и Китай обаче се охладиха, след като консервативното гръцко правителство, което дойде на власт преди две години, се опитва да води по-различна политика към китайските инвеститори    ©  Reuters
Отношенията между Гърция и Китай обаче се охладиха, след като консервативното гръцко правителство, което дойде на власт преди две години, се опитва да води по-различна политика към китайските инвеститори
Отношенията между Гърция и Китай обаче се охладиха, след като консервативното гръцко правителство, което дойде на власт преди две години, се опитва да води по-различна политика към китайските инвеститори    ©  Reuters

Надписаният на входа банер с китайски букви е един от малкото знаци, че сега Пекин контролира четвъртото по големина контейнерно пристанище в Европа. По-рано този месец пристанищната администрация в Пирея предаде още 16% от акциите си на Cosco, затвърждавайки контрола на китайската държавна корабна група, която купи 51% от гръцкото пристанище през август 2016 г. Сделката засили безпокойството в ЕС поради нарастващото участие на Китай в европейската инфраструктура и срещна критика по отношение на екологичните и социалните проблеми и неизпълнените инвестиционни обещания на Китай, съобщава Financial Times.

"Искам китайците, но искам да инвестират по правилния начин", каза Василис Канакакис, президент на съюза на гръцките корабостроители. "Останете в Гърция, но работете с нас."

През 2009 г. китайската компания COSCO спечели 35-годишна концесия за обновяване и опериране на няколко кея за контейнеровози. Но това беше посрещнато с доста критики и съпротива и реализирането на плановете се забави с години. През 2016 г. COSCO Shipping придоби контрол над 51% от пристанището и досега са вложени около 800 млн. евро. Плановете са за допълнителни 600 млн. евро инвестиции, включително задължителен ангажимент за 300 млн. евро до 2022 г. Когато тази фаза приключи, китайската компания ще може да овладее още 16% от порт Пирея. Списъкът включва разширяване на капацитета на пристанището за приемане на повече круизни кораби и подобряване на корабната инфраструктура. Но повечето от тези така и не бяха изпълнени.

Местна съпротива

Китай твърди, че забавянията се дължат на гръцката бюрокрация и местната опозиция. Жителите на Пирея започнаха поредица от съдебни дела, твърдейки, че Cosco не е спазила екологичните протоколи и е навредила на морската среда.

"Роден съм и израснах в Пирея и тази инвестиция ще унищожи града ми", казва Анти Джанулу, адвокат и един от гражданите, участващи в съдебните дела.

"Не са похарчили и стотинка тук; дори когато трябва да сменят лампа, те я носят от Китай", каза Канакакис.

Ролята на Брюксел

Сделката за пристанището стана в момент на обтегнати отношения между Китай и ЕС. Изправен пред все по-убедителния Пекин, ЕС се опита да защити по-добре стратегическите си сектори от китайското влияние. Анализаторите казват, че сделката за пристанището в Пирея често се цитира от служителите като предупреждение, когато принуждават държавите да приватизират активи.

"Тази сделка с Cosco е тревожна. Не само, че сега имаме много по-ясен поглед върху рисковете, които китайските инвестиции в стратегическа инфраструктура крият за ЕС, но също така знаем, че Cosco не изпълнява своите договорни задължения", каза Рафаел Глуксман, член на Европейския парламент, който председателства комисия за оценка на чуждата намеса в демократичните процеси на ЕС.

Миналата година Брюксел затегна процедурите за проверка на преките чуждестранни инвестиции от чуждестранни субсидирани компании, извършващи придобивания или участващи в обществени поръчки в ЕС.

За Китай пристанището е важно за инициативата "Един пояс, един път", която се стреми да изгради инфраструктура, свързваща Азия, Африка и Европа. Повече от дузина държави - членки на ЕС, участва в проекта, като Китай залага на превръщането на Пирея в регионален транспортен център. По време на посещение през ноември 2019 г. китайският президент Си Цзинпин заяви: "Днес видях в пристанището, че "Един пояс, един път" не е лозунг или приказка, а успешна практика и блестяща реалност."

Отношенията между Гърция и Китай обаче се охладиха, след като консервативното гръцко правителство, което дойде на власт преди две години, се опитва да води по-различна политика към китайските инвеститори и да залага повече на западните си съюзници. Правителството на САЩ следи развитието. То няма влияние върху сделката с Пирея, но работи за осигуряване на важни инвестиции като пристанища в северната част на Гърция и проекти за 5G да останат в ръцете на западните съюзници на страната.

През последната година Гърция не позволи на китайските държавни предприятия да участват в публични търгове и отказа да бъде домакин на срещата на върха през 2022 г. за групата "17+1" на Китай и страните от Централна и Източна Европа. Гърция се присъедини към партньорите на ЕС през март в осъждането на нарушенията на човешките права срещу уйгурското малцинство и подкрепи санкциите срещу Пекин.

Китайският посланик внезапно напусна Атина малко след това, като заместник пристигна едва през септември. "Това влошаване на отношенията може да обясни внезапното напускане на китайския посланик, което мнозина смятат за ясен знак за недоволството на Пекин", каза Пламен Тончев от базирания в Атина Институт за международни икономически отношения.

С подписването на сделката на Cosco бяха дадени още пет години, за да завърши очакваните инвестиции. Атина ще си върне акциите, ако не го направи.

Янис Моралис, кмет на Пирея, казва, че градът получава около 3 млн. евро всяка година от китайската компания. "Колкото повече се увеличава оборотът на пристанището, толкова повече ще получат общините." Но той предупреди, че парите не са единственият проблем за местните жители. "Това, което китайците трябва да имат предвид: пристанището не може да расте срещу интересите на гражданите, в противен случай инвестицията няма смисъл."