Трябва ли правителствата да се намесят в кризата с веригите за доставки

Една от водещите шипинг компании в света призовава за държавни действия, иначе ситуацията може да продължи още една година

Reuters
Reuters    ©  Reuters
Reuters
Reuters    ©  Reuters

Кризата с веригите за доставки, която заплашва икономическото възстановяване, може да продължи още една година, ако световните правителства не се намесят. Това заявява в интервю за Financial Times Джеръми Никсън, главен изпълнителен директор на една от водещите шипинг компании - Ocean Network Express. Тя превозва над 6% от контейнерите със стоки в глобален мащаб, разполага с 220 кораба, а печалбата й за второто тримесечие на годината е била 2.6 млрд. долара.

Никсън призовава за увеличаване на правителствените инвестиции в разширяването на капацитета на пристанищата, жп линиите, пътищата и складовата база. "Трябва да има подкрепа, с която хората да се преместят от някои части на икономиката, в които търсенето не е толкова силно, към по-ключови части, където търсенето е много силно и важно за глобалните вериги за доставки", казва той.

Опразнени рафтове и поскъпване на стоките

Волатилността на потребителското търсене по време на пандемията, пречките пред шипинг индустрията и засегнатият от негативни последици авиосектор доведоха до най-тежката криза във веригите за доставки от години. Освен с резките обрати в търсенето шипинг компаниите се сблъскаха със свързаната с коронавируса липса на пристанищни служители и с недостига на шофьори на камиони в Обединеното кралство, Европа и САЩ, които спомагат за транспортирането на стоките до крайните им дестинации и връщат празните контейнери. Нарушенията във веригите за доставки пък доведоха до опразнени рафтове в магазините и до поскъпване на продуктите.

Американският президент Джо Байдън настоява за увеличаване на капацитета и производителността на жп транспорта, превоза с камиони и пристанищата с цел задоволяване на повишеното търсене. Но според Джеръми Никсън именно ситуацията в САЩ води до притеснения. Следващата година трябва да се проведат преговори между операторите на терминали на пристанищата по Западното крайбрежие и работниците, като главният изпълнителен директор на Ocean Network Express очаква процесът да е сложен: "Не виждам никакво подобрение в момента. Ако проблемите продължат през юли, август и септември 2022 г. в Северна Америка, това може да продължи до края на следващата година и началото на 2023 г."

Различни прогнози

Прогнозата на Никсън, че кризата може да прелее и в 2023 г., е една от най-песимистичните за сектора. Но мнозина в шипинг индустрията са категорични, че отражение ще има през 2022 г.

Миналата седмица генералният директор на Световната търговска организация (СТО) Нгози Оконджо-Ивеала заяви, че проблемите с глобалните вериги за доставки могат да се проточат няколко месеца, повлияни от трудностите на шипинг компаниите при запълването на дупката между търсене и предлагане и справянето с продължаващия недостиг на контейнери. Оконджо-Ивеала обясни, че шипинг секторът не е очаквал толкова силно икономическо възстановяване. "Те намалиха наличните контейнери и сега се наблюдава недостиг", коментира тя. Освен това според нея ситуацията се усложнява от различните равнища на ваксиниране, тъй като се стига до глобално възстановяване на две скорости - някои икономики започват да наваксват изоставането, а други са в застой.