Данъчният кредит за електроколи в САЩ среща международна опозиция

Според европейските представители предложението нарушава правилата на Световната търговска организация

Група от 25 посланици в САЩ публикуваха съвместно изявление до американските законодатели, в което се противопоставят на новото предложение за данъчен кредит за електрически автомобили. Според тях предложението, което се отнася само до закупуването на електрически автомобили, произведени в САЩ, нарушава международните търговски правила, съобщава Reuters.

В изявлението се казва, че "ограничаването на правото на кредит за превозни средства въз основа на местното производство и оборудване противоречи на ангажиментите, които САЩ са поели в рамките на международните споразумения на СТО". Посланиците също така добавят, че новият законопроект "поставя търговските партньори на САЩ в неизгодно положение".

Според предложението кредитът ще се увеличи до 12 500 долара спрямо сегашните 7500. Това увеличение включва 4500 долара за автомобили, произведени от американски компании с профсъюзни организации, и 500 долара за автомобили, използващи батерии, произведени в САЩ. След 2027 г. единствено американски автомобили ще отговарят на условията за отпускане на кредита.

Това предложение е подкрепено от президента Джо Байдън, Съюза на обединените автомобилни работници (UAW), както и от мнозина от демократите в Конгреса. Данъчните кредити ще струват на държавата 15.6 млрд. долара за период от 10 години и ще подпомогнат основно трите големи производителя Stellantis, General Motors и Ford, тъй като те единствено произвеждат своите автомобили в заводи, в които са представени профсъюзите. Закупилите автомобили на Tesla, един от най-големите американски производители на електрически автомобили, няма да имат достъп до пълния кредит, тъй като работници на компанията не участват в синдикати.

Отпускане на данъчни кредити е често срещана практика и сред европейските държави с цел насърчаване на закупуването на електрически автомобили. Обикновено този кредит предполага възстановяването на определена сума от заплатената за автомобила, но може и да е под формата на намалени данъци.

Големи компании са против

Освен търговките партньори на САЩ на новото предложение се противопоставят и големи международни автомобилни производители, сред които Toyota, Volkswagen, Daimler, Honda, Hyundai, BMW и др. В петък производители отправиха призив до двамата сенатори на Калифорния да не подкрепят плана, тъй като той ще дискриминира автомобилните компании, базирани в щата.

Почти всички служители на чуждестранните производители участват в синдикати, но не и служителите на американските компании.