Дори и след слаб период, американската икономика все още е на висока скорост

Висока инфлация, смущения в предлагането и силен импулс на растеж

Мениджърите на транспортната компания Hub Group можеха да щракнат с няколко бутона в централата си в Илинойс и осем седмици по-късно да получат нов контейнер с доставка от Китай, готов за използване в Америка. Но наскоро президентът на фирмата Филип Йегър се сблъска с проблем. След дълго чакане на задръстеното пристанище Лонг бийч контейнерът му най-накрая беше следващият на опашката за сваляне на брега. Но не можеше да се придвижи, защото корабът отпред нямаше шаси за преместване на товара и блокираше стоянката за кацане. Екипът на Йегър се опита да намери шаси за него. Едва тогава Hub можеше да получи контейнера си с цял месец закъснение.

Умножете това по хиляди контейнери и историята помага да се обясни как веригите за доставки са станали толкова объркани, особено в Америка, която е най-големият потребителски пазар в света. Това е само един от междусекторните ефекти, които удрят икономиката. Търсенето на стоки е невероятно силно, но компаниите се борят да намерят работници и да осигурят доставки, което от своя страна повишава заплатите и цените. Всичко това става на фона на пандемията - първоначалната причина за изкривяванията, която намалява, но не изчезва. А служители, готови да сложат край на извънредните фискални и парични стимули от последните 18 месеца, добавят още един елемент в битката. В края на своята политическа среща на 3 ноември се очаква Федералният резерв да обяви планове за намаляване и в крайна сметка спиране на месечните покупки на активи за 120 млрд. долара.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове